Henk Elenga en Rob Peters @ Blokhuis, Kattendijke

Henk Elenga en Rob Peters @ Blokhuis, Kattendijke

    Henk Elenga en Rob Peters (foto: Tom van den Haspel)

De steden zijn dolgedraaid, zelfs OMA van Rem Koolhaas zegt het: “de toekomst is aan het dorp”. Het was daarom een goed idee om tijdens Art Week Rotterdam naar ‘t Blokhuis in Kattendijke te reizen voor de twee Rotterdamse schilders Henk Elenga en Rob Peters!

Henk Elenga en Rob Peters @ Blokhuis, Kattendijke

De tentoonstelling werd op zaterdag 8 februari geopend door Alexandra van Dongen (curator van Museum Boijmans van Beuningen)

Een bezoek aan de informatie balie van Art Week Rotterdam zou echter te vergeefs zijn, er reed helaas geen pendelbus. Maar met de trein is het slechts een uur naar Goes, vandaar kunt u altijd verder met de haltetaxi. De haltetaxi rijdt op trajecten of momenten waar(op) de bus niet meer rijdt en sluit aan op de dienstregeling van de bus. De haltes zijn te herkennen aan de sticker ‘HALTETAXI’ op het haltebord. Let op: de haltetaxi rijdt niet volgens dienstregeling. U moet deze dus wel vooraf reserveren.

Drie Bismarcken van Rob Peters

De Rotterdamse tekenaar Rob Peters (1941) studeerde aan de academies van Beeldende Kunsten in Rotterdam en Arnhem. Tijdens zijn academiejaren had hij al contact met vernieuwende kunstenaars. In Arnhem kreeg hij les van Henk Peeters, de oprichter van de Nederlandse Informele Groep en Zero/Nul beweging. Vanuit Rotterdam bezocht hij wekelijks Jan Schoonhoven in Delft, die hem inspireerde tot het maken van abstract-impressionistische schilderijen op grote formaten. In 1959 debuteerde Peters in Delft, op spectaculaire wijze geopend door Jan Henderikse. Tentoonstellingen van schilderijen in Dordrecht .31 en ‘t Venster in Rotterdam volgden een jaar later, waarbij Armando voor de zich thans noemende Ropeters het manifest “een vlag die stijf staat van de laster” schreef. In 1961 volgde nog enkele buitenlandse gast-exposities met de Nederlandse Informele Groep.

Jarenlang verdiende Peters de kost met het maken van tekeningen bij de recensies van alle toneel, ballet en operavoorstellingen voor “Het Rotterdams Nieuwsblad”. Hij ontwierp tevens theaterdecors en kostuums voor diverse gezelschappen. In 1965 ontdekte Peters het stripverhaal dat hem in staat stelde te reizen, werken en wonen in Parijs, Londen, New York en tenslotte op Ibiza. In 1966 ontwierp hij de poster voor het legendarische “Poëzie in Carré”. Een intermezzo in 1968 zag hem even terug in Rotterdam als zanger van het “Slagergezelschap de Hyacinth” later “Popera” met muziek van Peter Snoei en teksten van Jules Deelder. Vanaf dat jaar maakte hij de stripverhalen voor weekblad “Kuifje” en “Robbedoes” in samenwerking met Deelder.

In 1975 stopte Peters met strips en verhuisde naar het Kempische platteland om zich in het Masereel Centrum te bekwamen in technieken voor een nieuw kunst-oeuvre dat hij voortaan signeerde met “Justsó”. Later vestigde hij zich weer in Rotterdam en werkte aan illustraties voor tijdschriften als Playboy en Nieuwe Revu. en voor uitgeverij De Bezige Bij en Hard Werken. Peters werkt sindsdien ook aan zijn levenswerk dat is gebaseerd op zijn fascinatie voor het Duitse oorlogsschip de Bismarck. De Bismarck is voor Peters de metafoor van het menselijk bestaan, tenminste voor bepaalde onderdelen daarvan. Alles wat er over het schip geschreven is heeft hij inmiddels gelezen. Ook bestudeerde hij bouwtekeningen en zeekaarten en bezocht deskundigen en overlevenden. De fascinatie en de afschuw voor dit onderwerp inspireren hem tot het maken van een indrukwekkende serie schilderijen.

Henk Elenga en Rob Peters @ Blokhuis, Kattendijke

Sindsdien heeft hij diverse tentoonstellingen gemaakt in o.a. Sonesta Amsterdam, Galerie Marnix in Geel, De Lachende Koe in Rotterdam, het Dordrechts Museum, Maritiem Museum museum Rotterdam en Tent Rotterdam. In 1991 won hij de 64.000 gulden vraag in de finale van het gelijknamige tv programma van Jos Brink.

