- Dit zijn luid en duidelijk geen royale vierkante groene schilderijen
Grappig, de groene schilderijen van Jos van Merendonk heb ik een maand of vijf, zes kunnen zien, tussen de lockdowns door of op private afspraak. Alle tijd van de wereld. Het afsluitende weekend zat ik al op de fiets, bijna richting het Haagse, maar koos ik op het laatste moment voor thuisbier op de bank. Wat een mens de ganze coronaperiode al kan doen en laten. Slechte keuze. Ik heb Van Merendonk gemist. In plaats daarvan toog ik naar een serie fijn gepenseelde glimmende gezichten. Mijn soort werk? Dacht het niet. Wel absoluut fijn om weer eens naar buiten te gaan, werk en mensen te zien.
Nette lockdown-opening, officieel met slechts vijf gemaskerde mannen tegelijk. De ruimte was nagenoeg leeg met nu en dan een blokje volk. Gevaarloos rustig. Opening gaat vandaag zondag 28 maart nog door. Boek uw slot hier partsproject.nl/afspraken-agenda of pak de verrassingsfiets en wacht in geval van grote drukte even buiten.
De tentoonstelling is samengesteld door Melle Hendrikse, rechts op de foto, galerist uit Beijing. CLC gallery Venture, voorheen C-space.
Het enige werk op doek is tevens het oudste. Fijn penseelwerk op de akademie gemaakt. Het is allemaal behoorlijk gruwelijk. Vol detail ook.
Alle andere werken zijn op paneel.
Bescheiden en kleine formaten.
Twee landschapjes. Rechts: bruiloft.
Op zeker de meest figuratieve Parts van de afgelopen 18 delen. Zhang Shujian is er tot op heden de vreemdste eend in de bijt.
“Tegenover een geïdealiseerde werkelijkheid en kunstmatig narratief, zoals dat ook alomtegenwoordig is op de huidige sociale media, toont Zhang Shujian ons een onderliggende en ongemakkelijke werkelijkheid. Een soort hedendaagse tegenhanger van Photoshop.”
Meer info en beeld:
partsproject.nl/pp18-zhang-shujian-face
Leave a Reply