De spookmusea van China

Bij de spooksteden van China horen natuurlijk ook spookmusea, liefst ontworpen door een starchitect. Al die zaalruimte vullen met content (en/of kunst) doet er verder niet zoveel toe dus staan er veel musea leeg.

“China is in the middle of an all-out museum building boom that is unparalleled in history. As part of a broad central government initiative, thousands of museums have been built across the country over the past decade, with a staggering 451 being opened in 2012 alone.”

“[…] museums in the West tend to face the challenge of how to display their massive collections, with most of it rarely—if ever—making it onto an exhibition floor. Chinese museums, on the other hand, often have the opposite problem: a plethora of massive, beautiful buildings filled with nothing.”

En wie betaalt dat allemaal? Over hoe de Chinese groei wordt gefinancieerd, kom er maar in aanstaande economische wereldcrisis:

“The effect is something akin to a Ponzi scheme: new cities and districts must be created to fund existing cities and districts. So with hardly enough in the coffers to run their cities as it is, how are municipalities able to afford their extremely costly but starkly unprofitable new cultural showpieces? […]”

Over China als museumland:
Forbes.com/sites/wadeshepard/2019/06/20/why-china-has-hundreds-of-empty-ghost-museums/#68caec0c6f39

About Niels Post 3649 Articles
Niels Post is beeldend kunstenaar en actief als mede-oprichter van Trendbeheer.com. Hij is opgeleid aan de AKI in Enschede en het San Francisco Art Institute. Zijn werk is wereldwijd te zien geweest op videofestivals, tentoonstellingen en als zelfinitiatief in de openbare ruimte. Spam, computer gegenereerde tekst die niemand wil maar die overal opduikt, vormt de laatste jaren het basismateriaal van zijn beroepspraktijk. Post gebruikt het voor interventies op leegstaande winkelramen, wandsculpturen en ruimtevullende installaties.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*