‘Constructions of Colour’ van Katja Mater @ Heden, Den Haag

drie stuks

Geen idee of het nog steeds zo is, maar vroeger was het boekje ‘kleurenleer’ van Johannes Itten een van de eerste boeken die je moest kopen als je op een kunstacademie ging studeren.

Er hoorden op de academie oefeningen bij, zoals het mengen van drie kleuren plakkaatverf tot een regenboogachtig pallet en het maken van een pseudo Andy Warhol, met contrasterende kleuren.
Het leken voornamelijk bezigheden te zijn die zo snel mogelijk duidelijk moesten maken dat de kunst geen lolletje was en dat er vooral gebuffeld moest worden met saaie methodiek en dito onderwerpen.
Itten werd er niet interessanter op in ieder geval.

zwart witte kleurencirkel

Katja Mater toont bij Heden in Den Haag een diavoorstelling waarin, onder andere, een kleurencirkel van Itten voorbij komt. Hij is overduidelijk zelf gemaakt van karton en misschien ook wel met plakaatverf beschilderd.

Op de dia is dat niet goed zichtbaar. Of de kleuren kloppen is ook niet duidelijk, want de dia’s zijn in zwart wit. De diavoorstelling lijkt zo een ironisch commentaar op de academische insteek, begeleid met heel toepasselijk authentiek diaprojector geklik.

twee stuks

Al het werk in de tentoonstelling ‘Constructions of Colour’ draait letterlijk en figuurlijk om kleur. Wit, zo leert men bij Itten, bestaat uit alle kleuren, zwart bestaat uit het gebrek aan kleur. Kleur is licht!

Aan de muur in Heden hangen een vijftal foto’s waarin Katja Mater zelf verscholen gaat achter blurry cirkels, die een beetje doen denken aan spin-paintings die nog niet uitgedraaid zijn. Het zijn echter de kleurencirkels uit de diavoorstelling die met grote snelheid worden rondgedraaid voor de lens van een camera met lange sluitertijd. In tegenstelling tot de theoretische verwachting ontstaan er geen witte cirkels, maar worden variërende gradaties aan kleur zichtbaar.

vierkant

Een illustratie van de werking van de kleurenleer is ook niet het doel van Katja Mater. Het doel lijkt ook niet het maken van een foto te zijn, want Katja Mater negeert compositie, contrast, techniek en andere fotografische eigenschappen. In één serie is er zelfs geen sprake meer van een ‘voorstelling’. Het zijn drie foto’s van zwarte vierkanten die direct doen denken aan het zwarte vierkant van Malevich. Van dichtbij zijn ze toch niet helemaal zwart, het is eerder een soort van donkerbruin. Rondom verraden kleine kleurstreepjes dat de vierkanten zijn opgebouwd uit verschillende kleurvlakken die over elkaar heen zijn gefotografeerd. De titels geven aan welke kleuren zijn gebruikt: Torch Red + Salem + Christine + Cherrywood + Atlantis + Meteorite + Pear + Apricot + Persian Blue + Plum + Melrose.
Lijken de draaiende cirkels nog de theorie te willen ondersteunen dat alle kleuren bij elkaar wit opleveren, deze drie werken gaan uit van het tegenovergestelde.

Katja Mater maakt geen foto’s, maar construeert beelden met behulp van fotografische technieken. Het eindresultaat – de foto – lijkt bijna een bijkomstigheid te worden. De aandacht verschuift naar het experiment binnen het medium.
En toch zijn het geen puur conceptuele werken, want ondanks dat compositie en andere esthetische elementen ondergeschikt lijken aan de demonstratie van het experiment zijn het prachtige foto’s met een heel eigen esthetiek. De foto’s ontberen ook de strengheid van veel conceptueel werk.

De kleurencirkels zijn overduidelijk handgemaakt en de rafeltjes rond de zwarte vierkanten tonen niet alleen de achtergrond achter het werk, maar ook de losheid van productie. De rommeligheid voegt iets van amateurisme toe, waardoor de experimenten met licht en kleur iets humoristisch krijgen. Het zorgt voor relativering.

Katja Mater pretendeert geen wetenschappelijk filosofische insteek, maar heeft gewoon een hoop lol in het rommelen met een fotografisch natuurkundige experimenteerdoos.

http://www.heden.nl/programma#p61

Website Katja Mater:
katjamater.nl

You may also like...

11 Responses

  1. Hier zit geen woord Frans bij. Dank je wel Eelco voor dit zeer heldere verslag.

  2. irma says:

    Wat een fijne tekst en plaatjes. Goed verhaal.

  3. Zus says:

    Dit maakt nieuwsgierig…

    Maar wat Itten betreft heeft EvdL toch niet zo goed opgelet denk ik. Alle kleuren licht samen maakt wit ja, maar met drukinkt/verf/etc maakt het juist zwart. Ik vind dat trouwens juist interessant, maar dat zal wel komen omdat ik niet op een kunstacademie heb gezeten waar je kleurplaatjes moet schilderen :)

    Moet maar eens naar Heden toe!

  4. LD says:

    Grappig, heb zelf van de week ook een op Itten-gebaseerd werk gemaakt. Wat zijn we lekker ouderwets bezig.

  5. peterc says:

    Ziet er goed uit, mooie sympathieke tekst van Eelco. Wil het nu ook wel eens in het echt zien.

  6. jq says:

    en misschien het best te zien op http://www.katjamater.nl/

  7. JB says:

    > en misschien het best te zien op http://www.katjamater.nl/

    Waarvan acte: een directe link naar haar website hebben we vergeten aan te brengen/is er helemaal bij ingeschoten. Is gerepareerd!

  8. …en misschien het best te zien op http://www.katjamater.nl/
    maar bij Heden krijg je er een kopje koffie bij.

  9. JB says:

    Meer Katja Mater bij Foam! (Instant update op trendbeheer nog dit half uur) Indrukwekkend geweldig werk weer gezien.

  10. henk says:

    al heel wat jaartjes bezig met kleuren. in plaats van simpeler, lijkt het steeds moeilijker te gaan worden. en dan, wat het allemaal doet, en met wie en door wie het beoordeeld gaat worden.
    256 standaard kleuren, wie heeft die paraat?
    in sienna zijn 106 tinten rood te bestellen. simpel allemaal? nee dus.
    groeten van amateur henk

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *