dOCUMENTA (13) @ Kassel, deel 4

Behalve in het Fridericianum, het centraal station en het Karlsaue-park is er een vijftal andere hoofdlocaties waar documenta-kunstenaars gepresenteerd worden: de documenta-Halle, de Orangerie, het Ottoneum, het voormalige Elisabeth-ziekenhuis en de Neue Galerie.

d13.documenta.de/#venues/

(Deel 1: opening en Fridericianum: trendbeheer.com/2012/06/10/documenta-13-kassel/
Deel 2: Hauptbahnhof: https://trendbeheer.com/2012/06/12/documenta-13-kassel-deel-2/
Deel 3: Karslaue: https://trendbeheer.com/2012/06/13/documenta-13-kassel-deel-3/
Deel 5: publicaties, diversen, tips en how to: trendbeheer.com/2012/06/15/documenta-13-kassel-slot/)

In de documenta-Halle wordt de entree gedomineerd door tientallen, in een koffer teruggevonden, vroege tekeningen van Gustav Metzger uit de periode 1945-1960.

Metzger is beroemd geworden door zijn manifest voor auto-destructieve kunst (1959) en zijn Destruction In Art Symposium (1966). Zijn tekeningen worden getoond in grote vitrines en tegen daglicht beschermd door doek.

Etel Adnan is een van de tamelijk onbekende oudere kunstenaressen (ze is geboren in 1925), die op deze documenta ruim aandacht krijgt.

Meestal schildert ze kleine, geabstraheerde landschappen.

De eveneens in Amerika wonende Julie Mehretu maakt grote werken…

waarin ze voor revoluties belangrijke plekken in verschillende stijlen en lagen vastlegt.

Yan Lei schilderde een jaar lang elke dag een afbeelding na van het internet na om ze nu in Kassel geleidelijk weer monochroom over te laten schilderen.

Van Thomas Bayrle is werk uit diverse periodes te zien, van een uit A4-tjes samengesteld reusachtig vliegtuig (1982-’83)…

via een mysterieuze film uit 1993…

tot zeer recente, complexe mechanische structuren.

Van Nalini Malani is een sfeervolle schaduw-/video-projectie aanwezig…

begeleidt door teksten van 20ste-eeuwse schrijvers.

Moon Kyungwon en Jeon Joonho hielden zich met de toekomst na de catastrofe bezig. …

en werkten met diverse andere kunstenaars aan een nieuwe mens (door Takram)…

een nieuw Fukushima (door Toyo Ito)…

en een nieuwe architectuur (door MVRDV).

 

De Orangerie – een museum voor astronomie en techniek – geeft verwante kunstenaars de ruimte, zoals Jeronimo Voss.

Beeldend werk van de bouwer van de eerste computer (1941),  Konrad Zuse.

En liefdesbriefjes van David Link, gedrukt met zijn reconstructie van de eerste programmeerbare computer uit 1948.

Het Ottoneum – een museum voor natuurlijk historie – presenteert kunstenaars die zich door biologie laten inspireren, zoal deze xylotheek van Carl Schildbach (ca. 1785) waarvoor Mark Dion onder meer een nieuwe behuizing ontwierp.

Maria Thereza Alves maakte maquettes om de gevolgen aan te tonen van strijd tussen economie en ecologie

rond het Mexicaanse Chalcomeer waarvan ook de Axolotl het slachtoffer dreigt te worden.

Amar Kanwar geeft een beeld van de gewapende strijd die zich in Orissa (India) voltrekt…

tussen de kleine rijstboeren en de bauxiet- en aluminiumconcerns.

Claire Pentecost maakt het citaat van Warren Buffet ‘Ik garandeer dat agrarisch land over 100 jaar duurder is dan goud’

op beeldende wijze inzichtelijk.

Het voormalige Elisabeth-ziekenhuis is geheel gewijd aan Afghanistan.

Tekeningen van Mohsen Taasha…

foto’s van Zalmaï,

Afghaanse liefdesfilms…

een video over oorlogsslachtoffers van Rahraw Omarzad…

en een bij een meer bij Kaboel opgenomen video Van Lida Abdul.

In de Neue Galerie valt gelukkig weer eens wat te lachen als men de scherpzinnige observaties van Roman Ondák analyseert:

 

Geoffrey Farmer presenteert uit 50 jaargangen Life (1935-1985) geknipte foto’s als grashalmen.

inclusief de toepassing van fotomontage.

Van Maria Martins (1894-1973), die in 1943 samen exposeerde met Piet Mondriaan en een belangrijke rol speelde in het leven en werk van Marcel Duchamp…

is een tiental bijzondere sculpturen aanwezig.

Ook hier is iets therapeutisch present…

een ongeremde woede- en goedmaak-workshop van Stuart Ringholt.

In het tegenover de Neue Galerie liggende Grimm Museum jaagt Nedko Solokov zijn dromen na…

gaat op zoek naar ridders en speelt er zelf een…

maar betreurt dat achteraf een beetje.

Op enkele tientallen meters van de Neue Galerie exposeert Francis Alÿs…

heel kleine, kleurige, lichte in Kaboel gemaakte schilderijtjes.

En even verderop treft men Kassels laatste Hugenotenhuis aan, beletterd door Lawrence Weiner…

en bewoond door Theaster Gates en zijn vrienden die er musiceren…

en het oude gebouw…

herorganiseren. (In de tuin kan men de performance van Tino Seghal meemaken.)

Tegenover het Hugenotenhuis worden 600 boekomslagen geéxposeerd…

beschilderd door Paul Chan.

En toen was het helaas al tijd voor de busreis terug….

d13.documenta.de/#venues/

(Deel 1: opening en Fridericianum: trendbeheer.com/2012/06/10/documenta-13-kassel/
Deel 2: Hauptbahnhof: https://trendbeheer.com/2012/06/12/documenta-13-kassel-deel-2/
Deel 3: Karslaue: https://trendbeheer.com/2012/06/13/documenta-13-kassel-deel-3/
Deel 5: publicaties, diversen, tips en how to: trendbeheer.com/2012/06/15/documenta-13-kassel-slot/)

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*