ARCO12 Madrid Focus Paises Bajos

Xander Karskens, Hallen Haarlem, heeft een vijftiental galeries uitgenodigd de eer van ons land hoog te houden als het gaat om het ontwikkelen en tonen van contemporaine kunst. Onder de naam “Focus Paìses Bajos” zijn die galeries verspreid over twee grote hallen te vinden.

(Een bericht van Kees Koomen.)

De Mondriaanstichting, die voor een deel deze exercitie bekostigt, maakt van de gelegenheid gebruik onder leiding van Madeleine van Lennep en met medewerking van een aantal high ranking cultuurambtenaren en de Nederlandse ambassadeur in Spanje de Nederlandse infrastructuur op het gebied van de beeldende kunst te verklaren en te tonen.

Een aantal door de Mondriaanstichting gesubsidieerde instellingen zijn uitgenodigd daar presentaties te houden en aan debatten deel te nemen. Daaronder zijn o.a. BAK, de Appel, TENT, Fucking Good Art, STROOM, Casco, Marres, de Ateliers, etc. etc. In een gedeelte van de beurs, The Dutch Assembly geheten, is een soort paviljoen geplaatst waar continu bijeenkomsten, lezingen en vertoningen plaats vinden.

Paviljoen the Dutch Assembly

Dit Paviljoen is een ontwerp van Jasper Niens i.s.m. Thijs Ewalts. Niens trok eerder de aandacht met voor West ontworpen stands bij diverse beursen en deze ruimte dient het doel waarvoor het gebouwd is wonderwel.

Ze bestaat uit een transparante constructie in de vorm van een slakkenhuis waar geïnteresseerden door de activiteiten ingezogen worden of omheen blijven staan. Onze nationale bierbrouwer is hier ook aanwezig om de contacten met kekke metalen flesjes bier te smeren zoals hij op de hele beurs als sponsor nogal aanwezig is.

De galeries geven een vrij consistent beeld van wat in Nederland op dit moment en vogue is en door het gesubsidieerde circuit gewaardeerd wordt. Dat de kunstenaars die getoond worden voornamelijk van de Rijksacademie komen geeft wel een heel zelfbevestigend en beperkt idee van de Nederlandse kunstwereld.

Ik heb zelf nogal moeite met het presenteren van de Rijksacademie als zaligmakend vlaggenschip van de Nederlandse beeldende kunst en met door de Mondriaanstichting gesteunde instellingen als basisstructuur waarin het allemaal gebeurt, omdat ik zie dat er zoveel meer gebeurt dat de moeite waard is en wat met moeite tot stand komt.

En passant wordt ook actie gevoerd tegen de bezuinigingen op de Rijksacademie en andere instellingen wat door de pers goed opgepakt wordt: zij vindt de Nederlandse kunstwereld en het open internationale karakter daarvan een teken dat het populisme nog niet in alle geledingen van de maatschappij zijn doorgedrongen.

De galeries:

Juanita – Nina Yuen bij Juliètte Jongma, een prachtige poëtische video

West met Lotte Geeven en Marius Lut. De galerie liet met een inventieve inrichting het werk van beide kunstenaars heel mooi samengaan.

Marius Lut

Lotte Geeven

West met Lotte Geeven en Marius Lut

Marius Lut, deze plek was ook erg populair bij de kids!

Mirta Demare had een nogal conceptueel getinte stand met werk van Alicia Herrero. Te koop was een doos met allerlei statistieken betreffende de kunsthandel. Op de achtergrond wordt de kunstenaar gefotografeerd voor de publiciteit van ARCO.

Wilfried Lentz uit Rotterdam had een stand met video’s van Wendelien van Oldenborgh

Met explicatie

De voorgeschiedenis wordt niet vergeten. Er is een presentatie van galerie Art & Project waar kunstenaars als Gilbert and George, Francesco Clemente, Bas jan Ader, Lawrence Weiner, Sol Lewitt, Hamish Fulton en anderen in Nederland gebracht werden.

