Jeroen Jongeleen bracht ooit zijn werk (Larry Embdur’s Suite) via Parijs naar een van de eerste Rotterdam VHS Festivals. Een paar jaar later kwam Emile Zile vanuit Australië naar Rotterdam voor een gastatelier bij Het Wilde Weten en via het Sandberg belandde hij in 2012 op de Rijks. Wegens familieomstandigheden moest hij halverwege zijn verblijf aan de Rijks voor drie maanden terug naar Melbourne. Begin dit jaar keerde hij terug om alsnog deze drie maanden in te halen.
Vorige week opende bij LIMA een kleine presentatie met nieuwe werken die handelen over het landschap en het verlangen van de mens dit zo scherp mogelijk en met zoveel mogelijk kleuren te vangen.
Het best kwam u op de openingsavond. Zile gaf er een performance die met name in ging op de absurditeit dat om die allernieuwste camera’s met nòg hogere resolutie te maken, we zeldzame grondstoffen nodig hebben die we uit hetzelfde landschap halen wat we zo ongerept mogelijk weer willen geven. Onze kinderen en kleinkinderen zullen dankbaar zijn dat we in ieder geval de beelden nog hebben.
Daarna ging Zile in gesprek met Sven Lütticken waarbij er videowerken van Zile en uit de collectie van LIMA werden getoond.
T/m 14 juni a.s.
Li-ma.nl/site/news/emile-zile-and-sven-l%C3%BCtticken-conversation
Heerlijk om weer terug te zien op het grote scherm, Larry Embdur’s Suite.
[arve url=”https://vimeo.com/24577604″ /]
Uit de archieven van LIMA, The Death of the Art Dealer van Ulises Carrión uit 1982. De tv in de handen van de man beweegt mee met de camerabewegingen van de gelijknamige film die op de tv wordt getoond.
[arve url=”https://vimeo.com/17638153″ /]
Emile liet een bevriende componist een vijftal stukjes muziek maken zoals video-productiemaatschappijen die vaak gebruiken in hun intro filmpjes. Zile mimiekt er de geanimeerde logo’s bij.
Arnulf Rainer, Confrontation with my Video Image uit 1975.
Douglas Davis, Studies In Myself II.
[arve url=”https://vimeo.com/78933958″ /]
Zile maakt kennis met zijn nieuwe atelier op de Rijks.
[arve url=”https://vimeo.com/153197762″ /]
Low budget beeldbewerking op zijn analoogst, Zile neemt in een zes uur durende performance James Cameron’s Avatar onder handen (letterlijk).
Klassiekertje uit de archieven van De Appel..
Dan Graham, Audience/Performer/Mirror uit 1977.
[arve url=”https://vimeo.com/158428331″ /]
Ter afsluiting Western Digital, een video waarin Zile niet als performant aanwezig is (hierboven een fragment, alleen op Vimeo te bekijken).
T/m 14 juni a.s.
Li-ma.nl/site/news/emile-zile-and-sven-l%C3%BCtticken-conversation
Leave a Reply