Werk van het jaar 1
Life Between Buildings van Anouk Griffioen hangt enorm in de weg, daar moet wel een nieuw gebouw omheen gemetseld. Zo gezegd, zo gedaan. Nieuw pand voor Rotterdam Business School aan de Kralingse Zoom. Daar hangt het prachtig publiek te wezen.
trendbeheer.com/2023/10/12/anouk-griffioen-life-between-buildings
Toeristische attractie van het jaar
Toeristische attractie van het jaar to be moet daar eigenlijk nog bij. H3H Biënnale in Oosterhout zelf was als zodanig een geweldig toeristisch uitstapje, maar de film die ik daar zag van Fiona Tan, portretterend een enorm archief, is danig wervend. Komend jaar ga ik mezelf verrassen met een bezoek aan de Universele Decimale Classificatie in het Mundaneum van Paul Otlet. Het bestaat! Internet van papier en hout! Daar wil ik heen: het Mundeanum in Bergen, België.
Kunstenaar van het jaar
Marcha van den Hurk, met het grootste respect voor haar intensieve hibride kunstpraktijk. Natuurlijk betrokken werkt Marcha al jaren met daklozen, met volledig engagement en in sociale wisselwerking en nergens larmoyant of bedilzuchtig; goede bedoelingen smoren al te vaak in drammerigheid en kijk mij eens – zeg maar regulier eigen aan een hedendaagse kunstpraktijk – en dat is bij haar nooit het geval. Hier uithuizig overnachtend bij het gemeentehuis.
Haar serie portretten van bezoekers van de Pauluskerk groeit gestaag, een monumentale serie dialoogtekeningen. Een stem fluistert mij in dat zij nu zelf aan de beurt is om getekend te worden, als nummer dertien, laatste avondmaal galore.
Kunstenaar van het jaar 2
“Wie niet weet wat scheluw is, wie bang is voor scheluw, moet komen buurten. De vleesgeworden definitie van scheluw staat pront op de grond fier te wezen. Bovenstaand werkje heeft zoveel eigenheid dat je het er van in je maag krijgt.”
Nies Vooijs: altijd weer verse hardcore schilderkunst. Keer op keer weet zij mij te betoveren met verf op doek. Op naar een mooi museaal oeuvre-overzicht in 2024.
Zoete Inval van het jaar
Dat was een feest: Han Hoogerbrugge met zijn onmogelijke zoötroop No Fun No Future. In het donker naar draaiende pottebak kijken. Niet te documenteren. Zien is geloven.
Voor in de agenda: vers werk van zijn hand tijdens Art Rotterdam in mijn atelier De Zoete Inval nummer 13(?).
https://jeroenbosch.com/2023/05/08/de-zoete-inval-7-han-hoogerbrugge/
Beeld in de buitenruimte van het jaar
Weer eens wat anders dan een bebaarde kabouter met een butplug. Sokkelloos, beide voeten op de grond. Thomas J. Price – Moments Contained.
Maar hoe heet het nu in de volksmond?
trendbeheer.com/2023/06/02/thomas-j-price-moments-contained-stationsplein-rotterdam/
Kunstwerk van het jaar 2
John van Oers bij …ism had een geweldige presentatie met in de kelder een heerlijke zwieper. Ziet er niet uit op de foto. Had u er maar bij moeten zijn. Gezien tijdens Hoogtij #73.
trendbeheer.com/2023/05/28/rondje-den-haag-hoogtij-73/
Uitleg van het jaar
Jeroen Jongeleen bij re-presentatie van zijn beursding bij Neck of the Woods. Altijd een feest om hem te horen praten over zijn werk of anderszins.
trendbeheer.com/2023/05/04/neck-of-the-woods-iii-rotterdam/
Ruis van het jaar
Wat die Herman Lamers deed, tering zeg: elke week openen, laten performen, een groot levend kunstwerk. Zijn HAL Archief was een energieke missie. En voorts gaat hij, in afgeslankte vorm zijn er weer exposities van zijn hand – niet geweest nog… En wellicht alweer afgelopen. De HAL serie was driftig dynamisch.