Idem

Galerie Paul Andriesse heeft ook zijn sporen verdiend in Nederland. Zij brengen o.a. de zeefdruk die René Daniëls ooit voor de Holland Festival affiche produceerde. Waarschijnlijk n.a.v. het werkelijk prachtige overzicht dat in het Palacio Velazquez in het Retiro park wordt getoond.

Nieuwe ontdekkingen van Andriesse zijn ook te zien, zoals Rory Pilgrim en Natasja Kensmil en hier Marijn van Kreij die samen met andere nieuwe conceptuelen met vroegere verwante kunstenaars in verband wordt gebracht in de tentoonstelling “El Paìsaje Holandès” in La Casa Encendida: een kleine maar bijzonder fijne tentoonstelling.

Langs het paviljoen lopend zien we zelfs een flyer van een nieuw Haags initiatief liggen!

Zinger presents maakt een Statement in Black: hoogtepunten uit de recente Nederlandse kunst worden als zwarte vorm gepresenteerd en een doos met door een laser gesneden passé-partouts wordt te koop aangeboden. De helft van de opbrengst gaat naar de Rijksacademie.

Werken van Dibbets, van Lieshout, van Elk en Daniëls zijn hier op zwart gegaan.

Motive gallery toont werk van Irene Kopelman zoals deze boom

en deze knoppen

Diana Stigter brengt Nathaniel Mellors met een zinnelijke installatie.

die groter is

en een grote installatie

die het individuele met het algemene verbind in één beweging.

Martin van Zomeren brengt Navid Nuur die in Matadero een fantastische solotentoonstelling maakte maar hier ook subtiel uitpakt.

Daarnaast laat Katja Mater recent werk zien bij van Zomeren

In Madrid zijn ook satellietevenementen en bij JustMad 12 in de garage van het hotel Silken vind ik een levendige en incidenteel bijzonder interessante reeks presentaties waartussen veel bezoekers hun weg zoeken.

Onomatopee uit Eindhoven heeft een stand die niet onderdoet voor de Nederlandse deelnemers aan ARCO en zou daar naadloos tussen passen.

Zij brengen naast boeken werk van Esther Tielemans (zoals deze recente gouache) en sculpturen van Yasser Ballemans in een mooie combinatie met de gele parkeervakken van de garage.

Concluderend wordt Nederland hier mooi neergezet als voedingsbodem voor talentvolle kunstenaars uit alle windstreken. Er is een infrastructuur met opleidingen en tentoonstellingsplekken, er zijn faciliteiten. Er is alleen niet een echte markt. Daarvoor moeten die kunstenaars naar het buitenland, de kunstenaars die echt groot worden zullen dan ook bij buitenlandse galeries belanden.

Ik vraag me af of de Spaanse collectioneurs onder de indruk waren van de presentaties van de Nederlandse galeries en kunstenaars, ik heb daarover nog niet veel gehoord of gelezen.

Ik zag wel dat het werk van een kunstenaar als Marcel van Eeden, die zich min of meer buiten het getoonde circuit heeft ontwikkeld, als warme broodjes werd verkocht. Ik kan het niet helpen daar tevreden bij te grinniken.

ARCO12 Madrid was van 15 tot 19 februari.

ifema.es/ferias/arco/default_i.html

Meer over ARCO12 Madrid en de aanhangende activiteiten eerdaags op http://blogger.xs4all.nl/chmkoome

You may also like...

4 Responses

  1. Michiel says:

    Een prima kritische noot Kees.

  2. JE says:

    Mooie report, en goed om te zien zo’n eigenwijze Onomatopee ertussen, breekt de voorspelbaarheid een beetje he

  3. DanH says:

    Ik snap niet de keuze van NL galeries op Arco, bijvoorbeeld Upstream werd niet geselecteerd terwijl ze een van de weinig NL galeries de voor Basel dit jaar geselecteerd zijn. De Spanjaarden konden dus niet van een leuk Marc Bijl genieten!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *