Aagje Linssen schildert wat er nog niet is

Aagje Linssen presenteerde op 22 oktober 2023 in de Kruisruimte in Eindhoven haar eerste publicatie met een overzicht van haar werk. Alex de Vries hield ter gelegenheid daarvan een inleiding over haar werk.

Het laatste schilderij is nog niet geschilderd. Daarom begint Aagje Linssen steeds weer aan een nieuw. Als kunstenaar heeft ze een verleden, maar daarmee heeft ze nog niet laten zien wat ze nog gaat maken. Daar heeft ze eigenlijk geen idee van. Aagje Linssen is geen ideeënkunstenaar, maar iemand die haar schilderijen uit zichzelf laat ontstaan. Wat zij om zich heen ziet incorporeert ze om het in haar schilderijen te belichamen. Het is fysiek werk.

(een bericht van Alex de Vries)

Aagje Linssen schildert wat er nog niet is

    Aagje Linssen en Alex de Vries in de Kruisruimte in Eindhoven voor haar schilderij R. no.15, eitempera op doek, 2015 (foto: Daniele Lemaire)

Ze begint met niets en verdunt een gekleurde emulsie om die op het lege doek te verven. Waar dat verven precies schilderen wordt is moeilijk te bepalen, maar het gebeurt altijd al doende. Misschien wel bij het wegpoetsen van wat ze heeft aangebracht. Er moet vaak eerst iets weg, voordat het wat kan worden.

Een schilderij van Aagje Linssen heb je nog niet eerder gezien, waar je het ook aan doet denken. Het bestond nog niet, totdat zij het maakte. Waar ze het aan heeft ontleend heeft ze met het maken van het schilderij achter zich gelaten. Ze brengt iets anders tot stand dat niet is waargenomen in de werkelijkheid, maar dat als verbeelding van een beleving zichtbaar wordt.

Aagje Linssen schildert wat er nog niet is

    Groene Zee, 163×205 cm, eitempera op doek, 2014 (foto: Peter Cox)

Aagje Linssen schildert wat er nog niet is

    Z.t., 174×224 cm, acryl, houtkool en potlood op doek, 2015 (foto: Peter Cox)

Haar schilderijen zijn een vorm van gebarentaal, niet zoals iemand die doof is zich uitdrukt als een alternatief voor verbaliteit, maar als een zelfstandige uitdrukkingsvorm in licht, kleur en ruimte die volstrekt natuurlijk is. Op ieder doek dat ze schildert is een geschilderde vorm van muzikaliteit te ervaren, die zich vooral uit in een gelaagde ritmiek. Het werk is in een cadans gemaakt. Ze schildert als een percussionist die ieder schilderij als een paar maten rust te midden van een enorm kabaal stil laat zijn. Je kunt naar haar schilderijen kijken of je in jezelf afdaalt; of boven jezelf uitstijgt. Door je over te geven aan haar schilderijen, treedt je buiten jezelf. Dat is een staat van zijn die Aagje Linssen tijdens het maken van haar schilderijen ook zelf ondergaat. De voornemens die ontstaan tijdens het schilderen liggen al achter haar als ze de volgende kwaststreek zet en definitief als ze haar penseel neerlegt. Een schilderij dat af is laat haar na verloop van tijd zien dat ze er niets meer aan hoeft te doen.

Aagje Linssen schildert wat er nog niet is

    Weer wit, 240×180 cm, houtkool, krijt en gesso op doek, 2015 (foto: Peter Cox)

Aagje Linssen schildert wat er nog niet is

    Traces, 183×234 cm, gemengde techniek op doek, 2013 (foto: Peter Cox)

Aagje Linssen werkt in de traditie van de action painting al is bij haar de handeling vooral ondergeschikt aan een verrichting die ze niet in de hand heeft. De inspanning die ze verricht is een gebeurtenis die min of meer buiten haar omgaat. Als het geen onzin was, zou je zeggen dat het schilderij zichzelf maakt. Het gebeurt buiten haar om en juist daardoor kan ze het beheersen. Alles wat ze schildert kan ze zo rücksichtslos tenietdoen om opnieuw te beginnen. Het volgende schilderij is nog nooit gemaakt.

Aagje Linssen schildert wat er nog niet is

    Gele pruimen bloesem, 30×24 cm, eitempera op doek, 2023 (foto: Peter Cox)

Aagje Linssen schildert wat er nog niet is

    Z.t. 170×200 cm, eitempera op doek, 2018 (foto: Peter Cox)

In de titels van haar schilderijen verwijst Aagje Linssen wel naar de werkelijkheid, maar bij haar is een Tuin toch vooral een tuin van verf, en dat geldt voor al haar doeken die verwijzen naar de natuur. Dauw, water, schaduwen, reflecties: het is allemaal met een mengsel van eigeel en pigmenten geschilderd in vlekken en vegen en kwaststreken die er niet op uit zijn een illusie te wekken, maar in hun onderlinge hoedanigheid een landschap van verf vormen. Samen vormen ze een geschilderde atmosfeer met steeds veranderende weersgesteldheden waar je geen invloed op hebt. Net als je je jas hebt uitgedaan, begint het te regenen. Je hebt je paraplu nog niet uitgeklapt of de zon breekt door. Bij Aagje Linssen onderga je zonder mankeren wat je ziet. Ze is de Vrouw Holle van de schilderkunst en overdekt ons met verf alsof die sneeuw, pek of goud is.

Aagje Linssen schildert wat er nog niet is

    Akelei Rules, 18×24 cm, eitempera op doek, 2023 (foto: Peter Cox)

Aagje Linssen schildert wat er nog niet is

    Schemering, 183×143 cm, eitempera op doek, 2022 (foto: Peter Cox) (foto: Peter Cox)

De kwaliteit van de schilderijen van Aagje Linssen is dat ze geen afgeleide zijn van de werkelijkheid om ons heen, maar dat ze op zichzelf staan en werkelijk zijn als schilderij. Je hoeft ze nergens mee te vergelijken of aan af te meten. Je kunt ze in hun ware hoedanigheid bekijken en waarderen.

Het boek van Aagje Linssen kost € 25,- en is bij haar te bestellen: aagjelinssen@gmail.com

Aagje Linssen schildert wat er nog niet is

    Waterval Z, 24×18 cm, eitempera op linnen, 2022 (foto: Peter Cox)
About Alex de Vries 12 Articles
Alex de Vries (Erica, 1957) schrijft over beeldend kunstenaars. In 1979 was hij medeoprichter en tot 1984 redacteur van het tijdschrift Metropolis M. Daarna werkte hij voor het Shaffy Theater in Amsterdam, de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem en als directeur van de Academie voor Kunst en Vormgeving ’s-Hertogenbosch. Sinds 2001 werkt hij als zelfstandig auteur samen met grafisch ontwerper Jan Willem den Hartog in het bureau Stern/Den Hartog & De Vries in Den Haag waar Uitgeverij De Zwaluw een onderdeel van is.

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*