Eindejaarslijst 2017 Jeroen Bosch

Zullen we beginnen met de dieptepunten?

Klibansky in de Fundatie; geen kwaad woord over de ondernemer in kwestie. Die doet al jaren zijn ding. Slikke Telegraafkunst, matig uitgevoerde edelkitscherige fotoshopmontages legden de basis voor een imperium. De koning van het alternatieve circuit, wrochter van vervloekt ugly zut tm, die een totaal gebrek aan oorspronkelijkheid combineert met een gouden gevoel voor marketing. Wat glimt is lekker. Take Warholl, juice up with Disney, add some Koons. De glimmers belanden op de PC Hooft en dat is precies waar ze thuis horen. Het heeft niks met kunst uit te staan. Geen woorden aan vuil maken.

De handelswaar in een museum uitstallen is abject. Want nu krijgt die handelswaar zegel en zege. En mag Klibansy op elke zender en op elk podium zijn furore prediken. En denkt de onwetende liefhebber kunst is pas kunst als er kunst op staat en hier staat met grote letters kunst op; het hangt immers in een museum.

De fundatieëring van de museumwereld is resultaat van storende evil business aangaande lichtvoetig resultaatspektakel. Alles voor de bezoekersaantallen, ja natuurlijk, ook dat, vergeet nooit je publiek. Maar vijftig jaar Bassie en Adriaan, Nick & Simon, Klibansky; dat kan zoals dat ook kan met die uitgeklede lijken van Gunther von Hagens, met Van Gogh in 3D, dat kan prima in een privaat circus, daar hoeft geen overheidsgeld naartoe. Laat die Ralph Keuning zelf de huur betalen van zijn kunstschuur.

Weet je wat ook volk trekt Keuning? Primark. Kil gestapelde producten van Apple. De oliebollen van Richard Visser op oudjaarsdag. Maar dat is te conceptueel voor u.

Van schrik koopt en toont Boijmans Iwan Smit. De moderne Fra Bartolommeo. Fake news heerst. Ook maar een mening.

Nog een dieptepunt: vertrek Beatrix Ruf bij Stedelijk

Verdrie, shame, eeuwig zonde. Heb je eindelijk een voortvarende directeur, aanwezig, direct, benaderbaar, die vol vuur fijn een richting in slaat, krijg je dit. Graag had ik de komende jaren een inhoudelijke discussie zien ontstaan over positie en koers van het museum, naar aanleiding van de inhoud, het getoonde, de kunstenaars. Niet dit: struikelen over gebrek aan transparantie en openheid van zaken. We wachten de resultaten van het onderzoek af.

Dan de hoogtepunten:

Collectietentoonstelling van Abbe is het beste wat er nu in Nederland te zien is.

“De expositie The Making of Modern Art is gelaagd, gedetailleerd, er is veel te zien en door zaalsgewijze verwijzing ontwikkelt zich een je ne sais quoi waar het laatste woord nog niet over gezegd is. Het verhaal van de hedendaagse westerse kunst wordt getoond aan de hand van de werken zelf, een rijke visuele verhandeling in veel (zaal)delen.”

Ook de verhang van het Boijmans was mij aangenaam. (Nee, de Koolhaas in de Stedelijk kelder zag ik nog niet. Ik houd mijn hart vast.)

Leukste koken – dat was dat alleraangenaamste maal bij de presentatie van Anouk Griffioen in het Wilde Weten, nice, aardig, een feest om te doen. En wat een geweldig werk!

trendbeheer.com/2017/11/02/anouk-griffioen-het-wilde-weten-3/

Beste show: Rana Hamadeh @ Witte de With.

