Uit de oude doos / random post uit het verschiet:  
    • 18-09 2008, 22:54 JB

      Honderd dagen cultuur, tuin en landschap.

      Incluis de Royal Mile, ingericht door een tiental van de beste borderontwerpers in Europa, een buitententoonstelling met zes ecologische tijdelijke verblijven en zes tijdelijke verblijven van Apeldoornse architecten in het Bouwhuis en aanstaande 27 september het Nederlands Kampioenschap Bloemschikken voor amateurs!

      triennale.nl

      architectuurcentrumbouwhuis.nl/index.php?pid=93

      Bloemen…

      Bloemen…

      Bloemen…

      Bloemen…

      Bloemen…

      Bloemen…

      Bloemen…

      Bloemen…

      Bloemen…

      Bloemen…

      Bloemen… The royal mile: borderkampioenschappen galore.

      De kameleon: Architectenbureau MTB

      Inbo, architecten Woudenberg.

      Geen idee

      Het labyrint, architect Jan Regelink (A2Architecten)

      ‘paksteen’ Wim Westinga en Martijn Prins van Inbo Architecten

      Duck Out. Hangplek werkeloze voetbalsupporters. (Definitief ontwerp)

      architectuurcentrumbouwhuis.nl/index.php?pid=93

  • (Disclaimer: berichten uit de oude doos / random posts uit het verschiet kunnen onderhevig zijn aan linkrot. Het is goed mogelijk dat verwijzingen niet meer werken en dat embedded video's zijn verwijderd. F5 voor een ander bericht.)
    linklijst
    inspirationeel momentum

    Daan Samson ontvangt ‘De Vrienden van Witte de With’

    29-10 2007, 14:46 JB

    Vrienden van Witte de With in het atelier van Daan Samson

    Het hedendaagse kunstenaarschap bestaat vooral uit het maken van keuzes. Wat trek je bijvoorbeeld aan wanneer de vriendenkring van een gerenommeerd kunstinstituut jouw atelier zal bezoeken?

    Vrienden van Witte de With in het atelier van Daan Samson

    In dit geval kiest Daan Samson voor een eenvoudig ribfluwelen pak met daaronder een ‘bunny hug’ van de Rotterdamse ontwerper Henk Koers. Het bontje in de nek van Daan Samson komt oorspronkelijk bij Valentino vandaan.

    Vrienden van Witte de With in het atelier van Daan Samson'

    Kunstcentrum Witte de With blijkt in totaal acht vrienden te hebben. De afdeling Publiciteit begeleidt vandaag één vriend naar de Robert Fruinstraat.

    VriendenWdW1.jpg

    VriendenWdW6.jpg

    De insiders van Witte de With worden bijgepraat door de jonge kunstenaar…

    VriendenWdW8.jpg

    ‘Zonder Titel (Plaatsbepalingen)’ uit 2005.

    VriendenWdW2.jpg

    De ‘Vriend van Witte de With’ geniet zichtbaar.

    VriendenWdW5.jpg

    VriendenWdW3.jpg

    Detail uit het project ‘Perfection is our target’ voor museum S.M.A.K. te Gent (2007).

    VriendenWdW4.jpg

    “Goed gastheerschap is altijd mijn streven” aldus Daan Samson. “De vrienden van toonaangevende kunstcentra gun ik daarom altijd allerlei exclusieve privileges!” Ook nu biedt de kunstenaar weer een aantal primeurtjes…

    Vrienden van Witte de With in het atelier van Daan Samson

    De delegatie van Witte de With krijgt de gelegenheid een blik te werpen op een (nog altijd) gecensureerd kunstwerk. Het gaat om de levensgrote foto ‘Zelfportret als curator Rein Wolfs die zijn zeventienjarige zoon ophaalt bij discotheek Hollywood Music Hall te Rotterdam’.

    Vrienden van Witte de With in het atelier van Daan Samson

    Het geheimzinnige werk wordt vervolgens weer direct terug in ‘de koelkast’ gezet.

    VriendenWdW9.jpg

    Als afsluiter toont Daan Samson zijn spraakmakende video ‘Last Christmas I gave you my heart’. Tijdens de tot stand koming van deze kerstproductie kreeg Daan Samson vorig jaar bijval van (vlnr) Barbara Visser (Schoonheidsspecialiste in Hoogvliet), Jan De Cock (Schrijvende tralietrotter uit Westmalle, Be), Iris van Dongen (medewerkster secretariaat Hogeschool Rotterdam) en Erik van Lieshout (manager van verfwinkel Kroonpart te Zoetermeer).

    84 reacties



    84 reacties op “Daan Samson ontvangt ‘De Vrienden van Witte de With’”

    • anouk | 29-10 22:22

      anouk lacht zich rot!

      proost buurman, alle vrienden en dergelijke honden!

    • Arno van Roosmalen | 29-10 23:13

      Zelfs als zij geweten had dat Jasmijn Visser Vriend van Witte de With is, dan had de onkreukbare jury haar desalniettemin de Sybren Hellinga Kunstprijs 2007 onthouden.

    • Rein Wolfs | 30-10 0:51

      Tja, dan spreek je met een kunstenaar expliciet af dat hij een werk, dat onnodig inbreuk maakt op de privésfeer, niet publiek maakt. En dan zie je vervolgens gewoon pontificaal op het World Wide Web dat het aan het hooggeeerde publiek getoond wordt. Fuck the artist in dit geval!

    • Rein Wolfs | 30-10 0:59

      Censuur is iets anders, Mr. Samson! De titel is het werk.

    • gert | 30-10 15:56

      Wat is dat eigenlijk voor rare gast die Samson?

    • ss | 30-10 16:01

      ik vind het jammer dat het Gent project niet door is gegaan, de belgische elite golfend in een achterstandswijk, meesterlijk

    • JB | 30-10 16:33

      @Rein Wolfs

      ‘Een zelfportret als’ is iets anders als ‘een portret van’. De distantie druipt er – in dit geval – vanaf. Wie maakt zich nu waar druk om?

    • alexjacobs | 30-10 20:40

      eindelijk een echte computer.

    • Rogier M. | 1-11 0:01

      Ik vermoed hier een soort Soap-plot.
      Compleet met ijzingwekkende Cliffhanger.
      Licht eens een tipje.
      Zou ik willen vragen aan Arno, Syb, Rein en Daan.

    • Hans | 1-11 11:19

      In deze vraag ik mij af wat nu precies de dieper gelegen bezwaren zijn van de heer Wolfs tegen het werk van het hinderende kind de heer Samson. Ik meen namelijk niet expliciet de heer Wolfs zijn tronie en face op getoonde fotoos terug te zien. Ook vraag ik mij af waarom een persoon met een duidelijk publieke functie als de heer Wolfs zich zo gekrenkt voelt als er een persoonlijke notitie over hem in de media verschijnt, u opereert in uw metier immers namens de wensen van het grote publiek? Graag zouden wij wellicht in deze eens wat meer “persoonlijkheid” geetaleerd zien. U profileert zich immers als de connaisseur in de publieke sector dat verlangt wel enige openheid me dunkt!

