Kunstvlaai 2014

Kunstvlaai 2014

Billboards zijn het basismateriaal van dienst in deze tiende editie van de Kunstvlaai. Genodigde initiatieven zijn gevraagd een site-specific ingreep te doen in het werkelijk wonderschone Amstelpark.

Door de billboardformule voelt deze Kunstvlaai meer als een gecureerde buitententoonstelling dan een beurs voor (kunstenaars)initiatieven en dat pakt niet voor iedere deelnemer goed uit. Met name de plekken die, zo goed als, geen ervaring hebben met werken in de buitenruimte blijven veelal hangen in een enkele print op palen. Daar kijkt u het best omheen. Echt spannend, interessant en leuk wordt het bij de initiatieven die het billboard laten voor wat het is en/of gebruiken als materiaal om iets anders mee te bouwen/doen.

Genoeg gezuurd. De grote winnaar is, net als tijdens de vorige Kunstvlaai, Sign uit Groningen. Acht kunstenaars kregen de vrije hand in het park en dat pakt buitengemeen goed uit.

Verplichte kost voor eenieder die de komende dagen in Amsterdam is.

T/m 25 mei a.s.

Kunstvlaai.nl/2014/
(inclusief uitgebreid programma aan lezingen en presentaties)

Kunstvlaai 2014

Bijzonder scherp geplaatst, Hotel Charleroi brengt een ode aan haar thuisstad. Een van de hoogtepunten.

Kunstvlaai 2014

Philippe Wolthuis en Alban Karsten Bras verherbouwen namens Sign een billboard to windmolenpark.

Kunstvlaai 2014

Zelfs de minigolfbaan in het Amstelpark ziet er bovengemiddeld goed uit.

Kunstvlaai 2014

/\/\inibar uit Stockholm.

Kunstvlaai 2014

Bizar object met begwegende camera van Johannes Langkamp (wederom Sign).

Kunstvlaai 2014

Askeaton Contemporary Arts uit Ierland denkt bij Kunstvlaai aan Rotterdam.

Kunstvlaai 2014

Club Solo (voorheen Lokaal01 in Breda) en MuHKA presenteren vanuit de Holiday Inn een uitzicht op het Amstelpark en de rest van Amsterdam.

Kunstvlaai 2014

Kunstvlaai 2014

Bij Rongwrong een billboard met aanpalende performance.

Kunstvlaai 2014

Nog een hoogtepunt, letterlijk, de hangende disco van Daan Gielis.

Kunstvlaai 2014

De kinderboerderij van dienst.

Kunstvlaai 2014

Het werk die je wist dat zou komen, lamme tak print boek. Schuimbekmomentje van de dag.

Kunstvlaai 2014

Kunstvlaai 2014

Kunstvlaai 2014

Billboard en materiaalopslag ineen, mooie Frank Koolen bij Probe uit Arnhem. Hoewel de foto op de voorkant dan weer niet met de materialen uit de opslag is gemaakt. Doet denken aan een schilderij van V&B.

Kunstvlaai 2014

Kunstvlaai 2014

Kunstvlaai 2014

Kamperen voor wildgroei, Kama Sokolnicka bij Beç Zmiana uit Warschau.

Kunstvlaai 2014

Kunstvlaai 2014

Een ansichtkaart op pootjes, uit Vilnius in dit geval.

Kunstvlaai 2014

Het lokale dierenrijk.

Kunstvlaai 2014

Met een schommel in de bellenblaas, GO-riluh vermaakt zich opperbest bij Sign.

Kunstvlaai 2014

De openingsfanfare.

Kunstvlaai 2014

Mohammed Laouli en Katrin Ströbel bij Le Cube uit Rabat.

Kunstvlaai 2014

Ingevlogen vanuit Zwitserland. Beyond boring, schuimbekmoment van de dag #2.

Kunstvlaai 2014

Dan liever een hoogtepunt. Prachtig licht in een verstilde ruimte, Lichun Tseng pakt uit namens de Sub Urban Videolounge.

Kunstvlaai 2014

Incluis analoge 16mm filmloop constructie, min of meer in de buitenlucht, hoe goed is dat!

Kunstvlaai 2014

Opmerkelijk, Harmen de Hoop documentair gepresenteerd door Partizaning uit Moskou. Werk op lokatie in het Amstelpark was wellicht spannender geweest.

