NEW YORK – RONDJE MUSEA

Overzicht vast collectie presentatie Guggenheim

Nederland mag dan de meeste museums per bewoner hebben wereldwijd, in New York is het ook behoorlijk aanpoten geblazen om zoveel mogelijk te zien in de periode dat ik hier ben. Een ‘update’ van wat en wie er allemaal te zien is in New York op het moment

Jenny Holzer lobby

In Guggenheim is er naast werk uit de vaste collectie (zie openingsfoto) werk van Jenny Holzer, de recensies hier zijn wisselend. Holzer maakt tekst gebaseerd sociaal politiek geëngageerd werk. Over de jaren heen doet ze dat vooral in de openbare ruimte, en nee niet al haar werk vertaalt zich naar het Guggenheim. De vraag is of je dat de kunstenaar kan aanrekenen? Lijkt me niet toch? Zij maakt haar werk helemaal nooit voor een museum. Maar ze werd bekend, kwam daardoor in collecties terecht en die verzamelaars willen haar werk in plekken als Guggenheim gepresenteerd zien zodat het door hen aangekochte werk verder in waarde blijft stijgen (waar zij overigens verder niets meer aan verdient daar doen ze hier niet aan in Amerika!) De relevantie van de kunstenaar en hoe ze haar media subtiel gebruikt toont zich wat mij betreft juist ook weer dat ze het toch maar mooi voor elkaar kreeg daar waar iedereen die zich negatief uitlaat over Israël of enige referentie naar Palestina maakt ‘gecancelled’ wordt zij uiterst vernuftig teksten gebaseerd op statements van Palestijnen in het Guggenheim ‘of all places’ presenteert. Ik zeg: Go Jenny…

‘Caribbean represents’… Holzer werkte in dit werk samen met Lee Quiñones (Puerto Rico), ze kennen elkaar al sinds de 1980s East Village scene

TIP: (ook graffiti / hiphop liefhebbers onder de lezers): Lee Quiñones: Fifty Years of New York Graffiti Art and Beyond

Light Line t/m 29 September 2024
Guggenheim, 1071 Fifth Avenue @88 Street, Manhattan
W: projects.jennyholzer.com/

Ebony G. Patterson (Jamaica)

Het Caribisch gebied laat van zich horen… in het Brooklyn Museum begint de lopende tentoonstelling Giants met het werk van Patterson (Jamaica), momenteel ook artistiek directeur van de zesde Prospect Biënnale (P6) die in November dit jaar opent in New Orleans.

Giants doet zijn naam eer aan, enorme werken vullen de zalen, groot, groter, grootst. Of dat de kunst nou beter maakt? Het tikt alle boxen: figuratief, veelkleurig, doet het fantastisch op tiktok en instagram. Weinig innovatief anno 2024, geeft het een goed beeld van de zwarte kunstenaars die de afgelopen 20 jaar door de kunstmarkt omarmd zijn. Inclusief 2 portretten van het verzamelaarskoppel door Kehinde Wiley. Afwachten of die (en die van Obama?) over een jaar wel of niet door de shredder gehaald zullen worden i.v.m. alle #metoo die gaande is om de kunstenaar heen. Niet dat zijn werk daar veel aan kan doen maar dat is dus een gaande discussie ‘cancellen’ we een persoon of ‘cancellen’ we alles wat die gecreëerd heeft ook of niet.

Arthur Jaffe

Meleke Mokgosi

Giants t/m 7 Juli 2024
Brooklyn Museum, 200 Eastern Parkway, Brooklyn
brooklynmuseum.org

In Museo del Barrio zie ik naast werken van Amalia Mesa-Bains en Carlos Martiel ook Ocama Aracoel, met werk van o.a. Jorge Gonzalez (Puerto Rico), mijn co-host in Puerto Rico tijdens mijn onderzoek. Naast schilderijen en prints ook keramische werk in samenwerking met Taino ambacht master Alice waar hij al jaren mee werkt en die ik ook bezocht daar met hem. Fantastisch om hun werk hier samen in het museum te zien.

