NEW MUSEUM Triënnale: Surround Audience

New Museum_Triennial_02_2015_Benoit Pailley

    The Documentary Geocentric Puncture (2012) – Guan Xiao

Het New Museum werd opgericht in 1977 door Marcia Tucker om een plek te creëren waar nieuw werk (niet ouder dan 10 jaar) van ‘levende kunstenaars’ gepresenteerd, gedocumenteerd, bestudeerd en besproken kon worden. Een museum dat voorspelt in plaats van dat het terugblikt. Het New Museum was het eerste hedendaagse kunst museum in New York na de tweede wereldoorlog.

newmuseum.org/exhibitions/view/the-generational-triennial

New Museum_Triennial_02_2015_Benoit Pailley

    Museum shop of fetish objects (2012) – Shreyas Karle

In 2009 vond de eerste New Museum triënnale plaats met focus op beginnende internationale kunstenaars die zo hun introductie in New York krijgen. ‘Surround Audience’ is de derde Triënnale, de focus op de digitale wereld en samengesteld door curator Lauren Cornell en kunstenaar Ryan Trecartin. In 2015 is technologie eigenlijk al zo’n onderdeel van ons leven en dat van kunstenaars en hun werk geworden dat dit onderwerp in deze triënnale in dit museum bijna achterhaalt en tegenstrijdig is. Wie kent er nog een leven zonder? En voor hoevelen is de digitale wereld gelijk aan de werkelijk wereld?

Het is veel, veel kunstenaars (51), veel werk (150+), nationaliteiten (25), identiteit, gender, inhoud, media en disciplines: geluid, dans, comedy, poëzie, installatie, beeldhouwkunst, schilderkunst, video, performance, een online talkshow en zelfs een advertentiecampagne.

New Museum_Triennial_02_2015_Benoit Pailley

    Josh Kline – Freedom (2015)

Josh Kline brengt ons Teletubbie ME’ers die de waarheid vertellen over het politiegeweld van dit moment op hun beeldschermpjes en een verzonnen 2009 inhuldiging speech door de avatar van Obama: recht door zee, doortastend en daadkrachtig over de hebzucht van het bedrijfsleven, milieu en racisme de Obama die zijn democratische kiezers zo graag hadden willen zien en horen.

New Museum_Triennial_02_2015_Benoit Pailley

    Eva Kotátková’s “Not How People Move But What Moves Them” (2013)

Eva Kotatkova’s installatie waar je steeds weer wat nieuws ziet, deed me onmiddellijk denken aan de Louise Bourgeois tentoonstelling in Haus der Kunst in Munchen. De installatie wordt gedurende de triënnale ‘geactiveerd’. Performers integreren in de diverse dwangbuis sculpturen en maken het werk tot een soort levend organisme.

New Museum_Triennial_02_2015_Benoit Pailley

New Museum_Triennial_02_2015_Benoit Pailley

Juliana (2015) – Frank Benson (voorgrond), Happy Birthday (2014) – Ed Atkins (achtergrond), Untitled (2015) – Juliana Huxtable (rechts) en Alligment (2013) – Firenze Lai (links)
Juliana Huxtable vereeuwigd door Frank Benson kan blijkbaar niet genoeg krijgen van het video werk van Ed Atkins. Beginnend kunstenaar in New York in Nederland nog als gevierd gevestigd kunstenaar te zien in het Stedelijk Museum tot eind mei. Juliana maakt duidelijk dat voor de hedendaagse kunstenaar ook gender geen issue meer is.

New Museum_Triennial_02_2015_Benoit Pailley

    Juliana (2105) – Frank Benson

New Museum_Triennial_02_2015_Benoit Pailley

    Chamber 664 Kubrick – 665 Spielburg en 666 Coppola (2014-15) – Nadim Abbas

De fantastische kleine bunkertjes van Nadim Abbas confronteren ons met onze angst voor ziektes als ebola, biologische of nucleaire oorlogen en andere calamiteiten

New Museum_Triennial_02_2015_Benoit Pailley

    Chamber 666 Coppola (2014-15) – Nadim Abbas

New Museum_Triennial_02_2015_Benoit Pailley

    v.l.n.r.: André D. Singleton (aka Brohogany Opulence ), Alexandro Segade, niv Acosta, Monstah Black.

Gedurende de hele triënnale zijn er diverse performances. Ik zag de performance DISCOTROPIC (2015) van niv Acosta.

In zijn werk verkent Acosta de relatie tussen science fiction, disco, astrofysica, en de zwarte Amerikaanse ervaring. Hij speelt met hoe de massamedia het zwarte lijf ge(mis)bruikt en marginaliseert.

013

Surround Audience is nog te zien tot 24-5-2015

Dinsdag t/m zondag 11.00 – 18.00 uur
Op donderdag van 18.00 – 21.00 uur is de entree betaal wat je wil/kan!

newmuseum.org/exhibitions/view/the-generational-triennial

KAUFMAN-newmuseum_large

De huidige locatie –op zichzelf al meer dan de moeite waard te bezoeken- op de Bowery opende in 2007 en werd ontworpen door Kazuyo Sejima en Rvue Nishizawa/SANAA uit Tokyo.

(Foto’s courtesy New Museum fotograaf: Benoit Pailley)

Sasha Dees
About Sasha Dees 234 Articles
Verbinder. Wereldburger; Onafhankelijk curator en producent; Focus op Internationaal, Innovatief, Inclusief en Interdisciplinair. Schrijft o.a. voor Trendbeheer, Africanah en ARC Magazine. www.sashadees.com

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*