    • susan weinberg | 2-11 18:19

      Wat is trendbeheer toch niksig. Time riep in januari dit jaar iedereen uit als ‘person of the year’. ‘Yes You. You control the information age.’ Dat is prachtig, die democratisering, maar op trendbeheer levert dat weinig op. Geef mij maar Fucking Good Art. Die gasten kunnen tenminste schrijven en besteden aandacht aan de vorm.

    • NP | 2-11 20:11

      ‘Besteden aandacht aan de vorm’, die volg ik even niet. Welke vorm?

      FGA is tekst, TB is beeld. Nogal een verschil.

    • RM | 2-11 22:45

      Precies Susan, er is een verschil in gasten die goed kunnen schrijven (AFTH van der Heiden en Arnon Grunberg zeg maar) en mensen die aandacht aan de vorm geven zonder te schrijven.
      De kunst is nu om het beide zelf te doen en er nog een broodje (vis, vlees, al naar gelang de vergelijking) van te kunnen kopen ook.
      M.a.w. je maakt iets en anderen schrijven erover.
      Zelfs als je zelf schrijft!
      Gekke wereld toch.

    • susan weinberg | 3-11 11:24

      Beste NP,
      Iemand die niet begrijpt wat vorm is, dat volg ik weer even niet. TB is beeld én tekst. En mijn punt is dat die tekst op TB heel vaak zo niksig blijft, en de Fucking Good Art heeft teksten die met aandacht en preciesie zijn geschreven. Dat vind ik belangrijk. Maar het zal wel aan de vorm van het Bloggen liggen.
      Susan

    • simon v. | 3-11 11:33

      beste suus, ik vind lezen maar saai..

    • susan weinberg | 3-11 13:27

      Beste de Graaf,
      Deze zin van jou is al helemaal niet te lezen laat staan te begrijpen. Moet ik nu gaan raden wat je bedoelt?
      Jij typt: tekst die je niet kunst lezezen Fucking Good Art – wat bedoel je? Ben je een dubbele punt vergeten? en wil je zeggen dat de bijdrages van kunstenaars in de FGA onleesbaar zijn?
      Dus, als je nu eens wat meer tijd zou besteden aan het typen van je gedachten dan komen we misschien verder dan deze non communicatie. Begrijp je:-) Zomaar blind in het wilde weg typen… daar schiet helemaal niemand iets mee op. En dat is nu precies mijn kritiek op TB.
      Susan Weinberg

    • JV | 3-11 14:31

      De postjes op TB worden gecontroleerd op spelling en leesbaarheid. De reakties laten we meestentijds ongecorrigeerd, uit respect voor onze reageerders. Gooi ze dus niet op 1 hoop!

      Maar ondertussen vraag ik me wel af waarom je TB en FGA met elkaar wilt vergelijken. Volgens mij zijn de ambities heel anders. Als het motto moet zijn: ‘veel is goed en groot is lekker’, dan zie ik liever veel plaatjes dan veel woorden. Zeker als het beeldende kunst betreft.

    • HvI | 3-11 14:44

      @ Susan Weinberg. Fucking Great Art is een gesubsidieerd tijdschrift dat eens per twee maanden op papier verschijnt. Trendbeheer is een weblog vrij van subsidietm dat meerdere malen per dag nieuwe berichten brengt. Je vergelijkt appels met peren.

      Vind Trendbeheer ‘niksig’, maar neem het verder voor wat het is.

      Overigens, de website van Fucking Good Art werkt niet of nauwelijks. De site lijkt slechts bedoelt voor eigen gebruik en lijkt gemaakt om nooit van de computer van de maker af te komen. Dat is nog een verschil met Trendbeheer.

    • NP | 3-11 15:36

      Hoi Susan,
      Dat FGA meer aan tekst doet dan TB kan ik je wel in volgen maar dat ze meer aan aandacht aan vorm besteden daar raak ik je kwijt.

    • cioran | 3-11 16:38

      Fucking Good Art is allemaal Engels en de plaatjes zijn kapot. Verder is Trendbeheer gratis. Stemmen kan met de muis.

    • Kim Bee | 4-11 2:06

      Het meest irritant aan nikserigheid is wel de nikserige ‘ik vind en hoor mij aan’-meningen die tot in het oneindige geventileerd menen te moeten worden over weblogs op weblogs. Mantra’s door Alzheimerpatienten. ‘Zomaar blind in het wilde weg typen… daar schiet helemaal niemand iets mee op.’, ja, dat gaat (n)ergens over! De andere discussie is een stuk interessanter! Welk publiek persoon heeft het recht of onrecht op een ban op publicatie in publieke context van de eigen afbeelding als privé persoon?

    • cioran | 4-11 3:01

      Ja, soms lijkt het hier wel een krankzinnigengesticht, dat is waar.

    • susan weinberg | 4-11 11:34

      Fucking Good Art is helemaal niet gesubsidieerd! Heb ik ze zelf gevraagd. Het drukwerk van dat blaadje (zine) betalen die mensen zelf en verder worden ze voor tentoonstellingen uitgenodigd etc. Je moet wel goed geinformeerd zijn als je iets beweert!
      Bovendien… is het hebben van subsidie een kriterium voor goed of slecht, om te diskwalificeren? Alle kunstenaars in NL krijgen toch subsidie, of niet dan? Zijn alleen de kunstenaars zonder subsidie “echte” kunstenaars? Het Boijmans is ook gesubsidieerd, Witte de With en tent. ook. Zelfs koeien worden gesubsidieerd, dus waar hebben we het over?
      YOU. ‘person of the year’. ‘Yes You. You control the information age.’ Daar wilde ik het over hebben, en wat voor informatie breng je dan de wereld in. Mijn observatie is dat op TB meer aandacht wordt besteed aan elkaars vliegen afvangen. Waarom meedoen aan deze blog als je niet van tekst houdt en geen moeite doet om even een goed stukkie te schrijven? Dit ervaar ik bij FGA wel … dankje Kim Bee

    • HvI | 4-11 12:13

      ‘Mondriaan foundation’ en ‘The Netherlands foundation for visual arts, design and architecture’ staan genoemd onder de kop Support. – De betreffende logo’s zijn kapot. – Dat is subsidie, niet?

      Of subsidie goed of slecht is is hier helemaal geen punt van discussie.

    • NP | 4-11 12:32

      Hoi Susan,
      ‘Mijn observatie is dat op TB meer aandacht wordt besteed aan elkaars vliegen afvangen.’
      Wijs me die maar eens aan.

      TB is een beeldlog.

    • HvI | 4-11 12:50

      In het jaarverslag 2006 (pdf) van het Fonds staan op pagina 37 onder de noemer ‘Bijdragen werkbudget beeldende kunst’ de makers van Fucking Great Art met naam en toenaam genoemd. “Met een bijdrage werkbudget verbleven ze langer in Berlijn om dit nummer tot het eind goed te begeleiden en te presenteren”

      Joe moet joezelf wel goed informeren, Susan.

    • JS | 4-11 13:47

      Inderdaad ‘dit’ nummer HvL. De rest wordt met niets gefabriceerd. Schandalig hoe weinig correct men is, hoe weinig men research pleegt en hoe weinig men de bronnen raadpleegt.

      En dat alles onder het ‘werkelijk niet interessante hangijzer’ van de subsidiering.
      Mijn god, de DDR is weer herrezen. De vliegen worden wel heel banaal afgevangen.

      Goed research Hvl, maar niet heus. En ter uwer informatie: de website van FGA is altijd tip-top in orde. Alleen nu even niet. Insinuendo van de plee. Minimale journalistieke verificatiemethodiek is natuurlijk nooit de forte van het webloggersgilde geweest, maar een cursusje hier of daar zou geen kwaad kunnen. Wellicht te ingewikkeld voor hen die lezen ‘saai’, vermoeiend en passee vinden.

      Moet je op jouw log niet een subsidieontvangers meldpunt installeren? Om de een of ander aan te kunnen
      geven.. mijn vingers jeuken namelijk.

    • HvI | 4-11 14:08

      @ Jack Segbars Hoe kun jij nou weten of ik eventueel iets tegen subsidies heb? Dat beweer ik nergens, het is hier helemaal niet aan de orde geweest. Ik beschreef slechts het verschil tussen TB en FGA, waarbij ik wegens die bewuste vermeldingen op de website van FGA er van uitging dat FGA subsidie ontvangt. Dit in tegenstelling tot Trendbeheer. That’s it.

      Komt het je gelegen iemand een anti-subsidie standpunt in de schoenen te schuiven?

    • susan weinberg | 4-11 23:03

      Beste Hvl,
      Ik neem TB voor wat het is. Prima, niks aan de hand, geleuter vanaf de kant. Soms een leuk relletje – zoals toen met KC en verder onder de maat doelloos gezwets. Erg vermakelijk. Maar wat draagt dit bij aan de kunst? Leg dat maar eens aan de lezers en deelnemers van TB uit, Hvl.
      Verder wil ik toch even kwijt dat jij het belangrijk vond om te melden of iemand zijn werk met subsidie maakt of niet. Als je nu eens je identieteit openbaar maakt dan kijk ik ook even op dat lijstje van het Fonds met de lange naam of je naam erbij staat. Ik denk net als Jack Segbars dat de subsidiekwestie voor jou heel belangrijk is. Of vergis ik mij?
      En hou nou eens op zeg met dat infantiele popie-gedoe met je joe joe joe… je vershuilt je achter als-ik-maar-leuk-uit-de-hoek-kom, dan hoef je namelijk niet met echt iets te komen.
      Ik weet heel goed hoe het zit met de FGA. Ik lees namelijk altijd een colofon.
      Goed, zo hebben we het al dagen over niks. Typisch TB! Wat is volgens jou de zin van deze weblog mijn beste Hvl?
      SW

    • Francesco Tabacsheuvel | 5-11 1:44

      Geachte mevrouw Weinberg,

      U ook bedankt voor uw bijdrage.

      Met vriendelijke groet,

      Prof. Ir. F.O.U Tabacsheuvel

    • Kim Bee | 5-11 1:58

      Mevrouw Weinberg, kunt u alstublieft uw eigen weblog beginnen om op eigen webstek-houtje door te kunnen ronkenreutelen over dit lauwe onderwerp zodat dit misschien weer ergens over kan GAAN? Er was hier in potentie iets interessants discussiewaardigs aanwezig maar werd in de kiem gesmoord door uw ellenlange nietterzake doende (excusez mes mots) bijdragen. Met dit soort ja subsidie nee subsidie gezwatel wordt TB een self forfilling prophecy: als je maar lang genoeg beweert dat het nergens meer over gaat…et voila. I rest my case.

    • JB | 5-11 7:47

      Zoals mevrouw Weinberg al schrijft: “YOU. ‘person of the year’. ‘Yes You.”

      Het staat eenieder vrij (hier) te reageren naar believen en kunnen, relevant of niet.
      En zo vindt ook mevrouw Weinberg haar plaats op het internet. Incluis nodeloos zuur toontje. Je vraagt je af wat ze wil. Bewijzen dat ze bestaat of op onhandige manier proberen reclame te maken voor Fokkin Good Art?

      Trendbeheer doet niet veel meer of minder dan reclame maken voor kunst en beeldcultuur middels een duurzame dagelijkse feed. Je hoeft maar te kijken om te zien dat de berichten op trendbeheer bestaan uit naam plus plaatje plus citaat plus verwijzing. Er wordt niet geschreven op trendbeheer mevrouw Weinberg: voor essays bent u hier op het verkeerde adres.

      Jamaar, hoor ik u zuchten, er staan hierboven toch lettertjes? Mag ik dan niet een scheet laten dat alles niksig is? En FGA niet niksig?

      Uw reactie is irrelevant, niet ter zake doend onbeholpen geformuleerd. Doch soit, elke potentiele discussie is door YOU the people binnen de kortste keren off topic. Daar heeft u inderdaad gelijk in.

    • susan weinberg | 5-11 10:58

      Begint iedereen nu in het wilde weg te schieten en met stront te gooien?! Al die insinuaties en interpretaties. Wat een vertoning. Er lag (misschien) een interessant onderwerp op tafel, maar simon v, de Graaf en Hvl konden niet wachten om het af te knallen of er een flauwigheid tegen aan te gooien. Zo gaat het nu altijd op deze weblog… spelen op de man en niet op de bal. Precies JB (jeroen bosch)… Wat een verspilde energie.
      doei

    • susan weinberg | 5-11 11:58

      Goh Jaapie, dat is een goeie… vermoei je niet teveel ventje.

    • simon v. | 5-11 12:57

      Goh suus, nog steeds bezig om je energie te verspillen..

    • Arno van Roosmalen | 5-11 22:01

      Verder nergens om, maar dit staat in het colofon van FGA: “De Fucking Good Art critic of the year is YOU!” (kapitalen van FGA).
      Elementair verschil tussen TB en FGA slechts één letter, ‘d’. Namelijk het verschil tussen reactie resp. redactie.
      Het enorme potentieel van TB als (serieus en dus invloedrijk) discussieplatform en plaats voor gedachtenwisseling wordt, iddd SW, door de ontbrekende d ondergraven door de terreur van de mondigheid. Internationale en pretentieuze informatievoorziening (Guardian online, Times online – prima, overigens) valt als zaad op het kale stoepje in Rotterdam-West.
      Dus JB/TB, autoriteit tonen, redactie voeren!!