Jorge Gonzalez

Jorge Gonzalez en Master Alice

Ocama Aracoel, Amalia Mesa-Bains & Carlos Martiel t/m 11 Augustus 2024
Museo del Barrio, 1230 Fifth Avenue @105 Street, Manhattan
elmuseo.org

In het Museum for Art and Design (MAD) een reizende solo museum tentoonstelling met een prachtige catalogus van Sonya Clark

We are each other t/m 22 September 2024
MAD, Columbus Circle, Manhattan
madmuseum.org/exhibition/sonya-clark

Beatrice Glow

Kunstenaar Beatrice Glow’s praktijk is gebaseerd op artistiek onderzoek en gaat over de Nederlandse koloniale geschiedenis, zo maakte ze een heel oeuvre over nootmuskaat. Glow woont en werkt in Amerika maar is afkomstig uit Taiwan, dat in 1624 gekoloniseerd werd door de Nederlanders hetzelfde jaar dat de Nederlanders ook NY koloniseerden. In NY werkt ze al ruim een decennium in nauwe samenwerking met vele vertegenwoordigers (kunstenaars, kennisoverdragers, e.a.) van de oorspronkelijke bevolking, o.a. Lenape, aan diverse projecten over deze geschiedenis. Ik ontmoette Glow tien jaar terug toen ze een VR werk ontwikkelde ook al in samenwerking met Lenape vertegenwoordigers waar je destijds Manahatanang ervoer van voor de overheersing en je Lenape ‘tegenkwam’ die hun verhalen vertelde over het gebied en hun leven in die periode. In het kader van 400 jaar NL-NY maakte Glow in residentie bij de Historical Society de tentoonstelling ‘When Our Rivers Meet’. Naast werken uit de collectie werkte ze samen aan nieuwe werken met kunstenaars afkomstig uit de oorspronkelijke bevolking in NY, en kunstenaars uit andere gebieden (voorheen) gekoloniseerd door de VOC/WIC o.a. Nancy Jouwe (Papoea) en Wim Manahutu (Molukken), Raul Balai (Suriname) en Deborah Jack (St. Maarten). De tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door Dutch Culture / Nederlandse Ambassade in NY (Future400), wellicht binnenkort te zien in NL.

Voor de oplettende kijker, detail in het werk van Raul Balai brengt de geschiedenis naar het nu

Deborah Jack

Overview

When Our Rivers Meet t/m 18 Augustus
NY Historical Society, 170 Central Park West @77 Street, Manhattan
nyhistory.org/exhibitions/beatrice-glow-when-our-rivers-meet

Kiyan Williams

In deze tijd waar we niet langer lijken te weten hoe we bewustwording moeten faciliteren besloten kunstenaar Kiyan Williams en de curatoren van de Whitney Biënnale ook de bezoekers zonder verbeelding te bedienen…

Ze zijn hier zo merk ik echt niet meer weg te denken kunstenaars uit het Caribisch gebied… Momenteel wonend en werkend in te US hier te zien Karyn Olivier (Trinidad) ze was twee jaar terug nog met Alice Yard in Documentafifteen

Er waren lappen tekst waar deze biënnale over gaat met het toverwoord AI maar die ontging me een verdwaald werk daargelaten, zal wel aan mij liggen of wellicht om marketingredenen…

Mijn favoriet Pippa Garner, kende de kunstenaar niet geboren in 1942, wat een visie en vooral wat een humor, geweldig, …. beste werk in de biënnale wat mij betreft!

Whitney Biennale t/m 11 Augustus 2024
Whitney Museum
99 Gansevoort Street @Tenth Avenue, Manhattan
whitney.org/exhibitions/the-biennial

About Sasha Dees 353 Articles
Verbinder. Wereldburger; Onafhankelijk curator en producent; Focus op Internationaal, Innovatief, Inclusief en Interdisciplinair. Schrijft o.a. voor Trendbeheer, Africanah en ARC Magazine. www.sashadees.com

2 Comments

  1. Dezelfde of bijna identieke Jenny Holzer expo gezien vorig jaar in Dusseldorf, is dit met Lee of Lady Pink? Eerlijk gezegd had ik er iets meer van verwacht! Leuke bijdrage.

  2. @aap Werk met Lee hier en verder werk van haar. Sentiment hier is eigenlijk zelfde als jouw reactie dat men meer had verwacht er waren gewoon weinig werken, hele gedeeltes van de ramp waren leeg, dat je mensen zag rondkijken en heen en weer lopen of ze iets misten.

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*