Kunstvlaai 2014

Kunstvlaai 2014

Kunstvlaai 2014

De Kunstverein uit Amsterdam.

Kunstvlaai 2014

Ruiter Janssen namens Sign.

Kunstvlaai 2014

Nogmaals Sign: Maarten Hoogendijk.

Kunstvlaai 2014

Goed verscholen, de lantarenpaalhut van Karl Philips bij Hotel Mariakapel.

Kunstvlaai 2014

Pekka Niittyvirta bij Alkovi Galleria uit Helsinki.

Kunstvlaai 2014

Mini-paviljoen als documentatiemap, het Hudson Museum uit Rotterdam.

Kunstvlaai 2014

Kunstvlaai 2014

1646 bouwt door op wat er al was en kat Wim Poppinga om tot vonk.

Bovenstaande is slechts een kleine greep uit veel, beter gaat u zelf. U heeft nog t/m 25 mei aanstaande.

Kunstvlaai.nl/2014/
(inclusief uitgebreid programma aan lezingen en presentaties)

About Niels Post 3646 Articles
Niels Post is beeldend kunstenaar en actief als mede-oprichter van Trendbeheer.com. Hij is opgeleid aan de AKI in Enschede en het San Francisco Art Institute. Zijn werk is wereldwijd te zien geweest op videofestivals, tentoonstellingen en als zelfinitiatief in de openbare ruimte. Spam, computer gegenereerde tekst die niemand wil maar die overal opduikt, vormt de laatste jaren het basismateriaal van zijn beroepspraktijk. Post gebruikt het voor interventies op leegstaande winkelramen, wandsculpturen en ruimtevullende installaties.

12 Comments

  1. We hebben nadrukkelijk geen beurs voor kunst(enaars)initiatieven willen organiseren. Bij cureren breng je kunstenaars en kunstwerken bij elkaar. De Kunstvlaai brengt initiatieven bij elkaar. Sommige initiatieven presenteren zichzelf, zoals Fucking Good Art, Outpost of Hotel Charleroi, anderen nodigden (een) kunstenaar(s) uit (PAKT -> Riet Wijnen, Askeaton Contemporary Arts -> Stephen Brandes en Fiona Larkin, Treize -> Tan Lin etc). Allen verhouden zich tot het Amstelpark, met als basisvraag kritisch te kijken wat er in zo’n park mogelijk is en te reageren op de verticale – dus alternatieve- ruimte, waarbij ze zelf voor een verticaal platform of display konden kiezen. Het zou interessanter zijn te bevragen wat initiatieven doen en nalaten, de verantwoordelijkheid voor de bijdrage ligt immers bij hen. De context van de verschillende initiatieven komt aan bod tijdens Spaces in Dialogue, een programma van rondetafelgesprekken tussen initiatieven, op 22 mei van start gegaan en nog bij te wonen op 23 en 24 mei. Zie voor het programma kunstvlaai.nl.

  2. Wat wij jammer vinden is dat de vlaai niet meer Nederlandse int. heeft uitgenodigd .

    Dan ze in te ruilen voor iets wat ogen schijnlijk cool lijkt .

  3. Volgens mij had het malieveld hier uitstekend in gepast, maar ja, te weinig main-stream waarschijnlijk!

  4. Op zich een flauw statement van de curatoren die weg lijken te lopen voor hun verantwoordelijkheid ,wat jargon over verticale ruimte met na druk op kale .
    En het over exsitement van het thans flauwe cynisme van de voorbije eeuw .

    Het is de rol van de curatoren om een tentoonstelling te MAKEN .

    Aan nice – tisies heb je nix .of is het tusies .?

  5. Werkelijk zowel Trendbeheer als Kunstvlaai 2014 zouden zich achter de oren moeten krabben , Zo weinig reactie op zn site is iets om over na te denken .

    Wat is ., De Nederlander kan zich slechts uiten in groepen het is een grote slapende consumenten bond waar bij men wacht tot de Polder Vaders het er mee eens zijn .

    De persoon ,het liberale is nix je kan dan ook over e Vlaai zeggen heel Chinees hoor met al die Bill Boords of goede consumenten maken braaf reclame dat er dan een voor de hand liggende wind molen van gemaakt word schijnt dan de handen op elkaar te krijgen .

    Misschien had een muziekje er bij geholpen op Strangers in the night . Maar dan Windmills in my Mind .