    • JB | 6-11 11:40

      En dan als mister edit reacties kuisen: ik dacht het niet. Hoewel het natuurlijk wel een aantrekkelijk idee is [verwijderd door de redactie]

    • susan weinberg | 6-11 13:14

      Beste meneer Bosch,
      Mijn reactie is een vraag.
      Jij wilt niet veel meer of minder doen dan reclame maken voor kunst en beeldcultuur. De berichten op trendbeheer bestaan uit naam plus plaatje plus citaat plus verwijzing. Tot zover is het heel helder. Goed idee. Als extraatje krijgt de bezoeker de mogelijkheid te reageren.
      En nu komt mijn vraag: wat wil je met die reacties bereiken?

    • JB | 6-11 13:38

      Susan, de mogelijkheid om te reageren heeft geen speciaal doel op zich anders dan lezers/bezoekers de mogelijkheid te bieden (ongemodeerd) te reageren op het gebodene. Je kunt er voor kiezen de reactiemogelijkheid dicht te kletsen (angst?) of open te houden en te vertrouwen in zelfreinigend/zelfcorrigerend vermogen.

      Dat er daarbij vaak niet op het gebodene wordt gereageerd maar andere onderwerpen worden aangesneden (egowaan, de groeten doen etc) is usance, eigen aan internet, zie je overal, niets aan te doen. Is ook niet zo erg, het vluchtige laagdrempelige karakter bezien.

      Eigen aan internet blijkt dat binnen x keer het keer op keer niet meer gaat waar het oorspronkelijk over gaat of over zou kunnen gaan. (Zo ontstaat deze thread onder een bericht over/van Daan Samson, de vriend van Witte de With, een ‘geheimzinnig werk uit de koelkast’, aanknopingspunten genoeg.)

      Dat is niet erg. Hoewel wel wel vervelend af en toe. Berichten schrijven/plaatsen zich nl niet van eigens. Daar zit tijd en energie in. To the point danwel inhoudelijk commentaar is dan af en toe net leuker.

    • susan weinberg | 6-11 16:49

      beste jeroen,
      En nu terug naar de kwestie: een gesensureerd kunstwerk, een levensgrote foto met de titel “Zelfportret als curator Rein Wolfs die zijn zeventienjarige zoon ophaalt bij discotheek Hollywood Music Hall te Rotterdam.”

    • Kim Bee | 7-11 21:49

      YES! Sjappoo voor uw holisme! YOU ja!

      En waar is nu de reagerende protagonist gebleven? want het mag duidelijk zijn dat uw reactie het werk maakt, of al heeft gemaakt. Want het werk zelf in zijn materialiteit is natuurlijk nikseriger dan niks. Een jolige bovendien slechtuitgevoerde scheet. Maar daar draait het hier natuurlijk niet om. Het hoeft in weze niet eens meer te bestaan. Op slot en grendel of omgedraaid tegen de nuur zal dan ook weinig uithalen en het effect van het letterlijke ‘publiceren’ wat niet sjofel wordt geacht (want ook nog eens geensceneerd/gefingeerd) alleen nog maar sterker maken. Wat vindt A v R er eigenlijk van dat op een blauwe lichtbak de locatie van zijn (inmiddels voormalige begreep ik) woonstede haast voor de ramen van HWW staat te gloeien?

    • Arno van Roosmalen | 8-11 0:16

      @ Kim B: geen enkel probleem mee. Het voor iedereen openbare telefoonboek geeft meer gedetailleerde informatie. Interessant is dat de kunstenaar in het betreffende werk de suggestieve combinatie curator/AH opvoert (niet alleen van AvR, maar ook bv RW en RW) en daarmee een betekenispotentieel opent. Bovendien is dit, net als het verwachtingsvolle ‘Sleutelfiguren’, een van de werken waarmee Samson zich als kunstenaar in de nog juist openbare delen van de culturele infrastructuur positioneert, teneinde zo bepaalde mechanismes, verwachtingen, vooronderstellingen, structuren bloot te leggen. Maar vooral teneinde ‘uit de tent te lokken’. Hetgeen soms buitengemeen goed lukt. En hiermee kom ik op kernvraag van Kim B: “Welk publiek persoon heeft het recht of onrecht op een ban op publicatie in publieke context van de eigen afbeelding als privé persoon?”. Je bent niet zomaar een publiek persoon. Dat is slechts enkelen van ons voorbehouden. En dan nog: iemand is publiek persoon vanwege zijn functie, beroep, status of antecedenten. En dus ook alleen maar in die betreffende hoedanigheid. Daarbuiten is hij/zij privé persoon en heeft evenveel recht om iemand toegang tot zijn/haar privé leven te weigeren, ook al is het een fotografische toegang, als u of ik.

    • Kim Bee | 8-11 11:08

      @ Arno: enkele jaren geleden werd ik er door een goede vriend op attent gemaakt dat mijn hoofd (en alleen mijn hoofd) zich bevond op een spread in het PS bijvoegsel van het Parool. Wat bleek: ik was gefotografeerd terwijl ik bij de Ikea vol verlangen, als een Maria omringd door stralenkransen, in dit geval ronde tl-verlichting, omhoog stond te staren naar een badkamerlamp. Die ik vervolgens inderdaad heb aangeschaft. Ik kon mij de fotograaf nog herinneren, die zogenaamd, maar dus achteraf in opdracht met zijn telelens zijn vrouw en kind lieflijk fotografeerde op het laatste Klippan model. Bij de ingang van de Ikea staat een bord: verboden te fotograferen. Maar een verbod dat dus geschonden wordt onder het mom van een privé reportage die vervolgens een artikel over 25 jaar Ikea in Nederland moest illustreren. Vreemde zaak op zich. De fotograaf heeft nimmer toestemming gevraagd bij het schieten,noch bij publicatie, wat impliceert dat hij ‘straatfotografie’ bedrijft, wat meteen de vraag oproept wat nu de definitie van openbare ruimte moet zijn (en ja, die discussies zijn mij bekend). Maar wat bleek: ik stond totaal niet in mijn recht. Iedereen is wat dat betreft een publiek persoon als hij/zij zich in de publieke ruimte begeeft. Bij navraag op een andere kranten(beeld)redactie bleek dat ieder persoon mag, voor een journalistiek (of een niet-commercieel) doel, gefotografeerd en gepubliceerd worden, als het de persoon in kwestie niet schaadt of nadelig neerzet, volgens het portretrecht (ovb, ik ben zelf een plaatjesmaker, geen jurist). En in dat laatste zit het hem natuurlijk: wat is schaden of benadelen? Alleen is er hier kwestie van een enscenering. De ophef over dit beeld zit hem nog steeds in de achterhaalde aanname dat fotografie (of een fotografisch beeld) ‘realistisch’ is. We kijken er niet naar, maar doorheen. We zien niet dat het een foto is en per definitie onwaar, maar worden meteen verleid door de informatie die wordt afgebeeld en nemen dit al snel als waar aan. De kracht zit hem mi in het feit dat de fotografie, in dit geval zelfs enigszins onbeholpen, de suggestie geeft dat het waar zou kunnen zijn. Want hoe had dit eigenlijk gelegen als het een schilderij in olieverf betrof? Of als het een uberconceptueel werk was waar alleen de titel het werk vormde?

