LONDONSE KUNSTBEURZEN:
FRIEZE & 1:54

hauserwirht

    Hauser & Wirth – Frieze London 2016

Brexit, de val van de Duitse Bank (al jaren een grote sponsor op de fair), het mocht de pret niet drukken bij de kopers op de kunstbeurzen in London dit weekend.

Uiteindelijk leert de ervaring dat de nationale overheden de banken hun mismanagement en frauduleuze handelingen altijd zonder consequenties rap vergeven en met belasting geld van het werkvolk (die geen kunst kopen) de boel weer redden. En Brexit? Brentrance? Voor wie genoeg geld heeft verdampen landgrenzen waar anderen verzwolgen worden door de golven of tot stilstand gebracht worden in de modder door de betonnen muren van Fort Europa.

Er werd bij Frieze op de preview dag in 2016 al meer verkocht dan op de hele fair vorig jaar werd optimistisch beweerd bij vertrek. David Zwirner deed het weer best met Kerry James Marshall en Yoyoi Kusama boven de 1M mark. Ook de veilingen sloegen hun slag Christies Contemporary ging over de 40M, Rat Catcher of Hamelin van Mark Bradford geschat op 1,5M verkocht bij Phillips voor 3.2M.

Op de 1:54 Art Fair verkocht Zak Ové 1 van zijn 3 edities van Black and Blue te zien op het plein van Somerset House voor 300K. 1:54 Art Fair groeide in dit derde jaar van een vleugel in 2014 naar 40 galeries uit 18 landen door het hele gebouw en speciale projecten als Black and Blue op het plein en de eerste overzicht tentoonstelling in London van de onlangs overleden fotograaf Malick Sidibé.

advertentie(s)

Voor de bezoeker die alleen komt om te kijken, is 1:54 toegankelijker en veel minder vermoeiend. In tegenstelling tot Frieze zie je op deze beurs kunst die nog niet tot nauwelijks toegankelijk is voor de gewone kunst liefhebber in Europa.

De kunst die op Frieze te zien is kan de gewone bezoeker beter op een ander moment gaan bekijken in een goede context in musea en Frieze de beurs laten voor de handelaars waar het voor bedoeld is.

Zak-Ové-Black-and-Blue

    Zak Ové, Black and Blue: The Invisible Man and the Masque of Blackness
    Foto met dank aan: Victor Raison voor 1:54 / kunstenaar

2300KFDPRW=0.00 GW=0.00 BW=0.00 RB=9.99 GB=9.99 BB=9.99Topaz2

    Malick Sidibé (1936 – 2016), Nuit de Noël, 1963, Gelatin Silver Print, 120 x 120 cm, Foto met dank: Galerie MAGNIN-A

moving-shadows-09-feb-2016

    Girma Berta, Moving Shadows IX, 2016 Foto met dan aan 1:54 / Kunstenaar

Oba-Ovoramhen-Before-And-After2c-2014-2016-768x1024

    Victor Ehikhamenor, Oba Ovoramhen: Before And After (2014-16). Foto met dank aan GAFRA/1:54/kunstenaar

inzilo, 2013

    Mohau Modisakeng, Inzilo, 2013, Tyburn Gallery. Foto met dank aan Tyburn Gallery/1:54/kunstenaar (In Nederland bij Ron Mandos Galerie)

mark bradford

    Mark Bradford, Rat Catcher of Hamelin

Grayson-Perry-Victoria-Miro-1024x690

Voor Grayson Perry – Victoria Miro gaat alles nog goed in het Britse Koninkrijk, zijn werk (50 – 500K range) verkocht uit.

kamel mennour

Kamel Mennour

kurimanzutto-standwinners

Kurimanzutto de stand winnaars 2016

lisson-akomfrah

John Akomfrah – Lisson Gallery

PPOW

Portia Munson & Carrie Mae Weems –PPOW

sadie coles

Sadie Cole

30041816392_ffdebbfc1a_z

a gentil carioca

Little Carioca, tegen het einde van de middag en avond werden hier daadwerkelijk cocktails gemaakt en gratis weggegeven dus de populariteit van deze “booth”ging met rasse schreden omhoog aangezien ook in de VIP lounge de drank gewoon betaald moest worden

gagoian

Gagosian

303 gallery

303 Gallery

Tegen de tijd dat ik hier aan beland was had ik het wel gehad dus het ontgaat me even wat ik hier mee moet anders dan dat het me een onbedaarlijk verlangen naar de buitenlucht en het echte park buiten de Frieze tent gaf…

sculptuur

sculptuur1

sculptuur2

Foto’s met dank aan Lynda Nyland/Frieze

Sasha Dees
About Sasha Dees 217 Articles
Verbinder. Wereldburger; Onafhankelijk curator en producent; Focus op Internationaal, Innovatief, Inclusief en Interdisciplinair. Schrijft o.a. voor Trendbeheer, Africanah en ARC Magazine. www.sashadees.com

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*