Rudi Fuchs en de paradepaardjes van ARTZUID

De zomer is in aantocht! Kunstliefhebbers, dagtoerisme en toevallige voorbijgangers, kunnen hun hart ophalen want: ARTZUID internationale sculptuur biënnale, viert dit jaar haar vijfjarige jubileum. Er is flink uitgepakt. Curator Rudi Fuchs heeft ruim vijfentwintig nationale en internationale kunstenaars uitgenodigd om samen het beeldende sprookje weer te geven in het chique Amsterdam-Zuid. De paradepaardjes staan aan de Minervalaan, Appollolaan en de Zuidas te paraderen.

Het thema jaar in de kunst is ‘Mondriaan tot Dutch Design -100 jaar De Stijl’ en Fuchs heeft ook dit als rode draad gebruikt bij het samenstellen van ARTZUID. Abstractie is volgens hem de enige echte vernieuwing in de kunst van de 20ste eeuw. Nederland heeft volgens hem zeer getalenteerde beeldhouwers voortgebracht die werken in de abstracte traditie; hij wil ze internationaal erkenning geven.

Veel van de door hen gemaakte opdrachtwerken zijn in het kader van de eenprocentsregeling ontstaan; een overheidsmaatregel uit de periode van de naoorlogse wederopbouw waarbij één procent van het bouwbudget voor overheidsgebouwen aan de kunst moest worden besteed. Hiernaast bied ARTZUID ook aan veelbelovend jong talent een podium.

Saskia Noor van Imhoff behoort tot de jonge talenten die zijn uitgenodigd om deel te nemen aan ARTZUID. Zij maakt voor het eerst werk in de openbare ruimte. Speciaal voor de beeldenroute heeft zij #+30.00 gemaakt: twee stenen waarvan één de kopie is van de ander.

 
De replica is gemaakt van aluminium. De stenen trekken de aandacht, doordat er in de directe omgeving voornamelijk monumentale sculpturen staan. En de ruimte tussen de objecten zorgt ervoor dat de toeschouwer zich nog bewuster wordt van hetgeen waar hij naar kijkt. Door het bovengenoemde blijf je als toeschouwer peinzen over de aard en de staat van de stenen en de ruimte die ze omsluit. Vragen naar de betekenis van ruimte en realiteit komen naar boven borrelen.

Het felrode metalen sculptuur van Hans van den Bovenkamp is speels gecomponeerd: grote ronde cirkels zijn afgewisseld met kleine en worden met behulp van strakke, op zeegolven lijkende platen, bij elkaar gebracht. Schuin gepositioneerd staan ze samen op een sokkel te pronken. De titel Red Cirkels & Waves is op z’n plaats.

Het felrode sculptuur prikkelt mij om te filosoferen over de aarde en het leven waar wij allemaal deel van uitmaken. De cirkels en de golven krijgen hierdoor een andere betekenis, ze krijgen een symbolische waarde. De eerder genoemde zeegolven veranderen in een denkbeeldige woekerende zee.

Door de bewustwording van de bovengenoemde observaties, waan je je op een surfplank op het water en hoor je de golven haast klotsen. Met de kleine golven beweeg je makkelijk mee, maar op de hoge wiebel je op je surfplank heen en weer en soms val je ervan af. Terwijl de uren verstrijken, blijkt dat je elke keer net iets soepeler over de hoge golven heen beweegt en je balans vindt.

Zeven grote houten blokken, die elk apart zijn ingekleurd met groennuances staan weloverwogen midden op de berm aan de Apollolaan gepositioneerd. Composition the Garden van Krijn de Koning is een architectonische sculptuur die alleen door de strakke vormgeving niet opgaat in de groene ruimte waar zij zich toe verhoudt. De rijke keuze van verschillende tinten groen appelleert aan het groene gras, de bomen, het bankje, de prullenbak en de heg op deze ‘non-plek’.

Een subtiel poëtisch schaduwspel ontstaat door het licht dat zich tijdens zonsopgang naar zonsondergang door de bladeren heen over het werk verspreidt. De bladeren aan de bomen zijn zichtbaar geworden op het werk. Het alomvattend sculptuur is relatie aangegaan met de omgeving en getransformeerd naar een heg. En heeft de aandachtige toeschouwer verleid om bewust te kijken naar de omgeving waar hij zich in bevindt.

Bij de bovengenoemde werken ging mijn hart bij elk om een andere reden sneller kloppen. De link naar het themajaar is mij tijdens het bekijken van de werken ontgaan.

ARTZUID is tot en met 17/09/2017 te zien.

Deelnemende Nederlandse kunstenaars: Ad Dekkers; Joost Baljeu, Jan Maaskant; Gust Romijn; Carel Visser; André Volten; Theo Niermeijer; Shinkichi Tajiri; Cornelius Rogge; Klaas Gubbels; Auke de Vries; Lon Pennock; Piet Killaars; Ewerdt Hilgemann; Jeroen Henneman; Atelier van Lieshout; Sjoerd Buisman; Piet Tuytel; Ruud Kuijer; Hans van de Bovenkamp; Leo Vroegindeweij; Esther Tielemans; Krijn de Koning; Michael Jacklin; Saskia Noor van Imhoff; David Jablonowski. Paul Goede (performance). Deelnemende internationale kunstenaars: Cristóbal Gabarrón; Ryszard Winiarski; Arne Quinze; Miquel Barceló; Eiji Watanabe (Art Chapel); Yutaka Matsuzawa (Art Chapel); Okamoto Mitsuhiro (Art Chapel)

Najiba Brakkee
About Najiba Brakkee 19 Articles
Najiba Brakkee woont in Amsterdam en werkt op project basis in de kunstwereld als pr-medewerkster en organisator. Zij ziet de kunstwereld als een avontuur en schrijft over alles wat zij onderweg tegenkomt: exposities, ateliers, beurzen en dergelijke. 

2 Comments

  1. Onverbloemde romantiek van Najiba waar ik me vorig jaar vooral verbaasde http://www.trendbeheer.com/2015/06/03/beeldenroute-artzuid/
    Waar ik nu wel benieuwd naar ben is naar de rest; dat ding van Saskia Noor van Immhof is nogal vanzelfsprekend maar oogt krek en ook die Krijn de Koning kan er wellicht mee door.
    Maar Gubbels, dat abonnement op Gubbels (package deal koop je Fuchs dan koop je Gubbels) hoe is Esther Tielemans, Vroegindeweij (nu bij Parts Projects waarover later meer) en he Lon Pennock uit de motteballen!
    Ik ben vooral nieuwsgierig geworden.

  2. Het is als een aaneenschakeling van rotondes. Het mist urgentie, context en spanning. Enkele werken daargelaten.

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*