    • Rik van der Linden | 8-11 12:12

      In augustus heb ik Daan Samson geïnterviewd voor tijdschrift ROest. Toen al hoorde ik over de commotie rond zijn kunstwerk ‘Zelfportret als curator Rein Wolfs die zijn zeventienjarige zoon ophaalt bij discotheek Hollywood Music Hall te Rotterdam’.

      De kunstenaar heeft de inspiratie letterlijk bij hem om de hoek in Hillegersberg gevonden. Op de leestafel van de lokale golfvereniging trof hij een exemplaar aan van het ‘Rotterdam Punt Uit Magazine’. Tot Daan Samsons grote genoegen bevatte dit glossy tijdschrift ook een groot interview met curator Rein Wolfs. Tussen alle informatie over zijn beroepsmatige werkzaamheden kregen de lezers een aantal details uit het privé-leven van de beroemde Boijmans-curator toevertrouwd. Zo viel ondermeer te ontdekken welke geloofsachtergrond Rein Wolfs heeft, maar ook dat hij de vader van twee zonen is. Het zogenoemde ‘human-interest’ artikel bevatte zelfs de namen én leeftijden van de twee zonen. Onmiskenbaar heeft dit artikel veel indruk op Daan Samson gemaakt. Niet alleen omdat de kunstenaar zich hier onverwacht geconfronteerd zag met vers materiaal voor nieuwe kunstwerken, maar ook omdat hij vorig jaar zelf de vader van een zoontje is geworden.

      De publicatie in ‘Rotterdam Punt Uit Magazine’ heeft Daan Samson met een andere bril naar de publieke figuur Rein Wolfs laten kijken. De kunstenaar bezag Rein Wolfs nu niet alléén meer als één van de meest invloedrijke tentoonstellingsmakers binnen het contemporary art-circuit, maar plotseling ook als een zorgzame vader. Binnen de muren van zijn atelier is Daan Samson gaan doorassociëren op dit nieuwe beeld. Met het kunstwerk ‘Zelfportret als curator Rein Wolfs die zijn zeventienjarige zoon ophaalt bij discotheek Hollywood Music Hall te Rotterdam’ spiegelt de kunstenaar zijn eigen zelfbeeld (als kunstenaar én als vader) aan het imago van een toonaangevende branchegenoot. Het is niet de eerste keer dat Daan Samson zoiets doet. Twee jaar terug vroeg hij bijvoorbeeld het tweejarige zoontje te leen van zijn internationaal succesvolle collega’s Iris van Dongen en Marc Bijl. Met deze bijzondere bruikleen stelde Daan Samson zichzelf in staat om gedurende één dag met het ‘vaderen’ te oefenen. Ook binnen dit project stond het begrip idealisering centraal. Hij liet de performance zelfs plaatsvinden in de wereldhoofdstad van Succes en Roem: New York.

      Mijns inziens moet Daan Samsons ‘Zelfportret als curator Rein Wolfs die zijn zeventienjarige zoon ophaalt bij discotheek Hollywood Music Hall te Rotterdam’ worden opgevat als een eerbetoon aan de bewuste tentoonstellingsmaker. En tevens als een speelse provocatie richting één van de personen die Daan Samsons jonge kunstenaars-loopbaan in feite zouden kunnen maken of breken. En ja, het werk is een beetje brutaal. Maar de titel verraadt dat we te maken hebben met een geheel imaginaire scène. De door Daan Samson geënsceneerde foto blijkt nadrukkelijk géén werkelijk inkijkje te geven binnen het privé-leven van Rein Wolfs. Juist in het geval van dit ‘zelfportret’ blijft het allemaal bij speculatie en suggestie. Welke zaken zouden er dan nog gecensureerd moeten worden?

    • Jack Segbars | 8-11 16:40

      Er worden hier wat dingen door elkaar gehusseld. Als Daan Samson lak wenst te hebben aan de bezwaren van Rein Wolfs moet ie dit beeld gewoonweg tonen en de consequenties afwachten. Nu lijkt het alsof hij de bezwaren van Rein Wolfs laat hangen boven de markt, en dat dit het feitelijke kunstwerk wordt (het gehannes om de issue van prive versus algemene openbaarheid).
      Het is makkelijk om Rein Wolfs flauw te noemen for the sake of art en door een boekje open te doen over de ‘goede’ bedoelingen van de maker de bezwaren weg te willen nemen maar je kunt er ook eenvoudigweg problemen mee hebben en het niet willen, wat doen we daar mee?
      Dat een foto in absolute zin geen representatie van de werkelijheid is, is een overrelativering, achterhaald of niet. Je kunt in diezelfde trant extreem doorredenerend ook stellen dat de fysieke aanwezigheid van een persoon evenmin werkelijk is, een schot door het hoofd is dan ook geen aantasting van de privesfeer. De beoordeling van de afgebeelde waarde van iets is in fundamentele zin onbeslist en lijkt me tot die tijd een zaak die ook de afgebeelde of vermelde mede mag vaststellen. Samson kiest hierin een positie en dient die te verdedigen en ten volle, lijkt me

      Is dit interessant omdat er relevante kunstzinnige problemen worden opgeroepen (het blootleggen van structuren) of is toch de inbreuk op de privesfeer van de ‘kunstbegripvormgevende Nederlander’ het meest essentiele bestanddeel? De rel, de ophef en de lol over het gebrekkige speelvermogen van degene die hapt naar de aangeboden wortel.
      Dat er sleutelfiguren bestaan die een platform met bijbehorende machtsmiddelen vormgeven lijkt me niet een bijzonder grote eyeopener, ook niet dat het lastig is als die sleutelfiguren je niet opmerken en wel als je vervelend wordt of hen attent maakt op hun rol, die ze al dan niet geflatteerd kunnen opnemen. Op dit moment blijft het kunstwerk hangen in de vraag of een prive-afbeelding voor het verondersteld algemeen nut (waarmee kunst wordt bekleed) mag worden ingezet en gaat het niet meer om het aantonen van de mechanismes die de kunstpraktijk vormgeven middels de sleutelfiguren. Misschien is dit een richting die minstens zo interessant is.

      Dit moet voor de rechter. Dan wordt het pas werkelijk spannend. Dan komt de kunstzinnige praktijk ten aanzien van het publiek eens voor het voetlicht. Dat die discussie gevoerd wordt door een uiterst kleine incrowd met een niet geinteresseerd publiek daarbuiten, zou zo’n voornemen al bijzonder interessant maken. Ik wil al dat ontbrekend publiek voor het rechtsgebouw wel eens zien, in wiens naam dit gevecht geleverd wordt. Dan zou pas werkelijk een sleutelfiguur van de kunsten tentoon worden gespreid: die van de desinteresse en het niet kunnen bereiken van het publiek met voor hen relevante issues. De kunst en zijn ontbrekende (of in ieder geval misplaatste) muze op het scherpst van de snede.

