Bij het SCHUNK* Glaspaleis in Heerlen zijn er in de kelder twee tentoonstelling te zien. Direct bij in de ingang begint de tentoonstelling PUNK+DANS+KUNST, waarin gastcurator en choreograaf Karin Post de rauwe punktijd in de huidige tijdsgeest laat herleven met een vleugje glamour.
De paspop is aangekleed met een punkkostuum van Rob Birza en Berend Strik, speciaal ontworpen voor een benefietavond van War Child in 1994.
De videorots is opgebouwd uit tv’s die videoclips laten zien van onder anderen, Blondie, Nina Hagen, Doe Maar. De montage is gedaan door Akiko Mik. Op de achtergrond staan punk lp’s uit de collectie van Rino Vincken te pronken. De posters The Dirty World Pictures (1977) zijn van Gilbert en George.
In deze ruimte vormt de video van Jaap Drupsteen de achtergrond van een silent disco.
Alle deelnemende kunstenaars zijn:
Charles Atlas / Karole Armitage / Roger Ballen / Fernando Belfiore / Marc Bijl / Rob Birza & Berend Strik / Andrea Božić & Julia Willms / Jaap Drupsteen / Gilbert & George / michel Gondry / Florentina Holzinger / Hugo Kaagman / Gerald van der Kaap / Bastienne Kramer / Noah Latif Lamp / Joep van Lieshout / Rik Meijers / Clunie Reid / Lydia Schouten / Ton Simons / Sorbus / Lucy Suggate / Marjan Teeuwen / Moniek Toebosch / Igor Vrebac / Friso Witteveen / Sara Zamboni / ZOOTENGENANT.
De tweede tentoonstelling is New Arrivals II luidt het samenwerkingsverband van SCHUNK* en het Stedelijk Museum Schiedam op collectiegebied in. Hieronder enkele werken uit de collectie.
Evelyn Taocheng Wang en Chaim van Luit
Alle deelnemende kunstenaars zijn: Alexander Basile, Jeroen van Bergen, Paul Devens, Elspeth Diederix, Koen Doodeman, Yvonne Dröge Wendel, Romy Finke, Daan van Golden, Christie van der Haak, Frank van Hemert,Hans Keuls, Marijn van Kreij, Joost Krijnen, Julio Le Parc Troy Lovegates, Chaim van Luit, Moses & Taps,Femmy Otten, Jan Rothuizen, Thomas Raat, Bep Scheeren, Charlotte Schleiffert, Sandro Setola, Sarah van Sonsbeeck, Koen Taselaar, Evelyn Taocheng Wang, Esther Tielemans en Evi Vingerling.
Beide tentoonstelling zijn tot en met 13 mei te zien.
Het vijf verdiepingen hoge trappenhuis van het SCHUNK* Glaspaleis is bezaaid met verfijnde potloodtekeningen en cryptische wandsculpturen van Femmy Otten.
Tot en met 1 januari 2019 te zien.
Op de eerste verdieping is The End of Sitting van Rietveld Architecture-Art-Affordances (RAAAF) uit te proberen. In het werklandschap kan je op vijftien verschillende manier staand en zittend werken, koffie drinken of lekker relaxen. De innovatieve sculptuur bevind zich op het snijvlak van welzijn & werken, vormgeving, architectuur en beeldende kunst.
Leave a Reply