trendbeheer.com/2023/05/04/finnissage-herman-lamers-hal-archief
Film van het jaar
Barbie is een soort Wednesday Adams maar dan zonder de gotiek en met alles roze in plaats van zwart. Wednesday Adams is recent beroemd op Netflix in een overigens fabuleus serieel derivaat op de oude series en films The Adams Family. Alles is familie, alles is recycled plastic. Kwa creativiteit is Hollywood het toonvoorbeeld van circulaire economie. Geen druppel oorspronkelijke sprankeling blijft onbenut.
Ik zag de film Barbie. Ik dacht dat ik naar een remake van Bambi ging, verhedendaagst en met herders in plaats van jagers. Bambi of Barbie scheelt een paar letters, maar maakt een wereld van verschil. Zoals in de openingsscene Margot Robbie uit de witte hemel nederdaalt, die is geboren als Barbie. En de Oscar voor op hoge hakken lopen zonder schoenen is voor de hare dit jaar, daar kun je vergif op innemen.
Mainstream, zeker. Ik verdraag mainstream beter dan avant garde. Ik ga hem nog eens zien.
Tentoonstelling van het jaar
Blockbuster Rinus van de Velde bij Voorlinden was ontroerend goed. Onverwacht ook. Niet altijd ben ik van de grote gebaren maar hier is een groot kunstenaar aan het werk. Subliem.
“De soepele omgang met de materie, lichtvoetig haast maar uiterst precies gehangen. Die gast kan kijken, kan kiezen, heeft lef en durf en daarnaast valt alles op zijn plaats. Last van ironische afstandelijkheid: nergens. Bloedserieus: ja. Maar op een zo vanzelfsprekende manier dat het nergens aanmatigend is, vervelend wordt, hautain overkomt. Het is óók gewoon leuk. Eenvoudige grote gebaren in beeld maken van The Armchair Voyager een Gesamtkunstwerk.
Kom daar maar eens om.”
trendbeheer.com/2023/03/05/rinus-van-de-velde-voorlinden/
Ook bij Voorlinden
Philip Vermeulen met hardcore tennisballenpret. Zo fijn dat ook onverwachts daar soms podium krijgt.
trendbeheer.com/2023/03/05/laatste-kans-philip-vermeulen-boem-boem-voorlinden
Boek van het jaar
Nu ja, boek, eigenlijk is het een boekje. Houellebecq schrijft beter dan KIRAC filmt. Paar maanden van zijn leven. Tot op het bot vilein porno-essay. Waar ik met moeite door Vernietigen heen kwam, sloeg dit boekje aan. Ook zonder voorkennis van zaken te lezen al weet ik dat niet helemaal zeker.
En dan rest de vraag: wat wordt dat voor een onmogelijke film, van de KIRAC’s? Zou die nog komen?
donner.nl/een-paar-maanden-van-mijn-leven/michel-houellebecq/9789029552219
Wijn van het jaar
Wilde rode van Dassemus lijkt wel voor mij gemaakt. Topper van Nederlandse grond. Ook de oranje en de wilde witte zijn niet te versmaden. Alleen de petnat proefde ik nog niet.
Kunsttransport van het jaar
Met eigen werk Barbizut onder de arm veilig naar huis gefietst.
Plaat van het jaar
Vet of moddervet?! Equatoriana- el universo paralelo de polibio mayorga is een meesterlijke compilatie op mijn lijf geschreven. Must have. Elk nummer goed.
Voor in uw agenda: 2024 verschijnt mijn eerste boek.
Alle goeds voor 2024.
PS tentoonstelling van het jaar die nog niet op trendbeheer stond:
Ai Weiwei in de Knsthal is breed, compleet, indrukwekkend, veel beter dan ik had verwacht.
Leave a Reply