Begin jaren 60 begon Albert Waalkens a.k.a. Boer Waalkens een galerie (eigenlijk meer een projectruimte) in zijn koeienschuur in Finsterwolde. Met een scherp oog voor vernieuwing en experiment werkte Waalkens in de daaropvolgende dertig jaar aan een reeks tentoonstellingen van internationale allure. Hij overleed in 2007.
Sinds 1 september is de galerie weer open, deze keer gerund door kleindochter Merel Waalkens en Boudewijn Rosman.
Marijn van Kreij trapt af en stelde een groepstentoonstelling samen met werk van Karin Hasselberg, Douglas Huebler, Graham Hudson, WJM Kok, Marijn van Kreij, Klara Lidén, Dennis Oppenheim, Karl Pelgrom (en Instituut voor Creatief Werk), Maarten Sleeuwits en Jennifer West.
T/m 28 oktober a.s.
De gele kruiwagen is van Graham Hudson, de vitrine rechts van Instituut voor Creatief Werk.
Misschien wel Waalkens’ beroemdste project, Dennis Oppenheim in 1969 in het kader van Op losse schroeven (dit jaar ook te zien in het Reina Sofia in Madrid [pdf]).
Lijst met deelnemende kunstenaars aan een tentoonstelling die Waalkens in 1983 samenstelde in het Boijmans.
De hoogtijdagen van de galerie waren van voor het internet dus online is er niet zo heel veel over terug te vinden. Een korte geschiedenis als pdf document illustreert het belang van Waalkens (check die line-up, daar kan menig museum een puntje aan zuigen).
De galerie annex woonhuis zoals in 1984 gebouwd door Gunnar Daan na de brand van 1982 (pdf).
T/m 28 oktober a.s.
Bizar groots in de polder. Fascinerend dat dat zo ver van het randstedelijke geweld ooit zo tot bloei kon komen. En nu met een redelijk interessante openingsshow zo te zien. Niet ècht om de hoek. Maar ik ga Bijl toch nog zien en kom wellicht buurten.
Openingsprent blijkt editiewerk: zeefdruk met gouache Marijn van Kreij 250 euro
http://www.welikeart.nl/2012/10/15/marijn-van-kreij-the-only-rule-is-work-2012/