      Ook wordt dan duidelijk of dit issue voor Samson van een dergelijk gewicht is dat hij de confrontatie met een ‘slachtoffer’ voor het publieke oog zou willen uitvechten. We kunnen straks natuurlijk ook bij de volgende opening (waarbij ook Rein Wolfs zal staan) elkaar op de schouder kloppend verklaren dat die Rein toch wel een sportieve peer is of dat ie (in geval van absentie) een erg sneue peer is die het spelletje niet mee wil spelen. Misschien is Wolfs uiteindelijk wel de verstandigste om de discussie levend te houden door hier geen woord meer aan te wijden. Polemiek is tenslotte ook maar een spel.

      Zijn we tevreden met een prikkelende werking of willen we wat meer? Gaan we staan achter de verklarende uitleg van Rik van der Linden die de angel meer dan compleet uit de werking van het kunstwerk heeft getrokken? Kunst is een redelijk domein, tot vervelens toe. Blijft het bij ginnegappend provoceren of gaan we bijten? Kan kunst niet meer redeloos prikkelen? Waarom wordt dit kat en muis spelletje van het wel of niet, het half-tonen en half-niet-tonen gespeeld? Waar hebben we het over in dit geval?

      Daan? Wat gaan we doen?

      p.s. ik weet een leuk nieuw project: de kunstenaar als gestorven hond, wonderbaarlijk herrezen in het Rotterdamse door een welwillende massage van de Stadsredactie. Is dat iets?
      (Die Stadsredactie is te vervangen door eender welk trio leuke kunstgezichtbepalende dames, ik wil geen gedonder.)

    • Jack Segbars | 8-11 17:14

      Een stropdas in jail, met een gestreept jasje erover is ook niet niks Daan. Met een fotootje van Rein Wolfs op de gevangenismuur erachter! Think about it. Staat als een huis.

      Alhoewel, dit wordt natuurlijk een kleine taakstraf. De stoep poetsen bij het Boijmans!!

      Zit altijd snor.

    • Jack Segbars | 8-11 17:16

      Ik ga niet meer werken op mijn zoldertje. Ik krijg alle goed ideeen hier reagerend op TB.
      Thanx TB! Wat nou niksig Susan! Gaat hartstikke goed hier.

    • scheerdersasker | 9-11 15:20

      Segbars, Segbars & Segbars kunnen zich heel goed zelf vermaken, dat is fijn om te zien. Tijdens zijn natural high -en dat op een doordeweekse middag- stipt hij ook nog eens een aantal interessante problemen aan in het werk van de jonge kunstenaar. Maar JS, het issue van de representativeit van het (al dan niet fotografische) beeld kun je wel extrapoleren maar dat kun je met zout en hamsters ook; het eerste is dodelijk in grote hoeveelheden en de tweede zijn dodelijk als ze heel erg groot zouden zijn, maar dat zegt verder niet zoveel over de hoedanigheid waarin we deze verschijnselen kennen of gebruiken. Wat mij vooral bezighoudt is dit: je zegt dan wel dat de jonge kunstenaar met het werk een positie inneemt, maar de vraag is: welke is dan die positie? Van Roosmalen -die ervoor heeft doorgeleerd- spreekt over ‘het openen van betekenispotentieel’, maar eerlijk gezegd krijg ik daar niet echt een beeld bij. Bij de uitleg van Rik van der Linden dat de kunstenaar zelf sinds een jaar ook in het bezit is van een zoontje had ik dan wel een zakdoek nodig, maar desondanks is de mist nog steeds niet helemaal voor mijn ogen weggetrokken. De kunstenaar had met dat gegeven namelijk ook heel veel andere dingen kunnen doen, waarover ik met het oog op bepaalde andere populaire topics op dit blog niet te veel wil speculeren, bovendien ben ik van mening dat iedereen zijn eigen werk moet maken, wat wellicht als calvinistisch weggezet kan worden, maar hij maakte deze keuze. Het blijft bij mij voorlopig hangen in ‘enigszins grappig, maar een beetje vaag’. Help, svp – al is het maar met een gonzo foto’tje van het onderhavige werk zodat we weten waar we het over hebben, dan wel door een hazelscherpe beschrijving ervan. Misschien wel door een van de vrienden van WdW?

    • JV | 9-11 16:21

      Inderdaad, openbaarmaking zou de mensen minder laten raden. Ik kan namelijk niet zien in welk merk familiewagen DS zich heeft laten portretteren. De gok is een BMW 3-serie of een Audi A4. In ieder geval een luxe-uitvoering, want met chromen strips langs de ruiten.

      (Daarmee lopen we trouwens tegen een nieuw subfacet van het door AvR benoemde betekenispotentieel aan.)

    • Kim Bee | 9-11 21:10

      Neem een foto van een type bouncer met wit haar doch een goed pak leunend tegen een glimmende luukse wagen, de camera neutraal doch karakteristiek inkijkend met herkenbaar hoofd van R.W.(ergens een foto van de persoon in kwestie vandaan trekken en er in fotoshoppen, misschien niet waargebeurd, maar zo ziet het er wel uit, inclusief blur langs hals- en haarlijn en een ietwat wringende verhouding tussen groote van het hoofd en de rest van het lichaam), met als backdrop een setting van de Hollywood straat inclusief autos en bright lights big city gevoel in the dark. Uitvoering: zwart wit inktjetprint op linnen gok ik zo. Zoon is nergens te bekennen. Statement ook niet.

    • NP | 10-11 10:31

      Tuurlijk is de zoon nergens te bekennen. Daar wordt immers op gewacht.

    • scheerdersasker | 11-11 18:30

      Kim, bedankt voor je beschrijving. Hoewel nog redelijk sec meen ik te bespeuren dat je geen fan bent?

    • scheerdersasker | 11-11 18:32

      En met nog meer ooggetuigeverslagen (sjouwers, deuropeners, doekopspanners?) kan het misschien nog eens komen tot een goed gesprek over sop en kool?

    • Kim Bee | 11-11 21:02

      @sasker: net zoals op de zoon, zit niemand echt te wachten op mijn fan- danwel hatemail denk ik. Als beeld is het mi totaal oninteressant. Door caption en context, als fenomeen, is het echter wel gedachtenopwekkend. Was ooggetuige van maar liefst 2 illegale onthullingen. Verder ga ik dus niet, uit angst voor intimidatie ;-).
      Sop en kool, kaf en koren, soppende kolen?

    • Jack Segbars | 12-11 9:57

      @scheerdesasker
      Mijn tot in het absurde gextrapoleerde opmerking over de waarde van fotografische representatie was een reactie op Kim Bee die opmerkte dat we niet door de niet-representatieve werkelijkheid van een fotografisch beeld zouden kunnen prikken.
      Dat lijkt me inmiddels achterhaald. Wie er nu nog niet weet van de onechtheid van fotografisch, televisisch of virtueel beeld moet maar eens flink worden bijgespijkerd. Natuurlijk weet ook Wolfs dit, dat is denk ik ook niet waar hij bezwaar tegen heeft.

      Dat ieder zijn eigen werk moet maken is evident. Maar ik vind dit wel een leuk format: misschien kunnen meer mensen hun werken waaraan ze twijfelen in de groep gooien? Om het door de goegemeente af te laten maken (niet dubbelzinnig bedoeld).
      En is dat oncalvinistisch? Volgens mij waren die hardcore revolutionairen als Calvijn en Luther juist met stalen kloten in de weer tegen de gevestigde orde van Rome. Zie in dit geval de niet aan te tasten individualiteit en integriteit van een kunstenaar als 1 van de dogma’s van de Heilige Kunstzinnige Moederkerk te Rome. En dit gezamenlijk afmaken van een werk als een herijking van wat de Roomse Kerk heeft laten liggen: de heiligheid en integriteit van het kunstprincipe dat geen valse idolen duldt, ook niet die van de kunstenaar.

      Aldus opgemaakt tijdens het conclaaf van de Virtuele Broederschap Rotterdamensis, de twaalfde november tweeduizendenenzeven.

    • scheerdersasker | 12-11 16:56

      Het blijft natuurlijk speculeren, maar ik heb inderdaad het idee dat het Wolfs niet zozeer te doen is om de aantasting van zijn privesfeer als zodanig, die hier tenslotte beperkt blijft tot het noemen van zijn naam. Het geval lijkt me eerder: in wiens oeuvre wil je figureren? Als jezelf hoog achtend curator doe je het tegenwoordig toch niet voor minder dan minstens tot in Amerika en de beide Korea’s vermaarde en gevreesde artiesten. Is de stelling erg baud, dat Wolfs niet hetzelfde zou hebben gereageerd als hij gebeld was door J. Wall of P. Parreno met hetzelfde verzoek – misschien is Hillegerberg’s stoutste voor Rein Wolfs wel niet wat Rembrandt was voor korporaal Frans Banninck Cock?

      Verder verdient de jonge kunstenaar alle respect voor het posten van oud, nieuw halfbakken werk en niet om enkel of dubbelzinnig afgemaakt te worden. Blijft wel over de zeer relevante vraag die broeder Segbars eerder stelde: Blijft het bij ginnegappend provoceren of gaan we bijten? Maw, kun je van Daan Samson ook de ziekte van Lyme krijgen?

    • joost | 13-11 9:20

      in ieder geval een stevige buikloop

    • scheerdersasker | 13-11 9:28

      ik bedoel natuurlijk ‘oud, nieuw *en* halfbakken’ -wil niet suggereren dat elk nieuw werk van DS halfbakken is.

    • Rein Wolfs | 17-11 0:21

      Tja, de zaak is heel eenvoudig. Of DS mij ‘stalkt’ tot aan het einde van mijn leven is mij werkelijk om het even. Of ik een publiek persoon ben of niet, is mij werkelijk om het even.Of ik in een kunstwerk voorkom of niet, is mij werkelijk om het even. Of er goed of slecht gefotoshopped is of niet – of hoe je dat ook precies spelt – is mij werkelijk om het even. Maar hoe mijn zoon door de suggestieve titel van dit werk op suggestieve wijze in de kunst betrokken wordt, is mij werkelijk niet om het even. Die bruikleenaanvraag werd en wordt door mij niet toegekend.

    • scheerdersasker | 17-11 13:22

      Tja Daan, het ziet ernaar uit dat je een tandje bij zult moeten zetten om indruk te maken op Rein.

    • scheerdersasker | 17-11 13:24

      [het blijft trouwens oorverdovend stil uit Hillegersberg - cat got your tongue?]

    • joost | 17-11 18:56

      als er iemand afwezig is in deze discussie dan is toch echt de heer Samson, foei.

    • Kim Bee | 17-11 19:44

      Ja Daan, dit vraagt zo langzamerhand wel om een reactie van de koenstenaar zelf. Een verontwaardiging over de inbreuk van iemands privacy via zoiets publieks als een weblog is een uitnodiging (als we er van uitgaan dat de persoon ook is wie hij beweert te zijn). Lijkt me dat je daar wel op in moet gaan.

    • joost | 17-11 20:32

      of is de heer Samson gratis wijntjes aan het drinken op een of andere vernisage?

    • cioran | 17-11 21:45

      Ik zat vorige week met de heer W. in een vliegtuig, maar ik durfde hem niet aan te spreken. Eigenlijk wilde ik het meteen maar even vragen, of hij het nu echt zelf is die hier reageert, en niet de kunstenaar zelf bijvoorbeeld. Het was dat hij steeds druk in gesprek was met een andere mevrouw uit het kunstenveld op het vliegveld met de rare naam.

    • RM | 19-11 1:47

      Ik stel voor: gewoon kaarten mee naar het feestje met de opgesloten bierflesen.
      Een klaverjastournooi waarvan de winnende 3 maten de sleutels in handen krijgen.
      Het CBK zal vast de kleedjes wel willen sponsoren.
      En anders de kringloopwinkel wel.
      Seinen is toegestaan maar bij betrapping volgt diskwalificatie met mogelijk -na uitvoerig beraad- als sanctie verwijdering uit de gelegenheid.
      Duiken verboden en de draaikaart is troef.

    • JJ | 19-11 3:44

      de zelfverklaarde bloedhonden uit de trendbeheer-arena ruiken een nieuw en gratis op hun schoot geworpen brokje / Alsòf dat nog niet was uitgemaakt in dit oNderwerp…alsof spektakel in de(ze) kunst er daadwerkelijk toe doet.

    • Ho | 19-11 7:57

      Ik moet nu wel erg ver omlaag scrollen…

    • JS | 20-11 21:03

      wat is er mis met spektakel JayJay?
      Dit klinkt bijzonder onspectaculair correct.

    • Rik van der Linden | 21-11 15:26

      Hieronder mijn interview met Daan Samson in tijdschrift ROest (nov 07):

      Kunstenaar Daan Samson
      SCHAAP IN GOLFKLEREN
      Door Rik van der Linden

      De gerenommeerde kunstcentra wagen zich nog maar mondjesmaat aan het werk van Daan Samson. Volgens de curatoren is het niet altijd eenvoudig ‘een geschikte context’ voor zijn werk te vinden. En dat laatste is vreemd te noemen. De Rotterdamse kunstenaar lijkt er zelf namelijk helemaal geen moeite mee te hebben om het establishment in zijn armen te sluiten.

      RvdL: De belangstelling voor jouw werk lijkt gestaag te groeien. Het Gentse S.M.A.K. heeft jou bijvoorbeeld uitgenodigd om met een projectplan te komen?
      DS: Klopt, maar mijn eerste suggestie werd eigenlijk al weer vrij snel naar mijn atelier teruggezonden.

      RvdL: Je maakt me nieuwsgierig…
      DS: Als hedendaags museum heeft het S.M.A.K. twee Gentse volkswijken geadopteerd. Tijdens een atelierbezoek ben ik uitgedaagd om met een voorstel voor deze buurtschappen te komen.