    So Dutch .

  6. Het is toch een beetje vaag wat Hendrik Jan Hunneman en Noor Mertens hier te berde brengen. “Bij cureren breng je kunstwerken en kunstenaars bij elkaar”, ja, als side-effect maar je hoopt toch werkelijk dat een curator meer doet dan interessante kunstenaars bij elkaar brengen. Ik ben bijvoorbeeld wel nieuwsgierig in welke bewoordingen de deelnemers zijn uitgenodigd, volgens mij is veel meer mogelijk in de verticale ruimte dan het bewerken van billboards en dan heb ik het nog niet eens over de horizontale ruimte. Anyway, ik vond het allemaal niet zo spannend (om niet te zeggen wat obligaat) ogen en omdat ik het toch al druk heb ben ik toen maar niet gegaan. Verslag van de speeddate volgt nog overigens, ik had me ingeschreven dus daar was ik wèl!

  7. O,Ja Speeddate ik ben benieuwd dat was de troost prijs voor de initiatieven waar geen ruimte voor was die moesten iets doen met elkaar om tafel .

    Ik doe trouwens heel erg mijn best om door dat maniristiesche bos de bomen te zien .

    is het niet toch een grote eenden kooi die subsidie kunst als de kids van straat zijn .

    Met een paar vette woerden aan de top als belhamels die ook de weg kwijt zijn en hun mond houden ook als ze in de pan gehakt worden .

    ambtelijke kunst ,Cognitief kapitalisme ,braaf zijn en binnen de lijntjes blijven .

    Wat het antwoord is “gewoon onbezorgd op je bek gaan”
    Het is toch gewoon een jaren 50 dans school ,toe nou jongens aan de ene kant en meisjes aan de overkant .

    Nederland in teelt land met grachten gordelroos .Die ons doet ruiken en jeuken naar het ego in het zekere van multiplex en gamma ruikt naar de boenwas van Oma .

    In dit geval de satire die goedkoop klink :; Ik weet het niet dus jij al hele maal niet en dat van die oorknal is hele maal niet zeker ,want ze hebben maar een ruis gehoord .

    De infected brain gekookt door de microwave van die smart phone ,smart my ass .

    Kijk dat had ik wel in dat park willen zien een live kanker gezwel brain operatie .

    Of we hadden een Bulgaars hoertje kunnen kopen en haar gratis blowjob,S kunnen laten geven in de bosjes van het park o nee dat past alleen maar plat als het billboord plat geplaatst is en dat is ook wat ik bedoel .PLAT EN PLAT .

    Om zn vrouw nu op zn dunne riggel te laten blow joppen is al al te gek he dat zou nou echt plat wezen . ?

    Ja cognitief kapitalisme echt heus sommige dingen zijn echt , en in speeddaten daar ben ik nou te oud voor .

  8. ERRATUM WAAR IK BILL BOORDS ZEI BEDOEL IK COGNITIEF KAPITALISME EN WAAR IK COGNITIEF KAPITALISME ZEI BILL BOORDS .
    EN OP VRAAG” EEN “MOET HET ANTWOORD ZIJN .PLAT BOVEN EN PLAT ONDER MAAR GROOT GENOEG OM HAAR ER LATER IN TE BEGRAVEN WANT ZE LEVEN NIET ZO LANG .

  9. Het blijft wel een beetje museumpje spelen in de buitenlucht zonder rekening te houden met de andere regels die daarvoor gelden.

    Wat er dan site specific genoemd werd was veelal tamelijk inwisselbaar voor andere plekken en dus niet zo heel erg specifiek. Contextloos zo u wil.

    ach, zo zie je maar weer dat je buitenkunst eigenlijk maar het beste aan de buitenkunstprofessionals kunt overlaten.

    Desondanks was het wel een gezellig uitje met het gezin.

  10. Wat mij betreft zijn Hendrik Jan Hunneman en Noor Mertens duidelijk geweest. Ze wilden niet cureren, maar de kunstenaars-iniatieven een platform bieden. Wat er te zien was, was het resultaat van de initiatieven. Je kan je inderdaad afvragen of dat wellicht te vrijblijvend was. Met iets meer regie naar de kunstenaars-iniatieven toe was er wellicht meer uit te halen. Aan de andere kant geeft het een beeld van de kwaliteit van de initiatieven zelf.

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*