Anima Mundi @ Boijmans

    Gipsbeeld Johan Tahon en rechts op de achtergrond een zoete kapotte robot. Een icoon doet het altijd.

Opvallend bij Anima Mundi is de mooie mix oud en nieuw, exotisch en regulier, semi-religieuse parafernalia en absoluut bezeten werken, bezield haast.

Hans van der Ham is de kunstenaar curator van de tentoonstelling Anima in de omloop. Niet toevallig doet de tentoonstelling denken aan vroegere tentoonstellingen in Garage Rotterdam: daar was Hans van der Ham vaste tentoonstellingsmaker.

“Met hedendaagse kunstwerken laten hij zien dat in onze tijd, na een periode waarin kunst abstract was en de omgang met het materiaal centraal stond, de emotionele band tussen kijker en kunstwerk wordt aangehaald. “Figuratie heeft de overhand gekregen en het narratieve aspect speelt weer een belangrijke rol. Kunst mag weer diep emotioneel zijn”, aldus Van der Ham.”

Te zien tot 23 september.

boijmans.nl/tentoonstellingen/anima-mundi

Absoluut meesterwerk van Michaël Borremans The Angel; rijzig, statig, groots. Dit werk alleen al maakt een bezoek de moeite waard. Mooi geschilderd is meestal geen pré, hier blijkt het tegendeel mogelijk.

Paneeltjes tempera op bladgoud doen het goed op grijs beton.

Typisch zo’n Garage-werkje. Michel Nedjar, nooit van gehoord. Zonder titel (pop).

Incluis een aantal vitrines boeken. Theosophisch kabalistisch alchemistisch geheimwerk opengeslagen.

Nog zo’n typisch Garagewerk. Saï Kijima, Shutso Do.

En los van de tentoonstelling bij de ingang deze machtige Manders. Heel fijn. Sluit naadloos aan waar het bezieling betreft, anima mundi galore.

Anima Mundi is te zien tot 23 september.

boijmans.nl/tentoonstellingen/anima-mundi

Jeroen Bosch
About Jeroen Bosch 4703 Articles
Smaakmakend sinds jaar en dag: onafhankelijk kunstenaar, tentoonstellingmaker, trendbeheerder en oprichter art agent orange, artist run art agency. Eigen werk onder jeroenbosch.com Meer info zie trendbeheer.com/jeroen-bosch

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*