Eindexamenexpositie 2014 @ KABK

1

Misschien had hierboven moeten staan Graduation Festival 2014 @ Royal Academy The Hague maar ik vind de breuk met KABK iets te gortig. Hoe dan ook, het is de gebruikelijke massale en labyrintische show van zo’n 185 kunstenaars uit de dop die in elf opleidingen afstudeerden. Er is zoveel te zien dat elke greep willekeurig is.

Hieronder een dertigtal, alfabetisch geordend.

kabk.nl/newsitemNL.php?newsid=0815&cat=09

2

Mariska Baars maakt tastende en tedere schilderijen die hun geheimen langzaam prijsgeven.

advertentie(s)

3

Aura Rendón Benger toont een groot en kleurig labyrint.

4

Lorena van Bunningen legt tussenfases van ‘works in progress’ vast.

5

Marijke Everts kiest een verborgen en ongewone plek als locatie om haar Europese en Afrikaanse roots te tonen.

6

7

John Fanning wil met zijn bedrijf EZ-International Art English het publiek leren hoe als een curator te schrijven.

8

Lisette Frimannslund beschildert foto’s van plekken die haar intrigeren,

9

Olga Grigorjeva geeft de trap in de door haar gekozen ruimte een metaforische rol…

9a

bij haar pogingen om met kunst de ellende van migratie te verzachten.

10

Keyezua laat haar animistische figuren bewegend en geurig hun werk doen.

11

Merijn Koelink verzet zich tegen het uit politieke en economische overwegingen vervangen van onze traditioneel oranjekleurige straatverlichting door het gifgroene ‘Golden Green’.

12

 

13

Eva Lagrange lijkt gefascineerd door het beestachtige in de mens (en/of het mensachtige in het beest).

14

Stephany van Leeuwen creëert ontmoetingen tussen stof en lichaam.

15

Leslie Nagel maakt op sobere wijze mechanische sculpturen met een grote zeggingskracht.

16

17

Marijn Ottenhof gaat onderkoeld en effectief te werk in haar ‘Waiting Room”.

18

Alles is tegen kostprijs te koop.

19

De goudvis is echter – heel begrijpelijk – wel wat beledigd. (zie hierboven)

19a\\

Sara Pape García laat zien en horen hoe ijs smelt.

20

Jonathan Reus maakt contact muzikaal.

21

Silben de Jonge laat twee kamers communiceren.

22

23

Thomas van Rijs maakt sculpturen en gestapelde schilderijen.

24

Juuke Schoorl is gefascineerd door de menselijke huid.

25

Jonathan van Sloten is op zoek naar de ontmoeting tussen kunstmatig en kunstzinnig.

26

Jef Stapel laat de schoonheid van  bouwafval zien.

27

Akycha Tegelaar maakt kleine schilderijen met minimaal kleur- en verfgebruik.

28

Aegir Thordarson vertoont een sprookjesachtige animatie.

29

Jolien Verduijn  maakte een intrigerend, escherachtig alfabet. (hier staat ‘apprehensive’)

30

Kim Verkade heeft zich verdiept in het gedrag van videobloggende schoonheid zoekende modebewuste meisjes.

31

Emily Whitebread verdiepte zich in de concentratie en discipline van evenwichtskunstenaars. (in Rotterdam!)

32

Grafisch vormgever Robin van Wijk maakt gebruik van  iPad om een filmpje te laten starten door een poster.

33

Fe Wigman is een van de kunstenaars die de bezoeker niet te fotograferen dingen laat ervaren. In dit geval met geurkamers.

34

Roy Yin ontwierp een uit basiselementen bestaand kantoorinterieur dat vrij en flexibel tijdelijk de ruimte in kan waaieren.

35

Aime Yoshikawa heeft een vrolijk dansende muziekmachine ontworpen.

36

Stephan van Zijp toont zijn ‘chaotisch’ archief te midden van zijn schilderijen.

graduationfestival.kabk.nl/

 

4 Comments

  1. Dat werk van de twee gekleurde communicerende kamers is niet van Ilona Rybka maar van Silben de Jonge.

  2. GJ, je slaat de spijker op de kop met dat labyrintische van het gebouw. Wat was het veel, maar ook erg goed. Wat een niveauverschil met de Rietveld dat door de mand viel.

    Met de Nederlands-Amerikaanse geluidskunstenaar Jonathan Reus gepraat. Theremin meets John Cage meets Meredith Monk. Erg moeilijk dus. Tijdens performance liepen toeschouwers weg. Tekenend. Juist in zo’n Graduation Show pakken sommigen populair uit ten koste van anderen die weerbarstiger of fundamenteler werken.

    Opgave voor de leiding om dat effect van popularisering klein te houden. Als het dat ook zo ziet. Wat ik niet zeker weet. Wat het is in competitie met de andere academies om gunstige publiciteit, sponsors, politieke steun en publieksbereik.

    Hoe denken anderen over de popularisering van de eindexamenpresentaties? Goed of slecht? Is er een grens aan?

  3. Tevens is t werk van de communicerende kamers van Silben de Jonge verkeerd door uw gevoelige plaat vastgelegd, waardoor miscommunicatie optreed: In feite zijn het een roze! en groene kamer, die adhv. onze! gevoelige plaat (denk retina, nabeeld) naar elkander verwijzen.

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*