Henry Moore, Wall Relief No. 1

Henry Moore, Wall Relief No. 1

SIR directeur Dees Linders blijkt enthousiast verteller.

Vanwege sloop en verherbouwing gaat Wall Relief No.1 van Henry Moore voor 4 jaar in de opslag. Ter gelegenheid van de tijdelijke verhuizing organiseert het IBC rondleidingen, een goede aanleiding om eens wat meer te horen over een beeld waar ik bijna dagelijks langs fiets. Het blijkt een bijzonder interessante les wederopbouwarchitectuur en kunst in de openbare ruimte van vlak na de tweede wereldoorlog.

20 en 26 september zijn er weer rondleidingen. Wel even aanmelden want er is maar plaats voor vijf personen.

Sculptureinternationalrotterdam.nl/nieuws/120910_MOORE.php

advertentie(s)

Henry Moore, Wall Relief No. 1

Wanneer je er wat langer naar kijkt blijkt Wall Relief No. 1 eigenlijk opmerkelijk losjes/organisch van opbouw te zijn.

Henry Moore, Wall Relief No. 1

Van binnen is de sloop al begonnen.

Henry Moore, Wall Relief No. 1

Zoals te zien vanaf de overburen (Groot Handelsgebouw).

Henry Moore, Wall Relief No. 1

De sculptuur ingebed in het tweede deel van het Bouwcentrum (pdf). Het bouwcentrum was het landelijke coördinatiepunt voor de wederopbouw. Het gebouw bestaat uit 4 delen, als geheel ontworpen en gebouwd door architect Joost Boks tussen 1949 en 1971.

Henry Moore, Wall Relief No. 1

Pareltje van een gebouw, op steenworp afstand van Rotterdam CS, tegenwoordig het hoofdkantoor van Vestia.

Henry Moore, Wall Relief No. 1

De eerste twee delen van het Bouwcentrum zoals ze er in 1956 bij stonden.

Henry Moore, Wall Relief No. 1

Henry Moore met architect Joost Boks en meestermetselaars Gerrit Philips en Kees Molendijk.

20 en 26 september zijn er weer rondleidingen. Wel even aanmelden want er is maar plaats voor vijf personen.

Sculptureinternationalrotterdam.nl/nieuws/120910_MOORE.php

Niels Post
About Niels Post 3118 Articles
Niels Post is beeldend kunstenaar en actief als mede-oprichter van Trendbeheer.com. Hij is opgeleid aan de AKI in Enschede en het San Francisco Art Institute. Zijn werk is wereldwijd te zien geweest op videofestivals, tentoonstellingen en als zelfinitiatief in de openbare ruimte. Spam, computer gegenereerde tekst die niemand wil maar die overal opduikt, vormt de laatste jaren het basismateriaal van zijn beroepspraktijk. Post gebruikt het voor interventies op leegstaande winkelramen, wandsculpturen en ruimtevullende installaties.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*