- Sandro Botticelli, Birth of Venus, 1484-1486, 1.72m x 2.78m.
Er is in Londen natuurlijk veel te zien en van heel andere aard dan de Rockers, Lovers & Soulheads is Botticelli Reimagined tentoonstelling in de Royal Victoria and Albert Museum (nog te zien t/m 3 juli). Botticelli’s Venus is zo invloedrijk dat wij vrouwen eeuwen later anno 2016 als we verleidelijk willen zijn nog steeds in de Botticelli Venus pose op de foto gaan, kijk er de portretten van Rineke Dijkstra en de vele selfies op social media maar op na.
De tentoonstelling laat die invloed die voornamelijk dit schilderij en de Primavera nog steeds hebben in de hedendaagse kunst. En dat is werkelijk ongelooflijk als je het zo bij elkaar ziet, WOW! Een keur aan kunstenaars komt voorbij Chapelle, Warholl, Sherman, Magritte, Rauschenberg, Koons, Orlan, Viola, Ursula Andress in dr. No & fashion designers Dolce & Gabbana. Super tof om dat allemaal bij elkaar te zien.
Het Botticelli gedeelte komt als laatste en dat is eigenlijk best wel saai. De invloed die hij had is wat mij betreft interessanter dan zijn eigen werken die we hier zien. Botticelli had zijn type en dat zien we keer op keer op keer dus daar krijg je vrij gauw genoeg van. Plus wat we hier zien staat ver van de twee sensuele werken, wat we hier zien is eigenlijk allemaal super religieus en daar heb ik zelf niets mee, if anything krijg ik er de kriebels van, dus dat helpt ook niet.
Pikant detail als je goed kijkt zie je dat de meeste van zijn onderwerpen “vieze nagels” hebben. De hygiëne was in de vijftiende eeuw niet zoals wij die anno 2016 als normaal zien. Het laat misschien zien hoe waarheidsgetrouw hij zijn werken maakte. Als je het eenmaal ziet kan je niet laten om naar de nagels van iedereen te kijken op zijn schilderijen… yuck het waren maar een stelletje viezerikken in die vijftiende eeuw.
De Primavera en The Birth of Venus zijn zelf niet te zien in deze tentoonstelling maar eigenlijk maakt dat niet uit, het gaat in deze tentoonstelling meer om de invloed die Botticelli had met deze schilderijen dan die werken zelf.
Dat gezegd hebbende, ik denk dat iedereen de originele werken minstens een keer in hun leven gezien moet hebben. De werken zijn te zien op hun eigen vaste plek in de Ufizzi Galerie in Firenze, Italië.
Hedendaagse kunstenaars vertellen over de invloed die Botticelli had op hun werk.
- Cindy Sherman, Botticelli’s Allegorical Portrait of a Lady (history portrait series).
- Entre-deux, a self-portrait inspired by Venus, by ORLAN in 1994.
- ORLAN, Occasional Striptease with linen from the trousseau, 1974-1975. Photograph: ADAGP, Paris and DACS, London 2016.
- René Magritte, The Ready-made Bouquet.
- Tomoko Nagao
- Sandro Botticelli, Primavera, 1482. 202 cm × 314 cm.
TIP:
Het Museum ligt niet ver van Kensington Gardens/Hyde Park dus je kan er een leuk dagje van maken en als het weer mooi is door Kensington Gardens, al dan niet met een stop bij Serpentine Galerie, naar Portobello Market lopen en daar dan nog wat vintage shopping te doen en wat eten of eten halen voor een picnic in het park!
Victoria and Albert Museum
Cromwell Road, London, SW7 2RL
+44 (0)20 7942 2000
Open daily from 10:00 to 17:45
Open Friday from 10:00 to 22:00
Vam.ac.uk/content/exhibitions/exhibition-botticelli-reimagined/about-the-exhibition/
Leave a Reply