Anytime Now @ TENT

    Olphaert den Otter

Tentoonstelling van vier, divers, niks aan de hand, de kunst blijft best overeind. Één exemplarisch slecht werk van Thomson & Craighead ondermijnt het concept van een goed bedoelde tentoonstelling met insteek en dat is fantastisch.

Spanning en mondiale instabiliteit staan centraal, dixit TENT’s disclaimer. Tegelijkertijd ‘bevraagt’ de tentoonstelling het gevoel dat het einde van een tijdperk nadert. Maar niet van dit soort ontsporingen binnen thematisch tentoonstellen vrees ik.

Nog slechts te zien tot 10 juni. Beetje voortmaken heeft wel zin.

tentrotterdam.nl/show/anytime-now/

Waar Marcel van Eeden het tekenen van voor 1965, zijn geboortejaar, inboekte als continutiteitsgrond, kiest Olphaert den Otter als insteek ondermeer het serieel penselen van World Stress Paintings. Curatoren kunnen niet zonder groter verband en het is slim om als kunstenaar daarop in te spelen.

Aarde, water, lucht, vuur. Rampen elementair ingezet.

Groot is goed en veel is lekker. Kleine werken worden het best opgediend in rissen van veel.

Olphaert den Otter is een man van buitengemeen nauwgezet fijnpenselen. Ik betrap me erop dat ik door de grote rij van afzonderlijke werken weinig aandacht schenk aan de kunstwerkjes zelf en meega in het picturale gebaar in plaats van afzonderlijke concentratie.

Naast de World Stress Paintings een blok weerberichten. Felle luchten, pikant gekleurd.

Anton Vrede. Je vraagt je af waarom uitgelicht in een donkere ruimte en als blok gepresenteerd. Het wordt en is geen installatie. Speelse eenvoud verstrakt.

Centraal een pregnant aanwezige schuifpuzzel, installatie met een bite, letterlijk en figuurlijk hart van de tentoonstelling. Domain of Things van Pedro Gómez-Egaña. Dit is een kunstwerk. Je weet niet wat het is, wat het doet. Het heeft het juiste niet weten in zich, onttrekt zich aan van alles.
Neemt niet weg dat een reclamemaker met gevoel voor goede bedoelingen het ook had kunnen maken, ik ken de kunstenaar niet, maar als zodanig in ieder geval opmerkelijk, gebaarlijk, performatief – de zaak wordt versleurd en tja het werpt in ieder geval een vraag op: maar wat is het?

De stoeltjes vraag. Waar zullen we de stoeltjes zetten.

////

Slechtste kunstwerk van het jaar alarm. Het is niet eens exemplarisch voor pseudo relevante (micro)researchbased kunst die je vaker ziet. Daar is het te plat voor. Lees niet verder als u ach lees maar verder. Misschien vindt u het wel krek.

Mooi hè? Wat zou dat nou zijn?

Er ligt een tekstboekje bij.

In Finland doet men zijn best om nucleair afval netjes op te ruimen. Zoiets. En dan zo’n geconfabuleerde alfababbel beamen opdat wij denken mmm machtig interessant?

Genomineerd als slechtste kunstwerk van het jaar. Alleen binnen de kunstwereld kom je weg met een flutje waar je op de middelbare school een zes voor de moeite zou krijgen.

Ik weet niet wat de curator dacht, kudo’s voor maatschappelijke relevantie? Dacht die soms – kernenergie = evil? Of… cijfers zijn om te kantelen? Of… laten we het in het donker zetten en uitlichten dan lijkt het wat en niemand die het leest? Of…?

Waarom ik het zo beroerd vind – het speelt in op sentimenten van inhoudelijkheid, die omarmt worden door diegenen die inhoud missen voor subsidie en verantwoording naar andere partijen, ook het publiek, waar het op geen enkel moment inhoudelijk is of wordt. Het is verschuilkunst. Toon je dit vertel je niets maar waan je je veilig. We hebben iets maatschappelijks, wie maakt ons wat.

Het werk vertelt niks dat we al niet weten, doet niks, belicht niks. Een A4tje op de stoep geworpen bij de opening als performatieve handeling had voldaan.

Ow wacht, die kerncentrale in Finland, die verzorgt de stroom voor de beamer… dat verandert de zaak. Scherp!

Naast slappe zever tonen Thomson & Craighead fijn parfum. Gemoduleerd naar het endgame in de bijbel en verdrie wat lijkt dat lekker te ruiken. Dees wil ik.

Nog vier dagen te gaan, letterlijk any time now:

tentrotterdam.nl/show/anytime-now/

Jeroen Bosch
About Jeroen Bosch 4682 Articles
Smaakmakend sinds jaar en dag: onafhankelijk kunstenaar, tentoonstellingmaker, trendbeheerder en oprichter art agent orange, artist run art agency. Eigen werk onder jeroenbosch.com Meer info zie trendbeheer.com/jeroen-bosch

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*