Frohawk Two Feathers, The Battle for New York and its Lifeline @ The Hudson River Museum

Frohawk-An Imaginary Battle Comes to Life at the Hudson River Museum ...

    … And Those Who Were Not Dead (The Battle of Yonkers), 2015, Acrylic, ink, graphite, tea, and coffee on paper, 62″ x 52″

‘Upstate’ New York is een uitval basis van veel kunstenaars. Zitten we in New York als haringen in een ton, voor wie een uur tot twee uur de stad uit wil, is er ruimte te over. Zo bezocht ik het afgelopen decennium regelmatig bevriende schrijvers, kunstenaars, filmmakers en andere types die uitweken naar oude scholen, buurthuizen en brandweerkazernes, schuren en kerken kochten en verbouwden.

Zaten we in de beginjaren aan het houtvuur omdat er nog geen verwarming was, over de jaren kwam er schot in de carrières en in de renovaties en verbouwingen. Inmiddels nip ik bij schrijver/journalist Nina decadent aan de Veuve bubbels in een diep lederen fauteuil in de bibliotheek, fraaie houten verrolbare ladders incluis. De schuur van filmmaker Jason en kunstenaar Moyra in Callicoon werd de locatie van het one minute festival. Het enorme stuk land van kunstenaars Mark en Morgan is inmiddels Mildred’s Lane.

Upstate New York is ‘booming’ naast de al oudere plekken als Storm King (1960) is er Art Omi (1992), Dia Beacon (2003), de Hudson Valley Center for Contemporary Art (2004) en opende Jack Shainman onlangs The School (2014).

Collector/vriend Darwin wijst me op een tentoonstelling van Frohawk Two Feathers (Los Angeles). De tentoonstelling loopt in het Hudson River Museum in Yonkers. Ik had er nog nooit van gehoord!? Het museum ligt aan het Yonkers station van de Metro North Rail, op 35 minuten van Grand Central Station!

Frohawk-Hudson_River_Museum

Ik doe het wat luxer en wordt gereden en krijg een enthousiaste rondleiding van directeur Michael en curator Bart. Het museum is een combinatie van het originele pand – een monument – en een nieuwe aanbouw, inclusief een amfitheater waar de hele zomer geprogrammeerd word. Kunst met de Hudson op de achtergrond, ik krijg al zin in de zomer!

frohawk-horse

    One, 2105, Horse: 22 feet high, wood / Figurines: Hand Blown glass and hydrocal plaster 15″ x 6″

Directeur Michael zag het werk van Frowhawk Two Feathers in Zuid Afrika en bij terugkomst bleek dat curator Bart de kunstenaar al een aantal jaren volgde. Het museum vraagt de kunstenaars die zij tentoonstellen om een link te maken met Yonkers en/of Hudson Valley. Het was mijn eerste bezoek aan het museum dus ik kan geen vergelijking maken, maar daar zijn ze nu wel bijzonder goed in geslaagd!

Mijn gastheren zijn ingenomen met mijn Nederlandse nationaliteit. In 2009 vierden we “Holland on the Hudson”. Nederland investeerde 6.2 miljoen euro in de culturele banden tussen Nederland en New York. Hudson River Museum was ook partner in deze viering.

“In 2009 is het 400 jaar geleden dat kapitein Henry Hudson met zijn VOC-schip de ‘Halve Maen’ het huidige New York aandeed. Dit leidde tot de stichting van de kolonie Nieuw Nederland en de stad Nieuw Amsterdam op Manhattan een aantal jaren later. Deze unieke band tussen Nederland en New York wordt door de Nederlandse overheid en de particuliere sector en instellingen aangegrepen om een nieuwe impuls te geven aan de politieke, economische en culturele banden tussen Nederland en de VS. De viering van het NY400 jaar biedt hiertoe een unieke gelegenheid. De nadruk zal liggen op de gedeelde identiteit en geschiedenis tussen onze landen, en de gedeelde waarden van openheid, internationale oriëntatie, creativiteit, diversiteit en tolerantie. Met de viering wordt beoogd de aandacht te vestigen op de ‘footprint’ die ons land heeft achtergelaten in de wordingsgeschiedenis van de VS. De viering biedt tevens een belangrijk handvat voor het Nederlandse bedrijfsleven en de culturele sector om zich gezamenlijk te positioneren in New York. De NY400 viering is bedoeld om een katalysator te zijn voor intensievere samenwerking tussen Nederland en de VS in de 21ste eeuw.” (kamerstuk 2009)

FrohawkTwoFeathers-1024x683

    The Tragic Death of Chiefs Joseph (Y’all Some Well-wishers, Friendly-acting, Envy-hiding Snakes), 2015, Acrylic, ink, graphite, tea, and coffee on paper, 52″ x 60″

Maar mijn Nederlanderschap heeft meerdere linken ook als onderdeel van de tentoonstelling / het verhaal. Frohawk is een kunstenaar en een verhalenverteller van fictieve en suggestieve 18e eeuwsche wereld kronieken. Zijn verhalen hebben multiraciale karakters en refereren naar Hip Hop, straattaal en tattoos, Egyptische symbolen, Europees Imperialisme en klassieken.

