Biënnale van Venetië: Iris Kensmil en Remy Jungerman

Biënnale van Venetië: Iris Kensmil en Remy Jungerman

Vandaag woensdag 8 mei opende de Venetië Biënnale voor genodigden en daarin ook het Nederlands Paviljoen met de tentoonstelling The Measurement of Presence met werken van kunstenaars Iris Kensmil en Remy Jungerman, curator Benno Tempel.

(foto’s Simone Ferraro)

Biënnale van Venetië: Iris Kensmil en Remy Jungerman

Biënnale van Venetië: Iris Kensmil en Remy Jungerman

Biënnale van Venetië: Iris Kensmil en Remy Jungerman

Biënnale van Venetië: Iris Kensmil en Remy Jungerman

Biënnale van Venetië: Iris Kensmil en Remy Jungerman

Biënnale van Venetië: Iris Kensmil en Remy Jungerman

De 58e Venetië Biënnale is open voor het publiek van 11 mei t/m 24 november 2019 (dicht op 13 mei, 2 september en 18 november).

De verschillende landenpaviljoens zijn te zien bij Giardini en Arsenale en door de stad heen, kijk hier waar je ze kan vinden.

advertentie(s)

Het Nederlands Paviljoen is in Giardini (watertaxi halte: Giardini)

De catalogus The Measurement of Presence voor het Nederlands Paviljoen met essays van Jessica de Abreu, Nick Aikens, Jelle Bouwhuis, Paul Goodwin, Charl Landvreugd, Willem de Rooij, Gregory Tate, Benno Tempel en Allison K. Young is verkrijgbaar bij:

Uitgeverij Hannibal / Mondriaan Fonds
174 p., ills colour & bw, Engels
ISBN: 978 949267 780 8
€ 30

Opmerkelijk detail, de Venetië Biënnale heeft exact hetzelfde aantal internationale kunstenaars in het hoofdprogramma “May You Live in Interesting Times” door curator Ralph Rugoff als dat de Havana Biënnale in het hoofdprogramma had namelijk 83. Kunstenaar Julie Mehretu is te zien in beide.

Het hoofdprogramma is te zien in Giardini en Arsenale (op loopafstand van elkaar). De locaties zijn open van 10.00 tot 18.00 uur. De algehele catalogus (2 delen) en een bezoekers gids voor de Biënnale zijn hier te koop.

Naast de twee hoofdgebouwen zijn er 21 activiteiten die in de stad plaatsvinden.

Sasha Dees
About Sasha Dees 215 Articles
Verbinder. Wereldburger; Onafhankelijk curator en producent; Focus op Internationaal, Innovatief, Inclusief en Interdisciplinair. Schrijft o.a. voor Trendbeheer, Africanah en ARC Magazine. www.sashadees.com

12 Comments

  1. Die camel jas van de geknielde geoloog past mooi bij dat al dat zand. Maar om echt actueel te zijn was de rivierbedding beter met coke gevuld.

  2. Slecht is nog zacht uitgedrukt Herman. En dan ook nog alle media in de knuffelstand. VK had dit jaar de moderedactie erop gezet (schelden doe je maar in een roman). Ook bij NRC en M&M klotst het kwijl tegen de plinten. Het…modernisme…bevragen? Dat doet Baudet toch al? Dit is meer het modernisme opgraven en er wederom een spiritueel sausje overheen gieten. Wat een echec.

  3. Hoi,

    Even commentaar op de voorganger hier. Baudet bevraagt de hele moderne tijd, niet alleen het modernisme.
    De geoloog zoekt naar coke.

    Het is echt schrijnend slecht!! Kan het erger?

  4. Oh oh, het onderbuikzuur loopt al weer lekker door de dorpspomp.
    Ga eerst eens kijken in Venetië jongens voordat je gal het begeeft, wellicht valt het allemaal wel mee.

  5. Denk het niet. Rare oproep ook van het Mondriaanfonds. Venetië is immers het schoolvoorbeeld van door wezenloos toerisme vernietigd cultureel erfgoed. Je zou je rot moeten schamen als je daar een voet aan wal zet. En meevallen kan al helemaal niet met deze voorgeschiedenis. Hoe opportunistisch kan je eigenlijk worden? De druppel is wel de louche museumdirecteur die met droge ogen de rouwende mevrouw brouwn opvoert als kink in de kabel van zijn geniale tentoonstellingsconcept. Maar de lippendienst van de beide kunstenaars aan hun hooggeëerde voorouder mag er ook wezen.
    Erger dan de portretten kan het inderdaad niet worden. Op een beeldscherm kan toch iedereen zien dat dit helemaal geen portretten zijn, maar door een Chinese mondschilder in opdracht vervaardigde kopieën van geselecteerde Wikipediaplaatjes. Inderdaad de methode Tuymans. Straks wordt het nog een auteursrechtenkwestie. Kan de belastingbetaler daar weer voor opdraaien.