Ja die ging met de Prix de Rome lopen. En premierde een opera. (Jammer dat de directeur van Witte de With Defne Ayas wegens termijnoverschrijding vertrekt. Warm greetings Defne and good luck.)

trendbeheer.com/2017/10/05/rana-hamadeh-witte-de-with

Leukste foto van mijn hand:

Kersverse ridder Driessen, prinses Beatrix, De Pont en Anish Kapoor. Allemaal in 1 prentje gevat.

trendbeheer.com/2017/09/16/opening-25-jaar-de-pont

Nog een beste show van het jaar: Bram de Jonghe (En dat ook) @ 1646

Man wat was dat weer fucking hardcore goed.

Ik ben jaloers op het fantastische, het ongebreidelde en sculpturale, het eigen metier van iets zo neerzetten dat het ontglipt aan de aandacht en tegelijk concentratie oproept. En hé het oogt als kunst maar het is ook altijd leuk bij Bram. Lichtvoetig zonder platitude, humorvol zonder moegestreden ironie, kom daar maar eens om.

trendbeheer.com/2017/06/01/bram-de-jonghe-en-dat-ook-1646/

Beste geen idee wat voor ding van het jaar.

Limbo Lottery van Han Hoogerbrugge, dat is echt een ding hoor. Een volledig mechanische animatiemachine, navrant ambachtelijk fetish-object, vilein, pikant, luisterrijk en opwindend in detaillering. Het is een mooi ding dat daar ding staat te zijn en in de avonduren komt het tot leven. (Kopen? Mij even mailen.)

trendbeheer.com/2017/02/09/han-hoogerbrugge-limbo-lottery

Nummer van het jaar:

Juist, van deze < — Public Enemy No.1 met Public Enemy No.1, beste hiphop track ever. Weet u gelijk welk nummer ik dit jaar zeven, acht keer achter elkaar luisterde. Perplex; zo vet, zo oorspronkelijk, zo krachtig. Onnavolgbare Moog from Outer Space. Fred Wesley and the JB’s, Blow Your Head.

Nog een show van het jaar:

Van die kunstenaars waar je hand en voeten voor in het vuur steekt; super professioneel, een genot om mee te werken, ‘s Neerlands beste schilders Hadassah Emmerich en Marielle Buitendijk. Het is hun hang naar perfectionisme, gedreven ambachtelijkheid en aanhoudende lust voor schilderkunstig avontuur dat bij beiden leidt tot een meesterlijk oeuvre.

trendbeheer.com/2017/06/05/opening-hadassah-emmerich-en-marielle-buitendijk-ch-gallery

Hé nog een show van het jaar nu we toch bezig zijn:

U moet dat kan dat nog gaan zien – Anouk Kruithof’s Aguas bij Foam, een museale solo.

trendbeheer.com/2017/11/17/anouk-kruithof-foam

En Zomaar tussendoor – ad hoc masterclass Johan Nieuwenhuize Eerst Zien Dan Geloven:

trendbeheer.com/2017/06/11/masterclass-johan-nieuwenhuize-ntjong/

Beste grijze materie – Oscar Lourens bij Museum Voorlinden, Wassenaar

Wat gaan we doen in 2018?

Trendbeheergewijs boekje maken – de volledige Artleaks accompagnerend de grote Sex Sells Marketing show.

Beste wensen!

Jeroen Bosch
About Jeroen Bosch 4682 Articles
Smaakmakend sinds jaar en dag: onafhankelijk kunstenaar, tentoonstellingmaker, trendbeheerder en oprichter art agent orange, artist run art agency. Eigen werk onder jeroenbosch.com Meer info zie trendbeheer.com/jeroen-bosch

3 Comments

  1. yay een fijn einde en een spetterend begin van 2018 dat alleen maar goed beter best mag worden!! xo

  2. Dank Erik. Wat een bizar vet nummer. Die andere link doet het wel, die verwijst naar Public Enemy No1 dat geheel gedragen wordt door een buitengemeen royale sample uit Fred Wesley and the JB’s, Blow Your Head. Misschien nog wel beter zelfs, met elk melodisch vermaak eruit, boze praat erin en erover.

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*