      RvdL: En? Wat heb jij voorgesteld?
      DS: Ik heb de medewerkers een maquette van één van de wijken gepresenteerd. Dit schaalmodel schetst de mogelijkheid om in het lokale wijkpark een golftoernooi te organiseren. Als in een visioen zag ik daar een internationaal gezelschap van museumdirecteuren, succesvolle kunstenaars en toonaangevende galeriehouders neerstrijken. En juist deze happy few had ik graag willen laten kennismaken met alle gebruiken van ‘de meest edele sport ter wereld’.

      RvdL: Een golftoernooi met arbeiderswoningen als decor?
      DS: Ach, dat moet je slechts als een detail zien. Onder het toeziend oog van een toegestroomd publiek had ik mij willen focussen op het welzijn van mijn medespelers. Graag had ik willen meemaken hoe wij rustig van hole naar hole waren getrokken. Met af en toe een rustpauze natuurlijk, om ook te genieten van de speciaal aangelegde golfgreens, de wapperende sponsorvlaggen en de witte partytenten.

      RvdL: En de directe omwonenden zouden buitenspel zijn gezet?
      DS: Zij hadden samen met de overige toeschouwers, op een veilige afstand uiteraard, naar de langs vliegende golfballen kunnen kijken. De S.M.A.K. medewerkers hebben mij echter aangegeven dat zij de bewoners waarschijnlijk niet enthousiast kunnen maken voor een dergelijk golfcircus. Wat ze ook wel weer jammer vinden hoor. Zelf hadden ze het wel boeiend gevonden om die ‘decision makers’ eens overgeleverd te zien aan een wereld vol broodjes braadworst, golfclinics en mousserende wijn in kunststof glazen.

      RvdL: Heb jij uiteindelijk een meer socialistische variant verzonden?
      DS: Nee zeg. Ik heb die hele golf-aangelegenheid vrijwel onaangepast naar Arnhem doorgestuurd. Het is nu afwachten of Anna Tilroe aldaar bereid is om Sonsbeek 2008 met een golftoernoei te verrijken. De openingsdag van deze beeldenmanifestatie lijkt mij hét geschikte moment voor een kleine competitie.

      RvdL: Is Anna Tilroe niet de curator die zich afvraagt of onze hedendaagse idealen vervangen zijn door plastische chirurgie, fitness en mode?
      DS: Zo’n uitspraak ben ik inderdaad wel eens in haar beschrijvingen tegengekomen.

      RvdL: En uitgerekend met haar wil jij gaan golfen?
      DS: Ja, waarom niet? Overigens niet alleen met haar hoor. Bijvoorbeeld ook met de bekende boulimia-tweeling La Raeven. En met Boijmans-curator Rein Wolfs. Allemaal fascinerende mensen, die ik eigenlijk sowieso veel te weinig spreek.

      RvdL: Maar zo’n hippe tentoonstellingsmaker bijvoorbeeld? Die zit toch helemaal niet op een middagje golf te wachten?
      DS: Oh, dat kun je niet zeker weten. Misschien dat ook hij het wel leuk vindt om zich een keer helemaal aan netwerksport nummer één over te geven. Het is mij laatst overigens opgevallen dat Rein Wolfs en ik exact dezelfde designtelefoon hebben.

      RvdL: Zijn er ook curatoren met dezelfde trendy kinderwagen als jij?
      DS: Je hebt het over mijn groene Bugaboo? Die heb ik overgehouden aan een performance in New York. Mijn vaderschap kondigde zich aan. Direct heb ik contact opgenomen met de succesvolle kunstenaars Marc Bijl en Iris van Dongen. Of ik hun zoontje voor één dag zou mogen lenen. Op die manier kon ik alvast even aan het ouderschap snuffelen. Met het kleine jongentje heb ik een ontzettend leuke dag in New York beleefd, met het Central Park als hoogtepunt. We hebben urenlang geravot! Dit project bleek bovendien ook zeer geschikt om de marktwaarde van mijn vakgenoten eens te onderzoeken. Mede dankzij de bekende namen van Marc Bijl en Iris van Dongen bleek de firma Bugaboo bereid om mij een robuuste babyjogger cadeau te doen. Mijn eigen zoontje rijd ik daar nu nog steeds in rond.

      RvdL: En met Iris van Dongen heb je vervolgens kerst gevierd?
      DS: Ik zond haar in eerste instantie een bedankje voor haar medewerking in New York. Dat kwam per abuis bij een naamgenoot van haar in Barendrecht terecht. Op internet ben ik daarna naar meer ‘dubbelgangers’ van toonaangevende kunstenaars gaan zoeken. Ik vond een Erik van Lieshout in Zoetermeer, manager van een lokale verfwinkel. Maar uiteindelijk trof ik eveneens een Jan de Cock en een Barbara Visser aan. Die vier naamgenoten heb ik een uitnodiging gestuurd om kerst met mij te komen vieren. Het viertal is echt verwend, met een zesgangen diner én veel bijzondere cadeaus. Iris van Dongen kreeg zelfs een zilveren ring met een parel daarop. Uiteindelijk werd het net zo gezellig als in de beroemde kerstvideo van Wham! Echte vrienden onder elkaar…

    • Kim Bee | 21-11 23:30

      Is er nog iemand die zijn artikelen kwijt wil?

    • scheerdersasker | 22-11 14:52

      Rik, enorm bedankt voor het overtiepen, maar het voegt niet veel toe.

      @Jongeleen, het bestempelen van het positief-kritisch bevragen van een collegakunstenaar als het werk van bloedhonden is behoorlijk bespottelijk. Ga jezelf bevlekken in een hoekje.

      De gedachte, dat een kunstenaar die het roeren in andermans pap tot zijn core business heeft gemaakt, en bovendien niet te beroerd is daarvan tussentijds en in het openbaar verslag te doen -waarvoor hulde-, best in dialoog mag treden met degenen die hij in zijn werk adresseert zodra deze reactie geven, nota bene binnen het door hemzelf gekozen medium, is *niet zo heel erg raar*.

    • JJ | 22-11 17:14

      scheerdersasker: fijn te lezen dat ook jij je medium hebt ontdekt

    • susan weinberg | 24-11 22:42

      Allemaal reclame voor Daan!

    • henk v l | 6-01 19:49

      Wat een eikel die Erik van Lieshout .

    • JS | 6-01 21:11

      God, wat een geouwehoer.

      Arno’s “zaad op een kaal stoepje”, heeft me nog wel eens door de kop gespookt.


    Reageer


    laatste reacties 

    RSS: trendbeheer.com/feed

    twitter.com/trendbeheer

    Facebook Trendbeheer

    Contact:

    Trendbeheer is powered by wordpress. Gratis maar niet gratuit cms dat ook voor dummies (JB) redelijk plooibaar blijkt.

    Copyright & wrong mikmak: neem over en verspreid wat je wilt, maar het is fijn als je een bron vermeldt.

    Creative Commons License