‘Kill Your Best Ideas’ speelt zich af in en rond de koloniale Hudson Valley. Dit is het meest recente deel van Frohawk’s kronieken over de Europese kolonisatie die drie eeuwen en verschillende continenten omspant.

frohawk-folly-1012-jpg-20141009

    On the tragic folly of Holofernes, replayed at the American Ophir two millennia later, 2014, acrylic on deer hide, 54 x 54 inches

In zijn werk gebruikt hij materialen die refereren naar de periode waar het verhaal zich afspeelt. Zo gebruikt hij voor deze werken ook thee en koffie in zijn schilderijen en tekeningen en naast canvas en papier ook dierenhuiden.

Dit nieuwe avontuur begint in 1791 en loopt tot 1793. Alleen de titels van de werken zijn al intrigerend, vol van humor en ironie doorspekt met hedendaags taalgebruik en hip hop referenties, waardoor de grenzen tussen werkelijkheid of fantasie en verleden of heden wazig worden.

Frohawk-Portraits of the fictitious characters Bonnie Prince Johnnie and Lucretia Theroux

    v.l.n.r.: On losing the love of your life to treachery, fighting a guerilla war against a numerically superior foe, and still managing to keep your feet on everybody’s neck. It’s magic, baby! PONY 1791. Pharaoh of New York. Bonnie Prince Johnnie. Conqueror of the Dutch in North America and self styled Liberator of the Lenape. Crown ruler of the Lower Hudson. Or, a ruthless thug, out for self, snatching cribs and papers on the fly, looking cool in his finery, 2014, Acrylic, ink, coffee, and tea on canvas, 36″ x 29″ — On Loving Someone Who Doesn’t Love You Back and Compensating for that with Plotting and Murder. THOT 1791. That High-born on the Team. Lucretia Theroux. Self-Styled Queen of New York and Founder of the Order of Bast. Or, Another Example of the Historical Side-chick, Dipped in the Latest Fashions, Fronting Like She Real, 2014, Acrylic, ink, coffee, and tea on canvas, 36″ x 29″

Als je de traditionele gouden frames wegdenkt, eigendom van het museum, en je kijkt naar de portretten van de karakters, zie je ze bijna het frame uitlopen en oplossen in het hippe Afro Punk Festival publiek in Fort Greene of in een groep ‘hipsters’ in Williamsburg. Dat wordt wel heel persoonlijk en werkelijk als ik in twee van de geportretteerde (ook nog eens) Nederlandse karakters vrienden van mezelf herken, kunstenaars Yashua Klos (die opgroeide met Frohawk) en Torkwase Dyson.

Frohawk-Flavius Aetius aka Flavor-Jashua

    Voorstudie The Dutchman, 2015, Acrylic, ink, graphite, tea, and coffee on paper, 27″ x 44″

Frohawk-akosua

    You Can See My Anger But You Will know My Vengenance, 2015, Acrylic, ink, coffee and tea on paper 27″ x 44″

“Akosua Van Der Zee, the adopted daughter of Jacobus Van Der Zee, a Dutch trader and smuggler, was the aunt of the future Frenglish general, Jeroen Van Der Zee. Akosua was raised as Jeroen’s sister, despite being twelve years his senior but was angry at the Dutch and disliked New Amsterdam. She eventually grew fond of Greek mythology, began to identify as Alecto, the “goddess of unceasing anger,” and single-handedly sowed the seeds that would cause everything Dutch and Frenglish to collapse. She was an initiate of the Order of Hathor, as evidenced by her face tattoo.”

Twee legers, de Frenglish (een combinatie van Frans, Engels en Iers) en Batavia (Nederland) liggen gelegerd op de rivier oevers van de Hudson. De Nederlanders doen een laatste poging om New York in handen te houden in drie grote veldslagen in het koloniale New York, nu hedendaagse steden Yonkers en Troy, en het fictieve Fort Ferdinand, gelegen aan het werkelijk bestaande Lake Oneida, in het noorden van de staat New York.

Is de nieuwsgierigheid al gewekt? klik hier voor meer: The Chronicle of Colonial America as Recounted by Frohawk Two Feathers Begins . . . en/of check museum trailer video hier.

Tot 17 mei 17, 2015
Hudson River Museum
511 Warburton Avenue, Yonkers, NY

7 – 21 juni, 2015
The Century is Hostile. The Network is Sociable.
(Vignettes Of A World In Revolt 1780-1797)
Cokkie Snoei, Mauritsweg 55, Rotterdam

Foto’s: Oren Eckhaus/Morgan Lehman Gallery, New York

Sasha Dees
About Sasha Dees 149 Articles
Verbinder. Wereldburger; Onafhankelijk curator en producent; Focus op Internationaal, Innovatief, Inclusief en Interdisciplinair. Schrijft o.a. voor Trendbeheer, Africanah en ARC Magazine. www.sashadees.com

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*