  6. Zo langzamerhand wordt het tijd de commentaarsectie op dit platform uit te schakelen. De ongekende zuurgraad dreigt het platform definitief te vernietigen.

  7. Ja dat willen wij ook wel eens Lefty. Maar voor toekomstige historici is dat jammer. Binnenkort gaan we het hier uitgebreid hebben over de bedreigingen van het populisme en andere politieke klimaatveranderingen, die de toekomst van de gesubsidieerde cultuursector onder druk gaan zetten. De directeur van het Mondriaanfonds begint er binnenkort een opiniërend weblog over. Weet eigenlijk iemand nog wie Benno Premsela was?

  8. EvdL: er komt hier al jaren niemand meer om andere redenen dan de onderbuik van het zuur te legen. In de afgelopen jaren is er met verbazing gekeken naar een directeur van het Mondriaan Fonds die geen kritiek verdroeg. Domeniek Ruyters beschreef dat goed in een stuk over haar vertrek. Een directeur die daar nog verder in afglijdt en zelfs op onbeduidende blogs gaan reageren… het is het waard om je af te vragen of je dat moet willen. Het wordt moeilijk het Fonds dan nog serieus te nemen, kan ik je zeggen.

  9. Kijk Kijk, dat kan allemaal wel wezen, maar een beetje zichtbaarheid kan geen kwaad. Premsela kwam ook graag in de krant. Niemand las de Linda-blogs van Donker, maar alles was beter dan het duo Ter Braak/ Luiten met hun zelfondermijnende gewichtigdoenerij. Inmiddels staan tegenover iedere kunstenaar drie curatoren en zeven stagiaires. Daarom moet er steeds geld bij. Dat is extra vreemd omdat in het lijstje onderbetaalde vrouwenberoepen de beeldend kunstenaar (v/m) helemaal onderaan bungelt. EvdL was trouwens een stiekeme aanhanger van de oude garde en wilde naast de curatoren en stagiaires ook nog een paar intendanten op de kunstenaar loslaten. Dat kan je wel mooi hiero allemaal teruglezen, dankzij het onbeduidende TB. De institutionalisering van de kunst heeft tot de ultieme domesticatie van de kunstenaar geleid. Het resultaat zie je terug in Venetië. De directeur houdt zich verder gedeisd, want hij is zich aan het voorbereiden op de toekomst.

  10. Dat is het onderbuikzuur waar ik op doel, Bert. Daar kun je telkens de context bij presenteren, maar niets van wat je zegt maakt je ‘op de hoogte’. Waar jij denkt dat je iets zegt wat nog niemand weet, of met elkaar in verband heeft gebracht, etaleer je enkel je eigen teleurstelling. En dat zonder nou eens een keer conclusies te trekken uit die teleurstellingen. Ter info: sommige mensen beslissen wat ze tegen overheersende idealen in willen brengen, en ontwikkelen methoden en soms zelfs vechtlust om dat te doen. Zo ontstaan nieuwe dingen.

    Jij gaat het met de volgende Mondriaan directeur, en met de volgende inzending voor de Biënnale van Venetië ook niet eens zijn, jongen. Blijven schoppen tegen die paar beleidsmakers en kunstenaars waar je het niet mee eens bent, met Trendbeheer als enige mogelijkheid daartoe, dat trekt enkel nog andere depressievelingen aan en dat heeft de reacties hier tot de modderpoel gemaakt die het nu is. Kun je ‘t voor Trendbeheer opnemen als het onbeduidend wordt genoemd, je hebt het zelf mee om zeep geholpen.

  11. Eindelijk eens opbouwende kritiek. Daar kunnen we wat mee, zeker van een insider. Maar om nu persoonlijk te worden… Dat ik alles bij elkaar verzin is voor iedereen altijd duidelijk geweest. Het zijn in feite niet meer dan stijloefeningen. En die teleurstelling delen we allemaal. Zelfs de bejubelde Eisinga kan zijn gezin niet meer onderhouden. Daar kan geen ‘kunstenaarshonorarium’ iets aan veranderen. Is er nu alweer een volgende Mondriaan directeur?

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*