Stampa is een gratis talkshow over kunst live in W139. Je moet je wel aanmelden en er staat een rij als ik aankom. Kunst is populair blijkbaar?! Er zijn vier edities per jaar, ze worden gemaakt en gepresenteerd door Sacha Bronwasser en Govert Meit in W139 in Amsterdam. De deuren gaan open om 19.30 uur zodat iedereen de lopende tentoonstelling (in dit geval Last Meal) kan zien en het programma begint rond 20.15 uur.
Er is een interview met Mara Piccione uit Groningen. Ze verkocht werk aan Netflix en dit was twee seconden te zien in een scene in een Netflix serie (Piccione moest zelf 2x de hele serie kijken om haar werk te vinden). Piccione werd bekend met haar werk door de posters die ze maakte voor Vera in Groningen (zeg maar de Groningse Paradiso).
De presentatoren lopen in kleding van de pas afgestudeerde Lieselot Elzinga die net een kledinglijn ontwierp voor de Lidl – ja precies de supermarkt. De zus van Elzinga is zeg maar haar Ines De La Fressange. Ze loopt alle shows en is ook in W139 te zien in kleding in een soort van performance gedurende het interview.
In dat interview verteld Elzinga dat haar aandacht nu op het materiaal ligt waar ze de kleding mee maakt. Iets waar Sascha Bronwasser blij mee is want ze geeft achteraf bij de borrel aan dat de kleding super oncomfortabel is juist vanwege het gebruikte materiaal.
Het aantal kunstprogramma’s op televisie wordt minder. Tussen 2013 en 2017 is het met 40% gedaald. Gast Michiel van Nieuwkerk verteld dat zijn programma Hollandse Meesters waar hij tot zover 104 afleveringen van maakte 15 minuten lang is maar dat dat een lengte is die niet meer te programmeren valt. Ook Kunstuur legt het loodje. Wat er overblijft gaat allemaal over dooie kunstenaars en om een programma over kunst te maken in Nederland. Zo hoor ik hier is een van de criteria dat je uit de familie Krabbé moet komen. Het wordt tijd dat vooral bij de publieke omroep er naar de maatschappelijke waarde gekeken moet worden in plaats van kijkcijfers. De zaal geeft aan dat TV toch niet meer van deze tijd is. Dat de interessante dingen op internet en in podcasts gebeuren. Gast Luuk Heezen is verantwoordelijk voor Kunst is Lang vanuit Vondel CS maar hij vind dat TV zeker moet blijven en we ons daar sterk voor moeten blijven maken.
Tussendoor krijgen we een performance te zien van Questions Collective dat werk maakt over gentrificatie waarmee ze ook net in New York waren. Ik vond “de zus van” eigenlijk leuker.
Zoals we weten is het problematisch om een goede directeur voor SMA te vinden dus ook Stampa heeft besloten een handje mee te helpen en is een campagne begonnen: #jijzouhetkunnen, waarin iedereen mensen kan voordragen voor deze functie:
“Stedelijk Museum nu al 430+ dagen zonder directeur. Stampa start de campagne #jijzouhetkunnen: wie moet volgens jou het Stedelijk nieuwe vaart geven? Doe een voordracht en reageer hier of mail de aanbeveling (tekst, beeld, audio) voor jouw kandidaat naar stampa@stampa.live Line-up in de volgende Stampa, maart 2019. DELEN, natuurlijk!”
Onderzoeker Olav Velthuis praat over het big data onderzoek in het blad Science over hoe je kort gezegd als hedendaagse kunstenaar in het MOMA komt. De data wijzen uit dat dit blijkbaar binnen vijf tentoonstellingen op specifieke locaties moet gebeuren anders is het tijd voor omscholing.
Raquel van Haver, tot april met een solo-tentoonstelling in het Stedelijk te zien, geeft aan dat er tegenwoordig ook hele andere netwerken zijn. Haar energie gaat vooral in haar kunst en artistieke urgentie zitten en het zoeken naar een betaalbare grote en hoge studio. Op dit moment maakt zij zich niet zo druk over of en hoe ze in het MOMA moet komen.
Velthuizen geeft aan dat er natuurlijk een kern van waarheid in het verhaal zit maar dat dat niet betekent dat je geen professionele kunstenaar zou kunnen zijn die prima kan leven van zijn werk als je niet in het MOMA terecht komt. Nr. 2 op de lijst van meest invloedrijke kunstprofessionals wereldwijd in 2018, kunstenaar Kerry James Marshall (nr. 1 is de galerie-eigenaar David Zwirner) lijkt van Haver gelijk te geven; zijn carrière verliep helemaal anders. Dat is toch helemaal goed gekomen.
Na afloop gaan we nog kijken naar het lichtwerk van Femke Schaap op het plein tussen de Bijenkorf en De Beurs van Berlage. Het werk is onderdeel van het lichtfestival in Amsterdam wat traditiegetrouw meer op de grachten plaatsvindt. Dit jaar is er meer aandacht voor beeldende kunst zoals het werk van Schaap wat zeker de moeite waard is om langs te gaan. Nog te zien tot 20 januari.
Dank voor je aanwezigheid en je verslag Sasha Dees/Trendbeheer! Stampa is blij met zo veel enthousiaste gasten. Zou voor de volledigheid de namen van deze hosts en gasten juist gespeld (en getagd) kunnen worden: Gover Meit, Luuk Heezen, Olav Velthuis. En wij zien je voordracht voor de nieuwe directeur van het Stedelijk natuurlijk tegemoet!
@Stampa: namen aangepast