Klein protest tegen lactosevergiftiging
Maak uw borst nat voor een rondje Shanghai waar kunstenclave M50 geldt als cultureel epicentrum, maar waar ook keiharde Yuan’s worden gecasht voor hysterische kitsch. Uw verslaggever op pad samen met mede-avonturier Onno van Toor.
(Een bericht van Jochem Rotteveel, correspondent in Shanghai)
Lachende mensen zijn populair, zelfs als ze Mao heten en een twijfelachtige erfenis achterlaten. Bijzondere vorm van geschiedvervalsing.
What’s made in China should stay in China? Drie op een rij.
Een druppelinstallatie van Arno Fabre bij Eastlink Gallery. Fabre maakte een compositie van waterdruppels op muziekinstrumenten, waarbij het geluid van de druppels door mini-microfoons wordt opgevangen en versterkt weergegeven.
Ook achter de schermen is het een indrukwekkende installatie: het druppelmechanisme wordt gevoed vanuit de watertank en bestuurd vanaf de computer.
Kunstenaarscollectief Lui Dao maakt en exposeert in Island 6 (wat weer Engels is voor Lui Dao). Eigenaar Thomas Charvériat geeft ons een rondleiding. Ondertussen belt Onno met een Chinese dame. Interactieve kunst is hot (maar niet te koop in dit geval).
Net zo hot zijn de led-displays van Lui Dao.
Island 6 eigenaar Thomas Charvériat kijkt tevreden rond in de werkplaats van het kunstenaarscollectief.
Stuiten we hier zowaar op politiek werk? Een lichaam met schotwonden? Huang Kui bij Shanghart Gallery, een instituut binnen de Chinese kunstwereld.
Intrigerende fotoserie van Lu Chunseng: de plas bloed/olie/limonade (doorhalen wat niet wenselijk is) wordt groter naarmate de serie vordert.
Verrassing: de blauwe zwaan in het werk van Sun Xun getiteld ‘Clown’s revolution’, een serie inkttekeningen op Duitse en Nederlandse kranten. Zoals gebruikelijk geen uitleg over de betekenis van het werk.
Verrassende combinatie van film en 2d bij H Space: Fudong Yang reconstrueerde een sprookje op video en maakte van de stills oliedoekjes.
De film werd weergegeven op kleine schermen tussen de doekjes door, maar voor de geduldige bezoeker gelukkig ook op groot scherm.
Angstige actrice wordt opgewacht door drie fazanten. Veel suspense in een esthetische productie die volgens de begeleidende tekst gekenmerkt wordt door de afwezigheid van dialoog.
Voor een seksloze samenleving als Shanghai toch een bijzonder erotische afbeelding van Duits-Chinese kunstenaar Martin Wehmer bij 523 Art Zone.
Intrigerende inkttekeningen van Yan Wei, wederom helaas zonder begeleidende tekst.
Veel galeries in M50 doen goede zaken, maar wat is de aantrekkingskracht van Chinese kunst?
Op mijn blog doe ik een poging dit geheim te ontrafelen:
Fudong Yangs werk is momenteel ook te zien bij Parasol Unit in Londen. Daar grote projecties vol onduidelijke narratief en een druppetje ‘in de lucht blijven hangende betekenis’ te veel, overgoten met overrompelende cinematografie esthetiek (en daar misschien ook wel een druppeltje te veel van).
http://www.parasol-unit.org/index.php?id=586
Fantastisch verslag en er is niets veranderd in de afgelopen drie jaar; blijven lachen