Oorlog kleedt af – Twente Biënnale

IMG_8897 (1)

Wijken waar geen fatsoenlijke groenteboer te vinden is, heten in Amerika food deserts. Het structurele gebrek aan voedzaam eten leidt tot overgewicht en alle bijkomende fysieke, mentale en maatschappelijke problemen. Nederland is met het huidige politieke beleid hard op weg om art deserts te creëren met mentale vervetting tot gevolg.

(Een bericht van Jochem Rotteveel.)

Naast het Tropenmuseum in Amsterdam en Jan Cunen in Oss wordt ook het Enschedese Rijksmuseum met sluiten geplaagd. Een ronde door het Rijks tijdens de Twente Biënnale toont echter aan dat het museum een belangrijke culturele functie in de regio vervult met een groot aantal gerenommeerde Twentse kunstenaars dat bovendien een stevig argument levert in het hedendaagse artistieke discours. De opzet is overzichtelijk en prettig en soms verrassend origineel. De ontvangst bijzonder gastvrij, waardoor uw correspondent zowaar gratis door mocht lopen.

Sochi project Hornstra en Verbruggen (600x450)

Het Sochi-project van Rob Hornstra en Arnold van Bruggen brengt op geslaagde wijze de onderbelichte kant van de Russische samenleving in kaart en is illustratief voor het geëngageerde karakter van de biënnale. Het schoonvegen van het arme Sochi in aanloop naar de Olympische Spelen toont de voorkeur voor imago boven mensenrechten. Window dressing lijkt me overigens niet alleen een Russisch fenomeen.

Electroboutique 1 (600x450)

Het Russische Electroboutique levert een fraaie bijdrage in de vorm van een gasmasker met beeldscherm. De bezoeker wordt gevraagd op de witte stip zijn bovenkleding omhoog te trekken, waarna hij of zij zichzelf topless op het scherm geprojecteerd ziet te midden van de smeulende resten van een slagveld. Kun je dit de perversiteit van oorlog en de pornoficatie van de overwinning noemen? Hoewel deze compositie nog behoorlijk afkleedt leek het uw correspondent toch niet helemaal wenselijk u op dit tijdstip van de dag op diens man boobs te vergasten.

Ophuis klein

Harold de Bree (600x450)

De ontluistering van Ronald Ophuis en de dodelijke esthetiek van Harold de Bree sloten mooi aan op het werk van Electoboutique.

Alicia Framis (600x443)

Elders in het Rijks hing stiller verzet, zoals het videowerk van Alicia Framis, die bankmedewerkers letterlijk liet stilstaan in hun dagelijkse routine. Leidt deze werkonderbreking tot zelfreflectie en uiteindelijk tot protest of heeft het gevaarlijkere gevolgen voor de keten waar de bank onderdeel van uitmaakt?

Kortsluiting (600x450)

Bovenstaandee begreep ik even niet. Alleen een hoornvliesontsteking van de dienstdoende curator kan dit werk verklaren.

Olaf (600x449)

Her en der langs de Culturele Mijl staan de bolides van Olaf Mooij.

Tante Pleun (600x450)

Zwijgend nam dit stel het allemaal in zich op, niet wetend dat het gevaar eigenlijk van rechts kwam. Want ondertussen had tante Pleun haar busje achteruit het terrein opgereden om vanuit de achterbak de laatste mode voor de buitenschilderes te verkopen. Fijne hoeden voor als je in de blakende zon staat te aquarelleren. Of lieslaarzen om eens echt iets mals te doen in de geest van Monet.

De laatste mode (450x600)

Meer mode trof de nietsvermoedende bezoeker in het ‘Jan Cremers’-museum. Voor krakers die weleens iets anders aan willen naar het kampvuur.

En ook de herdershond is uit. Een golden retriever maakt het krakersensemble helemaal af deze zomer.

Boris Tellegen (600x449)

Stefan Gross (600x450)

De bouwput die Cremers heet blijkt vooral een prachtige setting voor kunstenaars als Marc Bijl, Aldo van den Broek, Stefan Gross en Boris Tellegen:

Jan Potter (600x449)

Matthias Konig (600x450)

Verderop trof ik nog mooi werk van Jan Pötter en Matthias König.

Ik niet JC (449x600)

Jan Cremer is onvermijdelijk tijdens deze Twente Biënnale die verder vooral hedendaagse kunstenaars belicht. Het meest opvallend aan Cremer’s aanwezigheid zijn de bakstenen waaruit het toekomstige (?) Jan Cremer-museum is opgetrokken met reliëf van de kunstenaar gezeten op een motorfiets. De kunstenaar gereduceerd tot beeldmerk, veelvoudig gekopieerd in de honderden bakstenen. Een verwijzing naar Warhol’s Marilyn dringt op.

Maar ook naar het beeld van de medewerkers van de steenfabriek die zich toch moeten hebben rot gelachen om zoveel ijdelheid dat ze zich pissend in hun broek voorstelden om een beeld van hun kwijlende oma achter een rollator in een mal te gieten en hetzelfde trucje uit te voeren voor haar aanstaande grafmonument.

Aan alle zelfbevlekkende zestigplussers die niet over zichzelf uitgepraat raken in De Wereld Draait Door zou ik, in de geest van Cremer, willen zeggen: stap op, uw tijd is om. We hebben honger naar nieuwe ideeën.

Maakt voort: Twente Biennale is nog tot 9 juni.

twentebiennale.nl

You may also like...

6 Responses

  1. YJ says:

    NB: het werk van (o.a.) Jan Pötter en Matthias König is te zien in Concordia 21rozendaal.

  2. Sandra says:

    hi, mooie recensie! ben zelf ook positief! Ik zou wel willen dat ze het gebouw zo laten, lekker rauw!
    Als je het goed doet met electroboutique, ja ik heb het geprobeerd, verandert het armageddon in een eden.
    En mbt Cremer: jonge kunstenaars in de geest van Jan Cremer, waarin Jan inspireert en enfant terribles anno nu stimuleert. “in de geest van Jan Cremer” .. niet Jan Cremer zelf.. Mooie nieuwsbrief ook: “Enfant terribles on the March”. Mooie trailer ook! http://youtu.be/MJ1b1D9WpoE
    TOP!!!!!

  3. Kees says:

    Mooi Jochem! Die trailer is wat retro, maar werkt wel. 6 juni, dat halen we niet meer ben ik bang.

  4. Jochem says:

    Dank Kees (en Sandra)

  5. Sandra says:

    6 juni? 9 juni toch? *ben ik nu in de war?*

  6. Kees says:

    Nee, ben ik, maar dat gaat evengoed ook niet lukken helaas!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *