Marcel van Eeden @ Kunstmuseum und Kunstverein St. Gallen

Marcel van Eeden exposeert door, helaas vooral buiten Nederland.  Dat is jammer, ook omdat zijn werk zich ontvouwt tot een veelomvattend oeuvre waarin zijn verhalende kwaliteiten een hoofdrol spelen.  Zijn tekeningenseries zijn onderdeel van een magnum opus waarin intrige, kunst en misdaad wedijveren.

marcelvaneeden.nl

Deze tekening nam Van Eeden als leidraad voor zijn expositietournee in Berlijn, St. Gallen en Darmstadt.

In St. Gallen neemt hij bijna de gehele bovenverdieping in beslag…

met enorme series als ‘De Cornelia Maersk’ (1943/44)…

waarin hij zijn tekeningen aanvult met sculpturen.

K.M. Wiegands leven en werk tussen 1895 en 1964 komt aan bod…

evenals de droom (uit 1946) van een andere hoofdpersoon: Matheus Boryna. En achter het zwarte gordijn in het midden, in de ‘bovenlichtzaal”, ziet men dit:

en als men stiekem flitst dit:

Tien schaarsverlichte tekeningen; The Occultist’ 1920)…

die een gebeurtenis uit St. Gallen verhalen.

In een vitrine de requisieten van een mysterieuze performance…

over een zwevende worst…

waarvoor een reeks tekeningen model stond.

En weer een onheilspellende droom, deze keer van Karl Wiegand, eveneens uit 1946.

Dre serie ‘The Zürich Trial, Part 1: Witness for the Prosecution (1955)’ lijkt nog het meest op een storyboard…

 

van een bloedstollende film…

met een spetterende finale.

 

Van Eeden zelf blijft er kalm onder.

genesteld in Zwitserland…

relaxed als een hoofdrolspeler in een eigen film.

marcelvaneeden.nl

1 Comment

  1. Gaaf GJ, ik dacht al even dat je gestopt was. Naast het schilderen bereikt ook het tekenen uit Den Haag grote hoogten! Ga je nog naar navid?

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*