Toon Fibbe, Laura Wiedijk – Cloning the Ghost @ Kunstfort Vijfhuizen

De visuele deceptie van de orchidee

Door de eeuwen vormt de orchidee een inspiratiebron voor kunstenaars en wetenschappers. Zij is niet alleen prachtig is om naar te kijken, maar is ook intelligent. Tijdens het schrijven van The Origin of Species werd Darwin overmand door de visuele verleidingskracht van de orchidee. Zij kan zich veelvuldig vervormen: van een kleine vogel, naar een man of een clown. Orchideeënsoorten zoals de Ophrys misleiden de mannetjesmetselbij door de geur van het vrouwtje te verspreiden en door haar vorm aan te nemen. Het mannetje vliegt van de ene bloem naar de andere bloem, omdat hij telkens denkt een wijfje aan te treffen. Tijdens zijn tocht verspreidt hij het stuifmeel waardoor de bloemen bevrucht worden.

In de presentatie Cloning the Ghost in Kunstfort Vijfhuizen onderzoeken Toon Fibbe en Laura Wiedijk de verleidelijke vormen, reproductiestrategieën en de visuele listigheid van de orchidee en spiegelen deze aan de economie en technologie.

De presentaties op Kunstfort bij Vijfhuizen spiegelen de omgeving van het fort: kunstmatige landschappen waarin de natuur is voorgezet voor diverse – nu vaak verouderde- doeleinden. De programmering is geïnspireerd op sciencefiction – kunstenaars scheppen alternatieve realiteiten en bevragen bestaande systemen. Dit najaar vinden er twee solopresentatie plaats: Flat Nature/ Surface Body van Rachel de Joode en The Rant van Kim David Bots . En werden er doorlopende interventies in- en rondom het fort gemaakt in samenwerking met Mahmoud Bakhshi, Jan Hoek en Annika Kappner en Cloning the Gost van Toon Fibbe en Laura Wiedijk.

Het fort is groot en kent tal van kleine betonnen ruimtes. In een van die betonnen ruimtes is het warm, vochtig en zompig. Op de muur en plafond worden pulserende holografische orchideeën geprojecteerd.

Midden in de ruimte staat een rolstoel waar soms het hoofd van een man op verschijnt. Het lijkt op een scene uit het boek The Big Sleep (1939) van Raymond Chandler. In het eerste hoofdstuk word privé detective Philip Marlowe ingehuurd door Generaal Sternwood: een oude rijke verlamde man in een rolstoel, wonend op een luxe landgoed en zijn tijd doorbrengend in zijn immense orchideeënkas.

Vanuit deze ruimte ontvangt privé detective Marlowe de opdracht die hem zal leiden naar de donkere kant van Los Angeles. In 1930 komt de filmindustrie opgang en wordt het centrum van producties die de toeschouwer bewust verleiden.

In de installatie Cloning the Ghost is de bezoeker onderdeel van een dialoog tussen de orchidee en de man in de rolstoel, die vol dubbele bodems zit. En wordt zij meegevoerd in de schittering van de visuele deceptie van de orchidee die in deze tentoonstelling voor verschillende thema’s symbool staat. De bovengenoemde scene verhult de verleidingskracht van de bloem versus de aristocraat en verwijst het naar de aandachteconomie in ons digitale tijdperk.

Tegenwoordig worden we online en offline maximaal geprikkeld door beeldproducties, schermen en technologieën, zij zijn doorgedrongen in ons dagelijks leven en wij kunnen ons bijna geen wereld zonder voorstellen. Een goed voorbeeld is de smartphone waarop allerlei apps gedownload kunnen worden om: geld over te maken, de krant te lezen, je mail en je favoriete social mediasites te checken. De bedrijven die deze producten leveren zoals Apple en Facebook investeren ook nog miljoenen in de productie van het perfecte ‘notificatie’ geluiden. De gelijkenis met de orchidee wordt in deze context duidelijk: zij hebben dezelfde ‘onschuldige’ verleidingkracht.

En zonder dat we er erg in hebben worden onze zintuigen maximaal geprikkeld en gemanipuleerd. We zijn onbewust de hele dag bezig om onze verlangens te voeden en illusie de baas te blijven. Verslaving aan zintuigelijke deceptie ligt op de loer.

Te zien tot en met zondag 17 december 2017.
Kunstfort Vijfhuizen, Fortwachter 1, 2141 Vijfhuizen

kunstfort.nl

Najiba Brakkee
About Najiba Brakkee 54 Articles
Najiba Brakkee woont in Amsterdam en werkt op project basis in de kunstwereld als pr-medewerkster en organisator. Zij ziet de kunstwereld als een avontuur en schrijft over alles wat zij onderweg tegenkomt: exposities, ateliers, beurzen en dergelijke. 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*