Work in Progress Yerba Buena Center for the Arts, San Francisco

Work in Progress Yerba Buena Center for the Arts, San Francisco

    Artist in Residence Weston Teruya & curator Susie Kantor

Yerba Buena Center for the Arts (YBCA) is een van de beste cultuurplekken in Amerika. Al jaren geven ze ruimte aan innovatieve en experimentele kunstenaars in alle disciplines, ze zijn een partner in menig nieuw project van opkomende kunstenaars. Er is veel ruimte voor educatie en YBCA deed al aan bewonersparticipatie voordat dat woord uitgevonden was. Er is het hele jaar door programmering van podiumkunsten, beeldende kunst (het complex heeft 4 galeries), film/ video en maatschappelijk engagement.

Tot 14 februari 2015 is er onder andere in de Downstairs Gallery de tentoonstelling Work in Progress: Investigations South of Market te zien. De tentoonstelling zelf is een work in progress. Curator Susie Kantor nodigde lokale kunstenaars Terry Berlier en Weston Teruya; Val Britton & Jenny Odell en Tom Loughlin & Stadium Projects uit om per duo een maand in de galerie te werken aan nieuw werk wat bij het einde van de derde residentie een totale tentoonstelling is geworden en dan ook direct weer wordt afgebroken. In november werken Terry Berlier en Weston Teruya, in hun respectievelijke ruimtes, aan nieuwe projecten. Alle nieuwe werken onderzoeken de gelaagde geschiedenis van de South of Market buurt waar sinds 1993 ook YBCA staat. Deze buurt heeft door de eeuwen heen financiële pieken,dalen, natuurrampen en verschillende renovaties gekend.

Work in Progress Yerba Buena Center for the Arts, San Francisco

Weston Teruya maakt delicate papieren sculpturen. Hij gebruikt zonnepanelen om energie te genereren waarmee hij een van deze sculpturen opblaast (zie video later in dit artikel). Teruya onderzoekt welke effecten de huidige huizen “boom” heeft op de basis elementen zon en wind en welke effecten dat weer heeft voor bouw- en milieu regelgeving die dan weer effect heeft op hoe er gebouwd kan worden. Door gebruik te maken van papier laat Teruya op een handige manier zien hoe weinig invloed we als mens eigenlijk hebben op de omgevingen, structuren en buurten waar we in leven.

Work in Progress Yerba Buena Center for the Arts, San Francisco

Work in Progress Yerba Buena Center for the Arts, San Francisco

Work in Progress Yerba Buena Center for the Arts, San Francisco

Work in Progress Yerba Buena Center for the Arts, San Francisco

Terry Berlier maakt werk gebaseerd op onderzoek naar de gevolgen van de aardbeving in 1906. De trap balanceert in de ruimte en gaat nergens heen, een metafoor voor hoe fragiel en kwetsbaar wij mensen zijn ondanks de vele moeite die we doen om ons te beschermen. Het werk gaat tegelijkertijd ook over de generositeit en behulpzaamheid voor de bewoners in de nasleep van deze terreur.

Work in Progress Yerba Buena Center for the Arts, San Francisco

Work in Progress Yerba Buena Center for the Arts, San Francisco

Work in Progress Yerba Buena Center for the Arts, San Francisco

Work in Progress. Weer buiten YBCA zie ik maar al te duidelijk de gevolgen van San Francisco als work in progress. Terwijl South of Market de nieuwe complexen met grote snelheid uit de grond worden gestampt wordt de onderlaag van de bevolking uit de te renoveren wijken geduwd. San Francisco is inmiddels New York voorbij gestreeft als de duurste stad in Amerika.

Work in Progress Yerba Buena Center for the Arts, San Francisco

Work in Progress. Ik was twee jaar niet in San Francisco geweest en ik struikel geschokt over de met stip gestegen aantallen daklozen heen. Ja, dronkenlappen en verslaafden in de Mission maar nu vooral aangevuld met de “onderlaag” van de maatschappij, die het dak boven het hoofd niet langer kan betalen. Fysiek en mentale patiënten, gehandicapten, veteranen, oude van dagen, eenoudergezinnen, ze kunnen nergens (meer) terecht en liggen in alle hoeken en gaten.

Work in Progress Yerba Buena Center for the Arts, San Francisco

Work in Progress Yerba Buena Center for the Arts, San Francisco

Zelfs het park bij YBCA ligt vol met slapende mensen al dan niet in een tent en/of slaapzak (het was een zonnige 25 graden) met koffers vol hebben en houwen om zich heen. Gentrificatie: zegen of ramp?

Who are you? Who are we? The history of disaster demonstrates that most of us are social animals, hungry for connection, as well as for purpose and meaning. It also suggests that if this is who we are, then everyday life in most places is a disaster that disruptions sometimes give us a chance to change. They are a crack in the walls that ordinarily hem us in, and what floods in can be enormously destructive – or creative. (Rebecca Solnit, A paradise Built in Hell: The extraordinary Communities that Arise in Disaster).

Yerba Buena Center for the Arts (YBCA)
701 Mission Street
San Francisco, CA 94103
www.ybca.org
Wed: 12-6 PM / Thu-Sat: 12-8 PM / Sun: 12-6 PM
First Tuesdays of the month: 12-8 PM (Free admission)

[Wat trouwens wel interessant is; Marc Bamuthi Joseph die deze zomer in Central Park New York aan het werk was als kunstenaar is in San Francisco actief als directeur podiumkunsten en educatie bij YBCA]

Sasha Dees
About Sasha Dees 216 Articles
Verbinder. Wereldburger; Onafhankelijk curator en producent; Focus op Internationaal, Innovatief, Inclusief en Interdisciplinair. Schrijft o.a. voor Trendbeheer, Africanah en ARC Magazine. www.sashadees.com

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*