The Whole World is Turning @ Tent

The Whole World is Turning @ Tent

Afgelopen vrijdag opende in TENT in Rotterdam de solo tentoonstelling van Adam Patterson. Patterson woont en werkt in Rotterdam sinds 2018 en het was afgelopen vrijdag een drukke dag voor hen want ze kregen ook hun masters diploma van Piet Zwart Institute. Ik heb zin om het werk te gaan zien, ik volg Patterson sinds ik hen ontmoette tijdens hun residentie in Ateliers’89 in Aruba de zomer voor ze naar Rotterdam kwamen. Eerder schreef ik ook al over hun tentoonstelling Things you threw in the gully bij Roodkapje met werk wat ze maakten in de residentie Hamburger Community of Art (2018/2019).

The Whole World is Turning @ Tent

    Grenade, mixed media, 2020.

In tijden van COVID loop je als kijker een vaste route met pijlen aangegeven, terugkeren mag niet. Het eerste werk wat je te zien krijgt is Looking for Looking for Langston (2018) dat eerder van hen te zien was in Roodkapje. Destijds op een tv scherm (of hier op je laptop) in TENT komt het echt tot zijn recht op een groot scherm waar je de bries die je door de veertjes van het kostuum heen ziet gaan, en de warmte en stralen van het volle zonlicht reflecterend in de strak blauwe lucht en het water voelt, terwijl de score van de poëtische hypnotiserende woorden en kabbelend geluid van de zee over je heen spoelt. Ik realiseer me eens te meer hoe belangrijk het is voor een werk en de impact van een werk om op de optimale manier vertoond te worden. Het werk is vol van verlangen naar de ruimte voorbij de horizon, de mix van nieuwsgierigheid, verwondering en angst het onverklaarbare te ontdekken. Tijdens het zoeken naar Langston zijn ze zonder twijfel Bas Jan Ader tegen gekomen.

The Whole World is Turning @ Tent

    Looking for Looking for Langston, video installatie, 2018.

The Whole World is turning (2019) is een nieuw werk wat ze maakten in reactie op Dorian de categorie 5 orkaan die de Abaco en Grand Bahama eilanden vernietigde. Ik schreef al over de impact van orkanen in artikelen over de Caribische regio tijdens mijn onderzoek daar (2017-2019). In de installatie zien we onder andere een groep performers in een cirkel om een gedesoriënteerd figuur bewegen, neervallen en weer opstaan. Orkanen komen en gaan en dit zal nooit veranderen. Ik zag tijdens mijn verblijf op St. Maarten ook hoe oudere eilanders beter voorbereid waren en ook direct weer gelaten aan de slag gingen. “Been there, done that”. Zijn familie leden ok of hebben ze hulp nodig, opruimen, wederopbouw en klaar zijn voor een volgende orkaan waarvan je weet dat die ook weer komt. De eilanden en dit natuurverschijnsel zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Het is een symbiose. Wanneer je meebeweegt als mens, als samenleving met de natuur als in een pas de deux lijk je het beter en langer vol te houden dan wanneer je de natuur als ondergeschikt ziet en de illusie hebt natuur te kunnen ontlopen, controleren of beheersen.

The Whole World is Turning @ Tent

The Whole World is turning, video installatie, 2019.

The Whole World is Turning @ Tent

The Whole World is Turning @ Tent

A Ship of Fools (2020) is een 3 channel video installatie over de klimaat crisis. Het is te zien in deze verwarde COVID tijden. Wat voelen
we, hoe relateren we tot elkaar en hoe gaan we verder. COVID heeft de discussie over klimaat, ecologie en hoe we als mensen met onze
industrie, technologie en levenswijzes een negatieve invloed hebben op het klimaat en milieu geintensifeerd op dit moment. Een grotere groep mensen lijkt zich door COVID nu anders te verhouden ten opzicht de natuur. De tijd zal leren of dit een permanente verandering is of meer een tijdelijk schrikreactie. Het werd gecreëerd met Clementine Edwards, Nicole Jordan, Ark Ramsay en M. Maria Walhout. Sketches, kostuums en decor stukken die Patterson gebruikt in hun performances en video installaties zijn tot nu toe altijd na gebruik te zien geweest als autonoom sculptuur of installaties in samenspraak met hun video installaties. Dat is ook hier in TENT weer het geval.

The Whole World is Turning @ Tent

A Ship of Fools, video installatie, 2020.

The Whole World is Turning @ Tent

The Whole World is Turning @ Tent

A Ship of Fools, detail.

The Whole World is Turning @ Tent

The Whole World is Turning @ Tent

The Whole World is Turning @ Tent

The Whole World is Turning @ Tent

Kangas – prints die je cadeau geeft bij een blije of verdrietige samenkomst – door hen gemaakt en gebruikt zijn als kostuum in de performances en video installatie zijn allen samen als autonome installatie terug te zien als laatste werk.

The Whole World is Turning @ Tent

Kangas (2020), met Adam Patterson (foto: Joelle Raus)

The Whole World is Turning @ Tent

Patterson overstijgt zelfs mijn al hooggespannen verwachtingen voor groei in hun werk en taal zowel visueel als geschreven die ze het afgelopen jaar maakten, de thema’s die ze kiezen en het perspectief dat we te zien krijgen. Ik word nu al blij van de gedachte over wat er hierna komt … no pressure!

Adam Patterson (Bridgetown, 1994) is beeldend kunstenaar en schrijver, gevestigd tussen Barbados, Londen en Rotterdam. In 2019 woonachtig in de Hamburger Community of Art, Rotterdam, hebben ze geëxposeerd met Live Art Development Agency, Londen; Barbados Museum & Historical Society, Bridgetown; Roodkapje, Rotterdam; Ateliers ’89, Oranjestad; Alice Yard, Port of Spain. Hun teksten zijn verschenen in ARC Magazine, Sugarcane Magazine, PREE, Mister Motley en Metropolis M.

THE WHOLE WORLD IS TURNING
Adam Patterson, solo tentoonstelling
te zien tot 27 September 2020
TENT
Witte de Withstraat 50
3012 BR Rotterdam
Telefoon: 010 – 413 5498

Sasha Dees
About Sasha Dees 224 Articles
Verbinder. Wereldburger; Onafhankelijk curator en producent; Focus op Internationaal, Innovatief, Inclusief en Interdisciplinair. Schrijft o.a. voor Trendbeheer, Africanah en ARC Magazine. www.sashadees.com

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*