- Joseph Beuys, 7000 Eichen, 1982.
ART ECO – een tentoonstellingstrilogie in Cultuurcentrum Strombeek (ten noorden van Brussel) samengesteld door Luk Lambrecht en Lieze Eneman die in kaart brengt hoe kunstenaars reageren op een sterk (klimaat)veranderende wereld.
Vrijdag 27 Februari opende Deel II: Architecture met werk van kunstenaars die werken op het grensvlak met architectuur en enkele tegendraadse architecten die het pad effenden voor een andere invulling van het begrip architectuur of die vandaag een strategie aan de dag leggen waarin het begrip recycling een primaire rol vervult en .
Art Eco | Deel II : Architecture 27.02 -26.03.2015
Art Eco | Deel III: Art-ivisme 10.04.2015 – 12.05.2015
[foto’s Dirk Pauwels]
Het is verassend, hoopvol en verademend om kei-goede tentoonstellingen te zien in een laagdrempelige ruimte die 7 dagen per week tot ‘s avonds laat geopend is. Sinds de jaren ’70 kent Belgie een zestal cultuurhuizen die op initiatief van minister van Frans van Mechelen zijn ontstaan ‘om Vlaanderen uit de parochiehuizen te halen en een beetje meer cultuur bij te brengen’. In CC Strombeek het aanbod is groot: theater, dans, film, beeldende kunst. Het publiek maakt gretig gebruik van zoals ik tijdens het installeren van mijn werk voor Deel I met eigen ogen heb mogen constateren.
Luk Lambrecht, Lieze Eneman en Philippe van Cauteren, de ‘daders’ van een structurele samenwerking tussen een vooruitstrevend Cultureel Centrum en een Museum voor Actuele Kunst die voor een periode van vier jaar onder de noemer Museumcultuur Strombeek/ Gent jaarlijks twee grote projecten realiseren geinspireerd op de rijke collectie van S.M.A.K. en aangevuld met werken uit privécollecties en nieuwe producties. Een samenwerking om jaloers op te zijn en een voorbeeld dat vele instellingen zouden mogen volgen.
Hieronder een verslag van Deel I : Attitudes dat van 09.01-12.02 te zien was met werk van Joseph Beuys, Marinus Boezem, John Cage, Leo Copers, Peter De Cupere, Jan Dibbets, Jef Geys, Hans Haacke, Maria Ikonomopoulou, Tetsumi Kudo, Guy Mees, Ana Mendieta, Roger Raveel, Panamarenko, Pascale Marthine Tayou, Ger van Elk, Reinaart Vanhoe, Lawrence Weiner, Lois Weinberger
- Air Sculpture, 1967. (opklik voor groot)
Profetisch werk van Marinus Boezem. Met een typemachine geschreven statement uit 1967 ter gelegenheid van de tentoonstelling ‘Het jaar 2000’ in Amsterdam.
- Brandenburger Tor, 1994.
Een foto waarin de kunstenaar met toewijding het stedelijk onkruid bewatert. Het werk van Lois Weinberger zal in de komende twee delen van Art Eco op Stombeek te zien zijn en t/m 15 maar bij S.M.A.K. in Gent.
- On The Road, 2004.
intrigerend filmpje van Reinaart Vanhoe die door de toevoeging van een willekeurige en aardig storend geluid de aandacht van de toeschouwer naar de fietsers probeert te trekken die tussen snel racende auto’s hun weg volgen
- Hans Haacke, Grass Grows, 1969.
- So kann die Parteiendiktatur überwunden werden, 1971.
In 1971 richtte Joseph Beuys -‘één van de weinig kunstenaars die zich, vanuit een breeder maatschappelijk engagement, zo radical heeft ingezet voor een beter leefmilieu’- de Organisation für Direkte Demokratie durch Volksabstimmung op.
Aan de basis hiervan ligt het idee dat de ideale maatschappij organisch wordt gevormd door drie sferen die semi-autonoom worden geregeerd volgens hun eigen principes, zodanig dat er sprake kan zijn van culturele vrijheid, wettelijke gelijkheid en economische solidariteit. In plaats van politieke partijen moeten de belangen van de mensen vertegenwoordigd worden door arbeidsraden en directe referenda. De plastic winkeltas met het diagram van de organistaie die op de achterzijde verder wordt verduidelijkt, werd tijdens een actie uitgedeeld in een drukke winkelstraat in Keulen.
- Roodborst Territorium:Sculptuur, 1969.
In deze publicatie brengt Jan Dibbets het territorium van een roodborstje in het Amsterdamse Vondelpark in kaart en doet verslag van zijn geslaagde poging om dat territorium te verleggen/ manipuleren via een aantal witte palen met zitplankje.
- The Well-Shaven Cactus, 1970.
Een hilarisch meesterwerk van Ger van Elk. Op en video is een man te zien die via een deur naar een balcon komt, naar een bloembak loopt en netjes een cactus scheert.
- Water te Water, 1970.
De actie Water te Water werd door Guy Mees uitgevoerd op de nieuwe brug van Zelzate. Een plexi-bol met zuiver water werd neergelaten in het sterk vervuilde kanaal Gent-Terneuzen.
- Panamarenko, Hofkens, 1967.
- Pepto Bismo, 1997.
Een soort rugzakhelicopter, Panamarenko.
- Roger Raveel, De Zwanen van Brugge, 1971.
- Pascale Marthine Tayou, The Last Tree, 2014.
‘The last tree,
my punch against the disaster
an erection as a final salute,
a portrait of the future,
my column of non sense,
my little truth seen from the forest’
- Maria Ikonomopoulou,Growing Influences, 2015.
Een boomstam-achtige vorm van papieren bloemen geknipt uit foto’s van stedelijke groen dat door individuen wordt verzorgt wordt gedwarsboomd tak-achtige vormen van bloemen die uitgeknipt zijn van economie -bladzijdes van Griekse kranten.
- Wallpapers / Public Observations, 2013/2015.
Getekend met ‘droedels’, krantenpagina’s uit de recente crisis jaren van de Griekse dagblad ‘I Kathimerini’ staan om en om opgesteld met foto’s waarop observaties staan van de Atheense publieke ruimte. In het gevecht om een plaatsje erin vrij te krijgen worden bloempotten en planten als wapens gebruikt.
- Your Portrait – May, 1966
Fascinerend en confronterend beeld van Tetsumi Kudo.
- Zeestuk Met Vuur, 1972.
Imponerende video van een brandende Noordzee van de veelzijdige kunstenaar Leo Copers.
- Leo Copers, Omzwachtelde T.L.lamp 20W, 1970/2014.
- Water Spilled From Source To Use, 1984.
Opnieuw vormgegeven tekst van Lawrence Weiner en tegen de publieke gevel van CC Strombeek, te zien tot eind juni.
Speciaal voor Art Eco heeft Greenpeace samen met de Brusselse wetenschapper Franky Bossuyt en aantal feiten in citaat vorm geproduceerd.
Indrukwekkend!