“Iedereen de trein in naar Maastricht, Navid Nuur pakt grandioos uit.” kopte EvdL. En “OMG, zeg dat wel.” Ik heb daar weinig aan toe te voegen. Voor het volledige verslag verwijs ik u naar dat van EvdL.
Lube Love is breed en divers en zelfs met beide beeldverslagen naast elkaar is de tentoonstelling nog niet gedekt.
Een van de tentoonstellingen van het afgelopen jaar is nog tot 26 januari een feest om te zien.
bonnefanten.nl/nl/tentoonstellingen/tijdelijke_tentoonstellingen/navid_nuur_lube_love
En dan te bedenken dat ook de selectie in Bonnefanten slechts een fractie is van wat Nuur allemaal doet. Hoe heet dat ook alweer: “hardest working man in showbusiness.”
Nuur dekt het hele spectrum, van 1 tot 100.000 euro. Van gratis publicatie, flesje water, via dikboek eposmaster Value of the Void naar experiment met stift, klei en telefoon. Of zoals bovenstaand: Nuur’s kraan, gestapelde kratten, een waterfabriek. Voor 1 euro neemt u een machtige Nuur mee naar huis. Dat flesje is net zo sprekend als grotere werken.
Een zaal spiegelstiftsculpturen.
Een zaal met felle TL-teksten waaronder TRY – in TL-buis met daarnaast de verpakking. Inklikken/opbergen. In het kleinere kistje het daartoe benodigde gereedschap.
Ik kocht me deze Nuur in 2008. Bizar om een exemplaar opeens in een museum te zien hangen. (Deze is van Freek Lomme/Onomatopee – die de editie verzorgde.)
Het is Nuur tenvoeten uit: steeds wordt een publicatie begeleid door een special edition. Ook nu nog heeft Navid een hoge mate van bereikbaarheid. Wat zeg ik: voor 1 euro heeft u al een echte Navid Nuur in huis. Het flesje let us meet inside you is nog tot 26 januari in het Bonnefanten te koop.
Pijltjesfeest kennen we nog van Art Rotterdam; is daarna breed op tournee geweest en ook hier kunt u uw favoriete kunsttijdschrift aan stukken scheuren, rollen, draaien, scoren.
Een wonderkamer met een kleine honderd pakken waspoeder. Riekt en oogt fris.
Het kleinste werk loopt eenieder voorbij. Bij heden huurt u VISION NEEDS NO EYES TO SEE; hamer en letters en timmert u Nuur’s tekst bij u thuis in de muur.
Droedels verneont.
Belt u eens 06 3057 6635. Oeioei. Ik weet niet helemaal of ik dit wel zo heel erg goed vind.
Ook de schilderzaal is apart. Nuur becommentarieert YELLOOOOOOW redredred de totstandkoming van een monsterlijk schilderij.
Te gek allemaal.
Must see:
bonnefanten.nl/nl/tentoonstellingen/tijdelijke_tentoonstellingen/navid_nuur_lube_love
De link naar het werk VISION NEEDS NO EYES TO SEE bij Heden moet zijn: http://www.heden.nl/tentoonstellingen/navid-nuur
Erm nee hoor Jacko. De link verwijst naar een breder beeldverslag van de u welbekende Knijn bij datzelfde heden dat trots opent met dat topwerk NO EYES.
Ah ik zie het al de links in dat bericht zijn kapot/tussentijds veranderd.
Nog vroegere pijltjes dan die op Art Rotterdam: http://1646.nl/projects/lost-licks
> Nog vroegere pijltjes
Ja die! Ik had alleen plaatjes vooraf https://trendbeheer.com/2008/09/04/upcoming-navid-nuur-enter1646/ Supertof, een haagse komeet: Billytown, nest, 1646, heden, stroom quartair waar niet eigenlijk.
Tel alleen al 69 entries trendbeheer https://trendbeheer.com/tag/navid-nuur/
Het was geen scepsis maar ik dacht dat ik er niet zoveel mee had, toch goed dat ik ben gegaan. Het is een wondermooie ervaring en de finale , de meen ik 4 uur durende film geeft een hedendaagse draai aan het trage medium van de schilderkunst. En wat een schilderij voor velen niet meer vermag in deze tijd, het langzame kijken wordt door Nuur op een hele aansprekende manier en met veel humor aantrekkelijk gemaakt. Het gooi- en smijtwerk van Ghenie levert inderdaad een fenomenaal lelijk doek op.
en in top 10 van 2013
zn andere solo
http://happyfamousartists.com/blog/2013/12/our-favorite-shows-of-2013-part-i/
ps: geen stift op spiegel
die glazen zijn allemaal spiegels die tot
glas weer zijn gekrabt.
staat op naam bordje:
scraped mirrors
geloof ik.
‘Allemaal spiegels die tot glas zijn gekrabt’ dekt wellicht ook de lading niet.
Wat van de ene spiegel is weggehaald zit namelijk exact op de andere spiegels. Dat maakt het werk visueel bijzonder intrigerend. Er ontstaat bij het kijken een gevoel van: “hoe heeft ie dat nou geflikt?”
Wellicht zijn de spiegellagen op het glas gezeefdrukt. Veel verder kwam ik persoonlijk niet, maar er lijkt in ieder geval een samenkomst plaats te vinden tussen (ogenschijnlijk) spontane vernietiging en zorgvuldige constructie.
Nog een enthousiasteling. Scrollfesttival LP:
http://www.lost-painters.nl/bonnefantenmuseum-navid-nuur-lube-love/
De spiegellaag is gedeeltelijk verwijderd. Ik ben er ook mee bezig geweest. http://www.lost-painters.nl/wp-content/uploads/2011/08/IMG_4901.jpg
hardest man in showbusiness?????
je maakt er als schrijver van dit dit artikel een een plek van waarin het gaat om business en show??
Ik wil graag onafhankelijk van zulke zaken een werk bekijken.
Sommige werken van Navid Nuur lijken wel erg over show business te gaat, zoals het waterflesje: let us meet inside you. \dat is nog 100 keer gladder dan coca cola. Net zoals die pijltjes: focus on your relationship: een beetje slick!
Een beetje kritisch zijn mag wel, en elkaar niet zo na- papegaaien a.u.b. als rececent zijnde.
Voor de rest is het een aangename en verfrissende tentoonstelling.
“hardest working man in showbusines” is een knipoog naar James Brown en als zodanig niet letterlijk te nemen beste joop. Tis louter een buiging naar intense nijverheid. Want busy is-ie.