Schilderijencentrale @ Open de Bie

Wat een feest weer. Een ongepland bezoek helemaal op de valreep. Ik fiets langs met een lekke Zombie Cake in de boodschappentas, viskuit en harder van de markt bevlekkend en bevochtigend gelijk blouse en broek.

Leo de Bie groet ‘Hé Jeroen!’ en ik vermei me de laatste tien minuten van de maandenlange tentoonstellingsperiode van de Schilderijencentrale in de Van Speykstraat. Sopppend en druipend van de gesneefde praline-porter.

Een genot om groots ‘slecht werk’ in volle glorie te mogen aanschouwen in wat voelt als een volstrekt natuurlijke omgeving voor het werk – een mottig hok met systeemplafond en lomp afgetegelde grijs gesausde muren. Man, gelijkt wel kunst!

Mag dit?!

Het werk is me genoeglijk bekend. Ik huiver altoos bij de wrede platitude ervan.

Het is als altijd zo genadeloos zich eigen.

Deze is nieuw voor mij. Het is als Eindhoven, mijn jeugd, vormende jaren, als jaren tachtig. Voelt tegelijk als volstrekt Vlaanderen, met tekst als figuratie, anecdotische dichterlijkheid in rappe slappe verf.

Zo met die achtergrond vol grijze sporen komt het ‘design’ nog meer naar voren.

Subliem! Fijnzinnig gedateerd überrealisme.

Ik vind het een meesterwerk, een nieuw hoogtepunt in Rene Duinkerkens’ rijke oeuvre.

De tentoonstelling opende enkele maanden geleden tijdens de Rotterdamse Museumnacht. Iedereen lachen om die natte slappe griep, pintje derbij. Zo ongeveer de andere dag ging alles toe voor maanden. Alles op slot. Zo ook deze wandelschuur hartje Rotterdam.

Alle geschilderde teksten zijn niet anders dan anders, maar kunnen opens anders gelezen worden. Liefhebbers halen hun hart op.

En dat afbreekstreepje. Dat mag er zijn, in vaal blauw, mor van gen scheidende. Het is de muk die het hem doet.

In retrospectief de ultieme corona-tentoonstelling. Tot in detail. Waar De Schilderijencentrale daar natuurlijk niets maar dan ook werkelijk helemaal niets mee van doen heeft. Het is alles Rene Duinkerken hardcore business as usual, een overzicht annex retrospectief van gewoon pijnlijk slecht schilderwerk. Als altijd to the point en zonder er doekjes om te winden.

Toch leuk om het ook anders te lezen. Bovenstaand BLM-werkje is daar een goed voorbeeld van.

En deze magere zwarte unisono verbindt gefiguurzaagde bierletters met een splijtende LHBGTQ-regenboog. Wat moet je daar nu weer van denken. Titel het ‘Cancel Culture 2020’ en je hebt een nefast uiterst actueel hedendaags werk.

(Ik vind nefast zo’n mooi woord. Dat zou hij eens moeten schilderen. Typografeert vast heerlijk.)

Wat ik vorige keer schreef? “Gemiddeld eens in de vijf jaren passeert hier de schilderijencentrale in de kolommen” Dat was 2015. Schreef ik ook in 2012. Ik kan niet wachten op 2025!

Jeroen Bosch
About Jeroen Bosch 1643 Articles
Smaakmakend sinds jaar en dag: onafhankelijk kunstenaar, tentoonstellingmaker, trendbeheerder en oprichter art agent orange, artist run art agency. Eigen werk onder jeroenbosch.com Meer info zie trendbeheer.com/jeroen-bosch

3 Comments

  1. > oud werk totaal actueel reflecterend in hedendaags perspectief

    Ja bekijk het met covid-19 bril en alle andere Corona-kunstenaars kunnen wel inpakken. Lijkt mij erg vervelend als je je werk als zodanig overgenomen aan- en beschouwd. Tegelijkertijd toch ook wel juiste werk op juiste plaats op juiste moment. Inzet en Durf.

    Silvia B heeft een beeld op de ‘s Gravendijkwal Ode an het Oude wat ooit perspectivisch overgenomen dreigde te worden door eenmaal dood Pim Fortuin. https://www.bkor.nl/beelden/zonder-titel-26/

  2. kende dat beeld van Silvia B helemaal niet maar kan me dat helemaal voorstellen, ja denk dat je als kunstenaar altijd rekening moet houden met het feit dat je wanneer je het maakt en in tijd mensen altijd iets anders kunnen zien en andere connecties kunnen maken dan dat jij doet? maar dat is ook tof aan kunst dat het de kijker ook aanzet tot verbeelding en ze hun eigen ideeen over het werk hebben en eigen connecties maken en het de persoonlijke kijker verbeelding die met het werk aan de haal gaat op het moment van kijken en ervaren of dat actueel is of 100 jaar later?

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*