Dit weekend strijkt Frieze voor de eerste keer neer in Los Angeles. Frieze begon als een tijdschrift in 1991 en de eerste beurs was in London in 2003. Vanaf 2012 is er ook een New York editie en nu in 2019 dus een LA editie. Als er een schaap over de dam is volgen er meer… de jaarlijkse beurs Art Los Angeles Contemporary veranderde hun gebruikelijke weekend in januari naar februari om samen te vallen met Frieze en er zijn vijf nieuwkomers: Felix LA, een LA editie van Spring Break, stART Up, Art in LA Affair en Superfine.
Ik laat de lokale beurs en de nieuwkomers dit weekend in Los Angeles even aan me voorbij gaan en ga alleen naar Frieze in de Paramount Studios in Hollywood. De beurs in LA heeft zo’n 70 galeries waaronder Gagosian, Hauser Wirth, Jack Shainman en Lisson. De helft van de galeries in de bekende witte Frieze tenten tussen de enorme studio gebouwen komt uit Los Angeles zelf waaronder Jeffrey Deitch die na zijn ontslag als directeur bij MOCA weer een galerie opende maar nu hier in Hollywood.
De beurs in LA is klein, ik schat een derde van de beurzen in NY en London, maar voor mij is dat een verademing moet ik zeggen dit is eigenlijk precies het juiste formaat! Er zijn ook geen secties in deze beurs wat op de andere Friezen wel zo is. Een stand hier in LA kost 80K maar er zijn ook “halve stands” die 10K kosten om te zorgen dat de lokale Los Angeles galeries (dus niet Hauser Wirth Los Angeles) en hun verzamelaars ook aanwezig kunnen zijn. Alles gewoon in dezelfde ruimte zonder secties, lekker door elkaar wat sympathiek is en ook prettig kijken is want afwisselend.
Ook hier op Frieze kom ik weer Nederlanders tegen:
Mark Manders bij Tanya Bonakdar
Studio Drift bij PACE.
- Steve McQueen (met John Baldessari & Lawrence Weiner) bij Jeffrey Deitch
Omdat het klein is besloot de organisatie hier kaartjes op een 2 uur tijdslot te verkopen. De beurs was binnen een mum van tijd uitverkocht, dat is goed nieuws want tot nu toe hebben verschillende beurzen het geprobeerd in Los Angeles maar hielden dat nooit langer vol dan 1 – hooguit 3 jaar. Er wordt in de kunstwereld en in de media dan ook druk gespeculeerd of het Frieze wel gaat lukken. Zijn er wel genoeg verzamelaars? Staat de infrastructuur van LA, enorm uitgestrekt met slecht en traag openbaar vervoer, in de weg van een succes? Het feit dat de bestaande beurs nu samenvalt met Frieze en er vijf nieuwkomers zijn zal ongetwijfeld helpen. De grote galeries als Hauser Wirth hebben in de afgelopen jaren allemaal een dependance geopend en LA heeft het grootste aantal museaaan de Westkust. De tijd zal het leren…
Chris Johanson bij The Modern Institute.
Duggie Fields, Study for Syd no use trying, 2016, bij The Modern Institute.
Do-Ho-Suh bij Lehman Maupin.
Gajin Fujita, Phony-Disillusion, 2018, bij La Louver.
Het zit ze hoog de kunstenaars…
Judy Chicago bij Jeffrey Deitch.
Mike Kelley, Unisex Love Nest, 1999, bij Hauser Wirth.
Paparazzi
Kijkje in een van de vele Paramount Pictures studio’s.
Peter Halley, Cold Pursuit, 2018, bij Greene Naftali.
Rafa Esparza bij Commonwealth and Council.
- Yto Barrada, Green Palk, 2017, bij Sfeir Semler.
Op het studio complex verder het Sherry Lansing Theater waar de Frieze Talks met kunstenaars en curatoren plaatsvinden en het Paramount Theater voor kunst films. In de Backlot de studio versie van de straten en huizen in New York zijn de bars, snacks, de boekenstand en Frieze Projecten.
In de Frieze Projecten krijgen kunstenaars een commissie om een nieuw werk te maken hier zijn 16 kunstenaars te zien onder andere Paul McCarthy, Karon Davis, Mark Bradford, Barbara Kruger, Kori Newkirk, Hannah Greely en Tino Seghal wat er in die fake straten en huizen echt geweldig uitziet echt super tof gedaan.
Frieze Projects, Hannah Greely, High and Dry, 2019.
Frieze Projects, Karon Davis, Game, 2019.
–
Frieze Projects, Kori Newkirk, Signal, 2019.
Frieze Projects, Paul McCarthy, Daddies Tomato Ketchup, inflatable, 2007.
Frieze Art Fair
Paramount Studio Complex
Hollywood
Binnen via Gower Gate of Van Ness Gate (Melrose Gate is dicht).
$50 volledige toegang / $20 voor de Backlot Frieze Projecten, gesprekken en films dus exclusief de galeries.
Er zijn twee parkeergarages Van Ness, op het complex zelf en Lemon Grove een blok van de Van Ness ingang waar je voor $15 “Frieze flat rate” kan parkeren. Op straat parkeren is een kriem maar Nederlands als ik ben kon ik het toch niet laten het te proberen… zonde van mijn tijd!
Leave a Reply