Paulien Oltheten & Anouk Kruithof @ Stedelijk Amsterdam

Paulien-Oltheten-Stedelijk-0

Paulien Oltheten is direct herkenbaar en dat is een kwaliteit. Notities, post-it, foto’s en passant gehangen.

Paulien-Oltheten-Stedelijk-1

Een logisch vervolg en erg vertrouwd. Het is ogenschijnlijk niet anders dan eerder.

Paulien-Oltheten-Stedelijk-3

Ik hoop dat de minder ingewijde passant (lees wie niet al bekend is met haar werk) genoeg tijd neemt daar ik vrees dat die makkelijk fluks voorbij schiet.

Paulien-Oltheten-Stedelijk-2

Bovenstaand heel kort door de bocht naverteld: Paulien filmt man bij hek. Eenmaal thuis ontevreden wil ze een rerun. Ze neemt contact op met het bedrijf waar de man werkt. De man herloopt de video. (Correspondentie Paulien Oltheten en de man hangt erbij.)

Paulien-Oltheten-Stedelijk

Man en hond staan drie minuten stil.

Anouk-kruithof-Stedelijk

Anouk Kruithof is knettergoed en een feest om te zien en te ervaren.

Anouk-kruithof-Stedelij-1

Anouk-kruithof-Stedelij-2

Anouk-kruithof-Stedelij-3

Anouk-kruithof-Stedelij-4

Bijvoorbeeld dit werk off the wall. Fotostikkers op de muur van fotos van muren van psychiatrische afdelingen van een ziekenhuis.

Anouk-kruithof-Stedelijk-7

Voortbordurend op eerder werk.

Anouk-kruithof-Stedelijk-9-8

Anouk-kruithof-Stedelij-8

Façade: een carousssel van foto’s met pakken en gekleurde platen.

Anouk-kruithof-Stedelijk-22-9-8

Mac screensaver doet wonderen.

Anouk-kruithof-Stedelijk-2222-9-8

(Powersponge) Brick

Beeld, projectie, foto’s, installatie(s). In hoge mate verhalend. Waar Oltheten misschien wat te makkelijk moeilijk is, het lijkt op kunst en er is geen verdere vertaalslag naar de kijker gemaakt, is Anouk Kruithof wellicht moeilijk makkelijk. Eigenlijk allemaal glashelder en toegangkelijk en met esthetisch plezier. Speels ook.

Must see, nog tot 9 juni.

stedelijk.nl/tentoonstellingen/paulien-oltheten-anouk-kruithof

Jeroen Bosch
About Jeroen Bosch 4596 Articles
Smaakmakend sinds jaar en dag: onafhankelijk kunstenaar, tentoonstellingmaker, trendbeheerder en oprichter art agent orange, artist run art agency. Eigen werk onder jeroenbosch.com Meer info zie trendbeheer.com/jeroen-bosch

9 Comments

  1. paulien oltheten is voorspelbaar, ongewoon saai en probeert het allemaal een beetje kunstig te maken met die tekstjes. het is gewoon irritant om keer op keer hetzelfde te zien. quasi onzeker overkomen.. diep onzeker geknutsel van binnen.. allemaal heel vervelend eigenlijk. net als anouk met haar hoofd 100x in haar eigen boekje. en waarom moet dit samen in t stedelijk?

  2. naam (verplicht)

    beste Hans
    als ik dit invul staat er “naam (verplicht”) ik ben wel heel nieuwsgierig naar wie u bent (achternaam) het lijkt haast wel of u niet eens geweest bent in de 2 presentaties. ‘the daily exhaustion’ waar u hoogstwaarschijnlijk naar refereert, wat als gratis take away krant op een stapel hier en daar in verschillende exposities is gepresenteerd is in t verleden, helemaal niets met deze expositie ‘within interpretations of a wall’ in het Stedelijk te maken. in Juli 2010 is dat krantje met 24 x (100??) zweethoofd uitgegeven. Wat treurig voor u dat u werkelijk geen enkele verbeelding, diepgang, verdieping of verfijning binnen u draagt. Moet wel heel leeg zijn daar.

  3. hans zonder achternaam of anderszins – dat is inderdaad buitengemeen vervelend voor de geadreseerde. Het zou je sieren kritiek te voorzien van afzender hans. Zodat eenmaal opgegoogeld of geklikt een eenvoudige verzuchting ah is het er zo eentje… repliek overbodig maakt.

    Laat ik het norgmaals zeggen: gaat dat zien!

