Soms is minder, meer. Dat is zeker ook het geval bij de werken van Akio Igarashi & Takashi Suzuki te zien bij Willem Baars Projects in Amsterdam (ook in zijn stand tijdens Amsterdam Drawing 2016 van 22 t/m 25 september).
Igarashi gebruikt in zijn werken een techniek waarin lagen van verf die hij op canvas aanbrengt weer weg geschuurd worden met schuurpapier. Iets toevoegen door het weg te halen. Door meer of minder druk uit te oefenen ontstaat er een oneffenheid. De werken geven de indruk van door de tijd verweerde stof. Zijn kleurpalet is “aards” wat bijdraagt aan dat gevoel van in de tijd zijn van geworteld zijn. De werken zijn stil en simpel op het eerste gezicht en geven rust. Het is die rust die in eerste instantie maakt dat je stilstaat en er tijd mee wil doorbrengen. Als je eenmaal die tijd neemt zie je ineens de ruimte in de werken, word je meegenomen door het werk met de beweging, rustig en vloeiend als water of strelend als een briesje of zonneschijn en is het alsof je opgeladen word door een kalme maar blijvende energie die de werken afgeven. Ik ben echt gefascineerd dat een werk werkelijk dat wat wij omschrijven als een “Zen gevoel” kan oproepen, kan representeren. Voor mij was het werkelijk hypnotiserend, iedere keer als ik dacht ok en nu naar de volgende galerie liep ik toch weer even terug om toch nog weer even te kijken. Hoe prachtig als werken dat met je doen!
Suzuki is op het eerste gezicht heel anders al was het maar door de kleuren die hij gebruikt, rood en blauw. De werken zijn kleiner van formaat en hun kracht en ruimte zit in die kleuren, de vorm, de presentatie. De kleur zit bv. aan de zijkant van het canvas en niet op het canvas dat juist leeg blijft, waardoor er diepte ontstaat en het werk ineens 3 dimensionaal lijkt. Of de combinatie van meer canvassen die bij elkaar horen waardoor er ineens ook hier weer ruimte ontstaat en de schilderijen veranderen in een sculptuur. Alles ziet er super simpel uit, makkelijk. Maar ook hier is minder weer meer, het gebruik van de kleuren en de berekende manier waarop de verschillende onderdelen ten opzichte van elkaar in het totale werk hun specifieke plek hebben geven de werken de spanning die nodig is om te voorkomen dat je er achteloos voorbij loop
De foto’s zijn jammer genoeg niet echt representatief, je moet de werken echt zien!
Akio Igarashi, Drawing by Drawing 80-1 1980, oil on canvas, 194 x 194 cm.
Akio Igarashi, Drawing by drawing, 1977, oil on canvas, 53 x 53 cm.
Akio Igarashi, Untitled 2,3, 1981, oil on canvas, 117 x 182 cm.
Akio Igarashi, Drawing by Drawing, 1979, oil on canvas, 46 x 46 cm.
Takashi Suzuki, Text No. 1093, 2016, oil and acrylic on canvas, 204.6 x 157 x 3 cm (overall, consists of three parts).
Takashi Suzuki, Daylight, 2010, acrylic, ink on cotton, 60.6 x 185.2 x 3 cm (overall, consists of two parts).
Takashi Suzuki, Text No.99 (Light), 2013, acrylic on cotton, 23 x 19.5 x 2 cm, each (consists of two parts).
Takashi Suzuki, Text No. 13 & No.14 (portrait), 1998, acrylic on wood, 32.7 x 10.7 x 7 cm (left); 32.7 x 20.8 x 5.3 cm (right).
Nog te zien tot 1 oktober
Willem Baars Projects
Hoogte Kadijk 17 hs
1018 BD Amsterdam
The Netherlands
Tel +31.(0)20.423 06 07
info@baarsprojects.com
Open: woensdag t/m zaterdag van 12.00 tot 18.00 uur en op afspraak.
Ook te zien bij Amsterdam Drawing 2016, 22 – 25 September op het NDSM terrein
Leave a Reply