Hoe een klein berichtje in Weekblad voor Deurne uiteindelijk leidt tot fijn nieuw werk BEER. Althans, dat hopen we en daar gaan we van uit. Erik van Lieshout op hem kenmerkende wijze over Heineken, de prijs en conflicterende belangen. Ik verheug me er buitengemeen op.
Leuk interview:
“de veelbesproken animeermeisjes van het biermerk in Tanzania. “Een soort bedekte prostitutie. Dat is Afrika. Dat is natuurlijk niet goed! En nu is dat uitgekomen dat ze dat al vijftien jaar weten en er niks aan veranderen. Die meisjes zijn er nog steeds, en Heineken doet daar niks aan. Ze denken binnen Heineken zelf dat het over moet waaien.”
De prijs bracht hem op het idee om Heineken te gaan onderzoeken.”.
(Erik van Lieshout komt helemaal niet uit Lieshout (Bavaria) maar Deurne. Eigenlijk is het Erik van Deurne. “Deurne is een verschrikking. Die boeren slaan je met een klomp op je kop.”)
En dan nu artnet:
“Speaking to a reporter from the regional Dutch newspaper Weekblad Voor Deurne, van Lieshout criticized Heineken for the scandal, which quickly got back to the brewer—and from there, the relationship deteriorated.
The artist says a public relations company working on behalf of Heineken put him under pressure to withdraw his comments.
“They tried to censor me,” van Lieshout told artnet News. “The jury gave me the prize because they like that I’m a critical artist. But as soon as I criticize them, they don’t like it.”
In the wake of the unfolding scandal, the artist filmed himself grappling with the ethics of accepting the prize in light of the damaging allegations. Speaking on camera in the work on show at Anton Kern, he says “they’re a terrible company, they’re raping all over Africa,” labeling them “colonist exploiters.””
news.artnet.com/art-world/van-lieshout-heineken-1456042
Opent aanstonds bij Kern:
For his second solo exhibition at Anton Kern Gallery, Erik Van Lieshout will debut his new film, Beer, which documents the inner controversies that surrounded his acceptance of the prestigious Heineken Prize in 2018.
Leave a Reply