Atelier Sam Clague

LIAP gastkunstenaar

Atelier Sam Clague

Sam Clague (Wellington, Nieuw Zeeland) is de 2e resident van de in totaal vijf gastkunstenaars bij LIAP. Clague is in Duitsland via het meerjaren Pazifik-Leipzig programma van het Goethe Instituut waar kunstenaars uit diverse landen in Zuidoost-Azië drie maanden volledig gefinancierd in residentie zijn (op dezelfde manier als Mondriaan residenties aanbied aan Nederlandse kunstenaars: reiskosten, accommodatie/werkstudio, daggeld, materiaalkosten en de locatie krijgt een bijdrage).

Christopher Ulutupu de geselecteerde kunstenaar uit Nieuw Zeeland annuleerde, hij wilde Nieuw Zeeland niet verlaten. Hier pakte COVID positief uit en gaf een onverwachte kans aan een kunstenaar. De jongere opkomende kunstenaar Clague nam de opengevallen plek gretig aan en sprong op de eerste beschikbare vlucht naar Leipzig. Het is zijn eerste internationale residentie in Europa.

Hij heeft een glimlach van oor tot oor als hij me vertelt dat hij geen moment aarzelde en zijn geluk niet op kan. Een enorme studio, een netwerk opbouwen van internationale collega’s en nieuwe gesprekken mee kan voeren over zijn werk en hij kan betaald focussen op 3 maanden alleen maar werk te produceren. Doordat LIAP op de Spinnerei gevestigd is kan hij galeriehouders en curatoren ontmoeten en naar projectruimtes en musea toe, wat een feest!

Gelijk heeft ie, ik vind het zelf ook een verademing om onder de mensen te zijn hier die allemaal in de kunst werken, en lekker bezig zijn, het is inspirerend en ik kom eindelijk weer in mijn werkritme! Los van rondrennen met een mondkapje, wat op moet als je ergens binnen gaat – maar niet hier in de Spinnerei want hier “wonen” we – is eigenlijk alles normaal, oud normaal, heerlijk! Leipzig wordt gezien als het nieuwe Berlijn en heet in de volksmond ook wel Hypzig leer ik van kunstenaar Willem de Rooij die ik het afgelopen weekend in Berlijn zag. Berlijn ligt op krap 2 uur rijden van Leipzig en 1 uur met de snelle trein. Easy access dus voor de LIAP kunstenaars die ook regelmatig er heen gaan hoor ik. Verder organiseert Marina Diaz, de coördinator hier in LIAP, bezoeken aan steden en hun kunstlocaties als Dresden, Odessa, Freiberg, etc. Zo gaan we volgende week naar Dresden toe met zijn allen. Clague is altijd van de partij!

Atelier Sam Clague

    “Die ich rief, die Geister werd ich nun nicht los” de LIAP open studio’s presentatie in de Rundgang op het Spinnerei complex.

Clague is van oorsprong een schilder. Hij verteltdat hij als jongen installaties en abstractie helemaal niet begreep, voor hem was kunst figuratief schilderen. Hij koos dan ook een BA in schilderen. Tijdens de opleiding ontwikkelde hij zijn interesse voor sculpturen en installaties. Zijn liefde voor schilderen is zeker niet verdwenen maar er is nu ook ruimte voor andere media en als schilder werkt hij nu ook abstract. Clague heeft veel interesse in filosofie, literatuur en kijkt veel oudere films en documentaires. Op het moment ontwikkelt hij een serie werken waarin hij teruggrijpt naar figuratie en we Mickey Mouse herkennen die hij gebruikt in het werk als metafoor voor het hyperkapitalisme van het Westen en geïnspireerd door de Disney film Fantasia (1940), een van zijn favoriete films.

Atelier Sam Clague

    Der Zauberlehrling
    oil on canvas, 2020.

Atelier Sam Clague

    Die ich rief (one more never again)
    oil on canvas, 700x1000mm, 2020

Clague is onderdeel van de groeiende groep mensen die zich zorgen maken over de hebzucht en materialistische groei in het kapitalistisch systeem en de vernietigende invloed die dit heeft op ons klimaat en ecosystemen. Het was de drijfveer om te gaan werken aan installaties. Hij ging allerlei objecten te verzamelen die hij overal en nergens vond en die zijn aandacht trokken. Objecten die ontwikkeld, geproduceerd, gekocht en gebruikt werden en daarna achteloos achtergelaten werden, ingehaald door nieuwe versies die sneller of beter werken of simpelweg door eenzelfde object van een ander design, kleur of vorm. Hij zegt met de werken niet zozeer iets vanuit hem zelf te willen vertellen maar het object via hem te laten spreken, het object zichzelf te laten herdefiniëren, in dialoog te laten gaan met andere objecten en zo ontstaan bijna meditatief nieuwe vormen en esthetiek.

Atelier Sam Clague

    Plate, 2020.

Een bord wat hij laat vallen in de keuken krijgt een nieuw leven als een minimalistisch werk van vorm en esthetiek

Atelier Sam Clague

    Der Wanderer
    Paper towel dispenser and postcard
    320x270x370mm, 2020.

Een gevonden postkaart van de beeltenis van het olie schilderij Mountaineer in a Misty Landscap (1818) van de Duitse romantische schilder Caspar David Friedrich wordt onderdeel van de installatie Wanderer, 2020.

Atelier Sam Clague

    ‘Der Zauberlehrling’ (installation), mixed media, dimensions variable, 2020.’

Hij combineert ook zijn schilderwerk met installatie waar Micky Mouse weer om de hoek komt kijken.

Atelier Sam Clague

    Über dem Nebelmeer
    ironing board and light fittings
    500x1500x700mm, 2020.

Atelier Sam Clague

Atelier Sam Clague

Atelier Sam Clague

Atelier Sam Clague

Atelier Sam Clague

Atelier Sam Clague

Atelier Sam Clague

Atelier Sam Clague

Atelier Sam Clague

Atelier Sam Clague

Atelier Sam Clague

Atelier Sam Clague

Atelier Sam Clague

Sam Clague (Wellington, Nieuw Zeeland) heeft een BFA (richting olie schilderen) van de University of Canterbury School of Fine Arts in Christchurch, NZ. Hij exposeerde de 4 jaar na zijn opleiding in solo en groepstentoonstellingen in NZ en Australie. De LIAP residentie is zijn eerste professionele werkervaring als kunstenaar in Europa.

Samclague.co.nz

Sasha Dees
About Sasha Dees 234 Articles
Verbinder. Wereldburger; Onafhankelijk curator en producent; Focus op Internationaal, Innovatief, Inclusief en Interdisciplinair. Schrijft o.a. voor Trendbeheer, Africanah en ARC Magazine. www.sashadees.com

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*