Minimal Myth @ Boijmans

Zaaloverzicht met Judd centraal

Een merkwaardig geheel van De Grote Namen en een hele ris recent werk van relatief onbekende kunstenaars naast en door elkaar.

Nu is naast Judd, Andre, Schoonhoven, Flavin, Mangold, Marden iedereen relatief onbekend, de keuze voor de parerende kunstenaars komt geheel uit het laatste decennium.

Het is geen minimal door de eeuwen heen, bekend en minder bekend gebroederlijk nevengeschikt, het voelt niet als een reactie op die ‘Grote Meesters’, de samenstelling en de gemaakte keuzes zijn een raadsel. Het lijkt niet? Dat klopt. Dat is iets wat bindt.

Maar who cares: het is een sprankelend geheel, lust voor het oog, feest om te zien, gewoon een ultraklassieke schilderijententoonstelling zonder kermis, glijbaan of video.

De totaalquoot van Boijmans is breed (theorie/emotie, regelmatig/onregelmatig, objectief/subjectief, detail/totaalvisie en dan verschilt de uitvoering ook nog eens):

“‘Minimal Myth’ zet twee generaties bij elkaar die een gemeenschappelijke interesse delen, maar waarbij de uitvoering verschilt. De selectie van werken brengt tegenstellingen naar voren: een theoretische tegenover emotionele benadering, regelmatig tegenover onregelmatig, objectiviteit tegenover subjectiviteit en aandacht voor details tegenover een totaalvisie.”

Een generiek uitgangspunt, waar je altijd wel mee weg komt – in deze tentoonstelling ziet u overeenkomst en verschil – maar dat neemt het vele kijkplezier niet weg.

boijmans.nl/nl/7/kalender/calendaritem/1105/minimal-myth

Robert Morris

Robert Mangold

Kilian Rüthemann

Nathan Hylden

Mel Bochner

Monika Sosnowska

Carl Andre

/a>

Oscar Tuazon

Marc Nagtzaam, wat heerlijk.

Giuseppe Uncini

Overzicht Schoonhoven, Struyken, Hendriks

Martijn Hendriks

Driemaal raden waar deze staan.

Raphael Hefti

Marieta Chirulescu

Martijn Hendriks

Punt van kritiek: per ongeluk zijn er ook drie vrouwen tussen geslopen: Marieta Chirulescu, Lydia Gifford en Monika Sosnowska. Hilla Becher telt half, want die werkt samen met man Bernd.

Dat er tussen de 33 deelnemende kunstenaars toch nog drie vrouwen zijn geglipt moet haast wel een bewuste keuze heten.

Bijna had de tentoon Male Supremacy kunnen heten. Of straffer nog en voluit: White Male Supremacy – The Minimals.

Met het excuus dat de Eva Hesse’s, Agnes Martin’s, Charlotte Posenenskes op waren, om maar wat willekeurige minimale Toppers van Toen te noemen, kan je wegkomen. Dat je ook verder geen hedendaagse vrouwelijke kunstenaars toelaat is een interessant statement. De tentoonstelling is samengesteld door Francesco Stocchi, de nieuwe conservator moderne en hedendaagse kunst bij Museum Boijmans Van Beuningen, dus meiskes: dat belooft wat voor julie toekomst.

Nog tot 16 september.

boijmans.nl/nl/7/kalender/calendaritem/1105/minimal-myth

You may also like...

4 Responses

  1. geweldig verwoord!

  2. Kees says:

    Ja, die verbanden vond ik niet overduidelijk en eventuele suggesties daarover vielen bij mij niet door de sleuf. Rare maar wel erg mooie tentoonstelling: helemaal accoord dus hr JB! Misschien is het ook niet mogelijk vanuit deze 21e eeuw een breed uiutwaaierend overzicht te maken van wat dan ook, chaos regeert: zie Mateloos, schaamteloos en onbegrensd!

  3. gullibleskeptic says:

    Minimalisme/ abstractie is klaarblijkelijk het nieuwe zwart!
    Na ondermeer Den Bosch (SM’s) en Haarlem (de Nieuwe Vide) haakt ook BvB eens aan…

  4. KB says:

    ook in van abbe en muhka al weer minimalisme gezien, in muhka met een zeer hoog luxe showroom gehalte. wat mij betreft mogen er in deze tijd ook wel wat werken bij die het minimalisme zelf bevragen ipv dingen die lekker tegen elkaar aan kruipen.

    + mooi commentaar in de laatste frases

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *