Christa van Santen gerestaureerd

Christa van Santen gerestaureerd

Als resultaat van de percentageregeling is er in de openbare ruimte veel na-oorlogse kunst te vinden. Sommige werken nemen een belangrijke plaats in binnen het oeuvre van de kunstenaar, maar zijn na jaren weer en wind en verwaarlozing toe aan restauratie.

Platform57 kreeg van Gemeente Den Haag opdracht voor de restauratie van een aantal van dit soort werken in stadsdeel Escamp in Den Haag en initieerde daarop Collectie Escamp. Bewoners van het stadsdeel werden opgeroepen om werk uit deze ‘collectie’ te nomineren voor restauratie.

Uit alle reacties werd de suggestie van John van Leeuwen geselecteerd: het metaalreliëf van Christa van Santen(1932) uit 1965.
Platform57 zorgde samen met de kunstenaar dat het nu weer in volle glorie te zien is. Na maanden van afwezigheid werd het donderdag 24 juli onder belangstelling van buurtbewoners en kunstenaars onthult.

Permanent te zien. Dalerveenstraat 9, Den Haag. www.platform57.nl

Christa van Santen gerestaureerd

Het werk zoals het aangetroffen werd; doorgeroest, verbogen en verkleurd.

“(…)dit vroege werk is belangrijk in haar oeuvre, omdat ze hier speelt met lichtinval, zoals ze later bij haar wetenschappelijke werk aan de TU Delft verder onderzoekt. Aan de TU Delft heeft ze jaren het vak “Licht in Architectuur” gedoceerd aan de afdeling Bouwkunde. In dat kader heb ik colleges bij haar gevolgd en ik herinner mij nog hoe ze de toepassing van licht in de architectuurstromingen behandelde. Daarbij doorliep ze de invloed van de Cisterciënzer kloosterorde op de lichtinval van de kathedraal van Chartres tot aan de lichtinval in de Pastoor van Ars-kerk in Loosduinen van Aldo van Eyck. Met haar bureau Lite is ze gespecialiseerd in het aanlichten van gebouwen. Op haar tracklist staan o.a. het paleis op de Dam, het stadhuis van Dordrecht en de Beurs van Berlage in Amsterdam. (…).” (uit de nominatie van John van Leeuwen)

De metaalrestauratoren van Smederij Donker, van Heel & Marinus kregen de opdracht het werk te restaureren. Christa van Santen werd benaderd en begeleidde zelf de restauratie. Het werk werd gezandstraald, geschoopeerd en opnieuw gelakt.

Christa van Santen gerestaureerd

Christa van Santen gerestaureerd

Het werk in het restauratieatelier.

Christa van Santen gerestaureerd

Het werk wordt geïnspecteerd.

Christa van Santen gerestaureerd

Christa van Santen gerestaureerd

Christa van Santen in gesprek met restaurator Rene Marinus over het plan van aanpak.

Christa van Santen gerestaureerd

Christa van Santen zoekt samen met haar partner de juiste kleuren uit.

Christa van Santen gerestaureerd

Christa van Santen gerestaureerd

IMG_1755©2014Studio Johan Nieuwenhuize

Simone Noordermeer en Jennefer Verbeek van Platform57 bekijken het werk na terugplaatsing.

IMG_1759©2014Studio Johan Nieuwenhuize

In de volle zon komen de kleuren van het werk goed tot hun recht. De schaduwwerking van het werk is telkens anders.

Christa van Santen gerestaureerd

Christa van Santen gerestaureerd

Christa van Santen vertelt tijdens de opening over het ontstaan van het werk. Dit werk was een van haar eerste opdrachten in de openbare ruimte. Ze maakte het speciaal voor de voorgevel van het pand van de toenmalige lagere school. “Ik ben zeer vereerd dat het werk nu gerestaureerd is”

Christa van Santen gerestaureerd

Kunstenaar Harold de Bree vertelt over het werk dat hij zelf maakte voor Platform57. Rechts Christa van Santen in gesprek met een buurtbewoner.

Christa van Santen gerestaureerd

Christa van Santen voor haar werk. Permanent te zien aan de Dalerveenstraat 9, Den Haag.

www.christavansanten-lite.nl

www.platform57.nl

www.smederij.info

www.haagsekunstkring.nl

 

Johan Nieuwenhuize
About Johan Nieuwenhuize 56 Articles
Johan Nieuwenhuize is kunstenaar, fotograaf en curator. De relatie tussen het geheugen en fotografie vormt de basis van zijn werk. Zijn werk was te zien in de Kabinetten van de Vleeshal, Fotomuseum Den Haag, Streetlevel Photoworks en het Dazaifu Tenmangu Shrine Museum en is opgenomen in diverse publieke en privécollecties.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*