    Heel fijn dat het Stedelijk podium biedt aan twee relevante hedendaagse kunstenaars naast toppers van toen. (En Manders, ik zag ook Manders.)

  4. Misschien had Hans zijn woorden wat zorgvuldiger moeten kiezen. Maar echt schokkend is de kritiek van Hans niet. Vooral de herhaling binnen het werk van Oltheten en Kruithof is voor Hans duidelijk een doorn in het oog.
    Ik ben zelf niet geweest in het Stedelijk om het werk van Oltheten en Kruithof te bekijken maar ik heb van mensen die wel geweest zijn ook gehoord dat ze zich afvragen waarom deze twee samen in het Stedelijk getoond moeten worden. En dat zou best eens te maken kunnen hebben met het opvallend herhalen binnen en buiten het werk van beide kunstenaars.
    De combinatie van Oltheten en Kruithof doet blijkbaar bij sommigen helaas het vermoeden ontstaan dat er gewinkeld is zonder voldoende af te rekenen.

  5. Herhaling, dat klopt deels inderdaad. Twee werken van mij zijn in de loop der jaren aangekocht door het Stedelijk. Een video uit 2002 is aangekocht tijdens de Gemeentelijke Kunstaankopen in 2007 en een foto installatie in 2010 n.a.v een tentoonstelling in Galerie Fons Welters in 2009. Dat is dus wat ouder werk en het kan goed zijn dat men dat in eenzelfde strekking al eens eerder is tegen gekomen in een tentoonstelling. Het Museum wilde deze werken uit de collectie graag tonen, wat natuurlijk helemaal logisch is. Als een museum werk aankoopt is het de bedoeling dat het een keer getoond kan worden. Daar konden ze in deze periode ruimte voor vrijmaken binnen het museum. Een nieuw werk heb ik er aan toe kunnen voegen omdat daar nog plek voor was in de ruimte die mij toebedeeld was. Zo vind je in de tentoonstelling een mooi tijdsdocument wat ik zoal gedaan heb.

    Ik hoop dat het een stap is van het Stedelijk om in de loop van komende jaren aan nog meer jonge Nederlandse kunstenaars een platform te bieden. Maar dat gebeurd nu dus al. Begin mei is er bijvoorbeeld een performance van Witte&van Hulzen waar ik erg naar uitkijk.

    Het zou fijn zijn als de kritiek wat meer inhoudelijk onderbouwd is, dan hebben we er als makers, als collega’s onder elkaar, wat aan. Nu blijft het enorm oppervlakkig, a la geenstijl.nl. Ga kijken zou ik zeggen en probeer door je vooroordeel heen te kijken en open te staan voor wat anderen zoal maken en denken. En als je het niet begrijpt dan is dat prima, maar velen anderen begrijpen het wel. Dat is een kwestie van een andere visie op kunst, op de wereld, een andere persoonlijkheid, andere interesses, het betekent dat je op een andere manier denkt, kijkt en interpreteert. Heb daar respect voor. Daar wordt kunst meer waardevol van.

    Hartelijk dank,

    Vriendelijke groeten,

    Paulien Oltheten

  6. Wellicht is het ook een vorm van jaloezie, iets met hoge bomen en wind: “wat verbeelden die kunstenaars zich wel niet, helemaal in het Stedelijk.”

    het is iig voor het eerst sinds lang dat mijn oorspronkelijk ingezet enthousiasme met weerzin wordt gepareerd, daar waar ik toch echt met Paulien eens ben dat je normaliter als makers, collega’s niet zo op elkaar reageert.

    Je hebt het niet over een Koosn of Hirst.

    Waren de negatieve reacties minder anoniem, dan had ik er geen moeite mee. De schrijver gaat dan ook zelf met de billen bloot. En natuurlijk kun je het werk bekritiseren.

    En nogmaals geweldig dat Stedelijk ook actuele kunst toont.

  7. Hallo allemaal,
    Ik irriteer mij vaak om de roep om ‘vernieuwing’. Het is haast alsof wij vinden dat kunstenaars hun publiek moeten dienen met hun eindeloze verslaving aan ‘het nieuwe’ wellicht als remedie voor zijn/ haar existentialistische verveling. Elke kunstenaar heeft zijn eigen ontwikkeling, waarin de een elke tentoonstelling het wiel uit probeert te vinden, zoekt de andere ontwikkeling/ verdieping in details. In een wereld waarin in schijnbaar alles al gedaan en gezegd is, is de laatste methode misschien wel de meest relevante.

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*