De dichter Hans Verhagen schreef over Rob Peters: “Kunstliefhebbers en cultuurdragers zijn inmiddels wel wat gewend, maar hier lijkt iets te worden bezongen dat in niets doet denken aan de vage esthetische bevrediging waarmee zij doorgaans worden opgezadeld. Hier wordt niet direct zichtbaar met vragen geworsteld en niemand wordt om een antwoord gevraagd. Dit is simpelweg moderne kunst met alle complicaties van dien, ontstaan uit fascinatie, en gefascineerd kijkt u toe. De vraag naar de techniek hoeft niet gesteld te worden. U bezoekt al lang genoeg tentoonstellingen om meteen te kunnen constateren dat alles wat u hier ziet het stempel draagt van een gerijpt professional. Zijn fascinatie voor de Bismarck, het gigantische slagschip, “de epitome van de West-Europese Industriële vormgeving” (Paul Schuitema in 1940) maar niet verder kwam dan zijn maiden voyage groeide uit tot iets dat een obsessie leek, maar bleef altijd artistiek van aard. Voor Rob Peters werd het tragische verhaal van de Bismarck, die al ten onder was gegaan voordat de kunstenaar in hetzelfde jaar (1941) ter wereld kwam, niet meer en niet minder dan de grote metafoor voor het leven op aarde”

Meer info op bismarck.nl en justso.nl

Henk Elenga en Rob Peters @ Blokhuis, Kattendijke

Detail Bismarck

Henk Elenga en Rob Peters @ Blokhuis, Kattendijke

Detail Bismarck

Henk Elenga en Rob Peters @ Blokhuis, Kattendijke

Detail Bismarck

Visschilderijen van Henk Elenga

Henk Elenga studeerde van 1965 tot 1969 aan de Academie voor Beeldende Kunsten te Rotterdam. Hij is begonnen als schilder en kunstfotograaf. In de jaren zeventig was hij samen met Willem Kars, Gerard Hadders, Rick Vermeulen en Tom van den Haspel medeoprichter van het befaamde ontwerpbureau Hard Werken. Hij werkte daar tot 1997, en gaf in die tijd ook leiding aan het Amerikaanse filiaal, LA Desk, in Los Angeles. Elenga is vooral bekend als een uiterst onconventionele grafisch ontwerper.

Henk Elenga en Rob Peters @ Blokhuis, Kattendijke

    Henk Elenga aan de oever van de Oosterschelde

Henk Elenga en zijn vis-schilderwerken zijn gebaseerd op passie voor alles wat zwemt en kruipt, met name op zanderige en slik gronden van de getijdengebieden van de Oosterschelde. Van platvis onder het zand tot kreukels tussen het basalt. In ijskoude wateren. Niet alleen wat tussen kieuw en staart zit, de gehele zeefauna vormt een uitgangspunt voor kleverige neergestreken olieverf op een twintigtal doeken. Een specialist in het genre.

Henk Elenga en Rob Peters @ Blokhuis, Kattendijke

Drie weken schilderde Henk Elenga vanuit het artist in residentie project ‘t Blokhuis/ARTISTINTHEWORLD/Kattendijke zijn waarnemingen in dit klassieke, encyclopedische genre: vissenschilderkunst. Het werk werd allemaal neergezet op linnen tijdens zijn verblijf in ‘t Kattendijkse, een gebied van zand en slik in het Zuid Bevelands landschap. Een gebied met een rijk zeewaterleven, energie, wind, water, dijken, visserskotters, heersende winden, snel bewegende getijdestromingen en polder geulen. Het licht van de lucht donker blauw tot de groene zee spiegel, alles uitgemeten tot aan de horizon.

Henk Elenga en Rob Peters @ Blokhuis, Kattendijke

Oosterschelde schilderij

Henk Elenga en Rob Peters @ Blokhuis, Kattendijke

Detail Oosterschelde schilderij

Henk Elenga en Rob Peters @ Blokhuis, Kattendijke

Detail Oosterschelde schilderij

Het is de boeiende relatie tussen al wat leeft in het Oosterschelde gebied. Dit komt ook tot uiting in de titel van het dit project ”Alle vissen van de Oosterschelde”, die in zijn veelzijdigheid verwijst naar de verbinding tussen andere visschilders zoals Pablo Picasso, Giorgio de Chirico en de zeventiende-eeuwse Hollandse en Vlaamse schilders Anthonie van Dyck en Cornelis Dusart. Steeds weer hebben kunstenaars vissen uitgebeeld als religieus, erotisch of satirisch symbool.

Henk Elenga en Rob Peters @ Blokhuis, Kattendijke

    Henk Elenga op de vismarkt in Goes.

Op zoek naar inspiratie bezoekt hij ook veel vismarkten. Zijn betrokkenheid en liefde voor het zeelandschap rondom de Oosterschelde mag uitzonderlijk zijn, hierdoor mag hij meevaren met mosselvissers, schelpdierkwekers en kreeftenvissers. Hij heeft zelfs een hobby oesterbedrijf met zijn dochter ‘Henk & Remt Oesters’ voor culturele feesten en partijen.

Henk Elenga en Rob Peters @ Blokhuis, Kattendijke

    (foto: Monika Dalhlberg)

Op zaterdag 15 en zondag 16 februari (12 – 18 uur) kunt u de tentoonstelling nog bezoeken. Adres van ‘t Blokhuis is Deltastraat 2 in Kattendijke.

Henk Elenga en Rob Peters @ Blokhuis, Kattendijke

Henk Elenga en Rob Peters @ Blokhuis, Kattendijke

Henk Elenga en Rob Peters @ Blokhuis, Kattendijke

    (foto: Alexandra van Dongen)

Henk Elenga en Rob Peters @ Blokhuis, Kattendijke

Watchingman was er ook.

Henk Elenga en Rob Peters @ Blokhuis, Kattendijke

(een bericht van André Smits.)

About [Redactie] 9028 Articles
Berichten in Trendbeheer kort en ingezonden verslagen van gelegenheidscorrespondenten.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*