Errol Morris @ The Valley of the Shadow of Death

The Valley of the Shadow of Death

Errol Morris (bekend van het Oscar-winnende The Fog of War) won afgelopen zaterdag een Zilveren Beer voor zijn documentaire over de Abu Ghraib-foto’s, Standard Operating Procedure.

Met dezelfde hardnekkigheid als in The Thin Blue Line (denk Maurice de Hond en de Deventer-moordzaak), onderzocht hij eerder een andere kwestie met iconische foto’s: welke prent nam de Victoriaanse oorlogsfotograaf Roger Fenton met zijn camera obscura het eerst, bij de slag om Sebastopol? Wat is authentiek en wat niet, ook van toepassing op Morris’ eigen documentaires? Een fijne, geobsedeerde weblog-reeks in drie lange delen.

morris.blogs.nytimes.com/…/which-came-first…

“Hold on just one second. My aging dog wants to get up on a chair.
[..]
Can you hang on just a second? I’ve got the guy who’s been in trying to fix my printer. It’s just about ready to go. I’ll be right back.
[..]
Let me play for a few minutes, I’ll be right back with you.
[..]
I’ve named the rock “Esmeralda.”
[..]
Do you mind if I take the phone and beat it against my head for a couple of minutes?”

Oswald

Inmiddels meer dan 1000 reacties verder, de reacties op de reacties en de meta-analyse van de reacties:

morris.blogs.nytimes.com/…/primae-objectiones…

morris.blogs.nytimes.com/…/not-your-moms-apple-pie-chart

Pie

3 Comments

  1. Schitterend! Geen half werk aangaande twee simpele fotografettes. Voortaan moeten beide fotos naast elkaar vertoond worden.

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*