Masami Teraoka verhuisde in de jaren 60 van Japan naar Amerika en woont en werkt in Oahu, Hawaii. Hij werd bekend met zijn aquarellen en Japanse blokprints in de stijl van Ukyo-e woodblock printing. In Europa is zijn werk onder andere opgenomen in de Tate Modern collectie.
In zijn werk hebben vrouwen (bijna) altijd de hoofdrol en zijn altijd sterk, hij legt uit dat hij een enorme bewondering heeft voor de veerkracht van vrouwen. Teraoka heeft humor en is ondeugend dat merk je onmiddellijk als je hem ontmoet en dat sijpelt overal door zijn werk heen. Hij gebruikt tekst (in het Japans) voor het vaak ironische commentaar wat hij op de wereld om hem heen geeft.
- 31 Flavors Invading Japan
Zijn werk in het begin van zijn carrière gaat vooral over de botsing tussen Japanse en Amerikaanse cultuur, met titels als 31 Flavors Invading Japan. Dit verandert in de loop der jaren in commentaar op wat er Amerika en de wereld at large speelt, AIDS, 9/11, het misbruik in de Katholieke Kerk en Pussy Riot. Pussy Riot vertegenwoordigt alles wat hij bewondert in vrouwen en hij nodigt hen uit naar Oahu voor een performance en ze komen! In zijn huidige serie werken zien we de Pussy Riot leden terug als de vrouwen in de hoofdrol (zie foto’s verder hieronder).
In de 90-er jaren verandert hij van medium en stijl. Hij gaat enorme drieluiken schilderen in Renaissance stijl die in die lijn spreken over macht en de invloed van religie. In de zware goudkleurige frames zien we de “iconen” van de eind 20e en 21e eeuw.
De huidige werken waar hij aan werkt in de studio gaan over het Amerika van Trump en zien we naast de vrouwen van Pussy Riot, de Katholieke Kerk en Putin. Ook hier teksten (nog steeds in het Japans) als ondersteunende referentie. Door beeld en tekst gebaseerd op recente ontwikkelingen laat hij zien dat we anno 2017 in een wereld leven waarin Pope Francis in het conservatieve religieuze Vaticaan de meest progressieve wereldleider lijkt.
Dat we de moderne waarden en verworvenheden, vrijheid van mening en keuze, en sociale en economische mogelijkheden voor alle lagen van de samenleving opgeven is een beweging die hij niet kan (en wil) begrijpen. De afbraak van dit fundament van onze hedendaagse wereld door de rechtse en conservatieve partijen wereldwijd baart hem grote zorgen.
Oude naast nieuwe stijl.
Inspiratiebronnen uit collectie van Teraoka:
- 1835 Shunga Erotic (bewegende) Prints
Leave a Reply