You may also like...

10 Responses

  1. EvdL says:

    He lekker, precies wat de kunst nodig heeft..

    “Hier is heel duidelijk sprake is van een inhoudelijke overweging. Herman Verkerk is niet alleen een levenspartner, maar ook een inhoudelijke relatie”.

    Als tegenovergesteld aan de levenspartner waarmee men niet praat, maar alleen maar andere dingen mee doet?

  2. E. says:

    Een duidelijke boodschap dat bij het bij de volgende Biënnale weer over Beeldende Kunst moet gaan en niet over kunstmanagement/cross-overs of andere vijandelijke overnames…

  3. RV says:

    Stuitend. Heel schadelijk voor de kunst deze vriendjespolitiek, zeker in een tijd dat kunst(instellingen) en subsidies zowiezo al ter discussie staan. Om dan die kritiek zo makkelijk weg te wuiven is wat al te makkelijk.
    Ik wist wist niet dat Verkerk zijn partner was. Het verbaasd me dat dit nu pas zo naar buiten komt. Dit moeten veel mensen toch al véél eerder geweten hebben lijkt me.
    Bang als men blijkbaar is om niet meer uitgenodigd te worden voor tentoonstellingen, houdt iedereen z’n mond dicht vermoed ik.
    En wellicht is iedereen het al vergeten.
    Maar Rudy Fuchs was enkele jaren geleden (en wellicht nog steeds) voorzitter van de club “Dutch Art Works”, die gelden van de Bank-Giroloterij mag/mocht verdelen.
    Dit geld wordt vervolgens ingezet voor het promoten van Nederlandse kunstenaars en hun werk in het buitenland, door hun werk in belangrijke collecties te plaatsen.
    Buitenlandse musea konden dan voor een miniem bedrag, iets van 10% van de verkoopprijs meen ik, een werk van de geselecteerde kunstenaars aanschaffen. De rest werd met het geld van de inbreng van de loterij-gelden aangevuld.
    De eerste lichting uitverkozen kunstenaars waren o.a.: Marlene Dumas, Toon Verhoef (tevens goede vriend van Fuchs), Marijke van Warmerdam, Jan Dibbets (tevens goede vriend Fuchs), Robert Zandvliet, etc.
    Ik gun het de kunstenaars van harte, maar m.i. hebben ze het niet echt meer nodig om op zo’n dure en in-efficiënte manier gepromoot te worden….
    En valt U verder nog iets op…. allemaal kunstenaars gelieerd aan De Ateliers / Ateliers ’63, alwaar Fuchs lange tijd voorzitter is geweest en men kent elkaar bovendien heel erg goed..
    Toen ik dit 5 Jaar geleden las, was ik echt verbijsterd dat werkelijk niemand zich hier kritisch over uitlaatte. Ik heb vervolgens hierover een brief naar De Volkskrant gestuurd, waarin ik aangaf voor de helft van het salaris het rijtje graag wel zou willen afmaken.
    Helaas werd de brief toendertijd niet geplaatst.
    Daarnaast vindt ik de opvolging bij het Stedelijk Museum, waarbij Jan Dibbets een kroonprinces (gespecialiseerd in vooral conceptueel werk) voor Fuchs naar Amsterdam heeft gehaald en vervolgens zelf mag gaan exposeren in de openingstentoonstelling ook behoorlijk twijfelachtig.
    Een invloedrijke groepje lijkt de kunstwereld m.n. rond het Stedelijk nog steeds stevig in hun greep te houden. De kunstwereld zou m.i. gebaat zijn als het toekomstige Stedelijk weer eens zonder conventies en met een frissere blik naar de kunstwereld van nu te kijken.
    Ik hoop van harte dat Ann Goldstein ondanks alles, alsnog het tegendeel bewijst..

  4. tm says:

    onee, begin niet over de ateliers…en dat hele arrogante kliekje. ik moet er wel om lachen inmiddels: al die hedendaagse kunsttypes die echt denken dat ze wat te zeggen hebben…
    welk serieus te nemen persoon neemt die zelfbenoemde kunst-adel nou serieus, eigenlijk?

  5. dewi says:

    cultureel ondernemerschap 2.0

  6. M says:

    Het wil nog niet echt nieuws worden deze nepotisme zaak. Iedereen zal wel benauwd zijn z’n vingers te branden…

    Riekt een beetje naar Johan en Jordi.

    Misschien leuk om een keer een overzicht te maken van setjes in de kunstwereld?

  7. Tammi says:

    Er zou een onderzoek worden gedaan door de gemeente Maastricht?
    Trendbeheer, ga eens op onderzoek uit of daar al een conclusie uit is gekomen…

  8. Michiel says:

    http://nieuwsoverzicht.nl/Guus_Beumer_in_opspraak_22052011.html

    Beumer ziet er allemaal geen probleem in. De terugkerende keuze voor zijn levenspartner beschouwt hij als deel van zijn artistieke agenda: “Hier is heel duidelijk sprake is van een inhoudelijke overweging. Herman Verkerk is niet alleen een levenspartner, maar ook een inhoudelijke relatie”.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *