Oogt als een catalogus en is het misschien ook. Fons Welters als wachtkamertoko. Museaal en voluit white cube. Al leest de disclaimer anders: “This exhibition was made possible with the support of Mondriaan Foundation and Rijksakademie van Beeldende Kunsten Amsterdam” Huh?
Ik dacht altijd dat Fons Welters full driven commerciele galerette was. Een soort Ron Mandos maar dan anders. Amsterdams. Ik blijk abuis. Nu ja dan zullen bij verkoop nu of in de toekomst wel forse procenten naar die fondsen gaan. Wat denkt u. (“Hahaha” denkt u. En: “Not.”) (Knap gedaan Fons niemand leest die kleine lettertjes.)
fonswelters.nl/exhibition/highly_liquid
Magali’s nieuwe werk waar meer details aan hangen dan hier op deze foto’s:
fonswelters.nl/exhibition/highly_liquid
Tactiel en indringend en gevarieerd in detaillering maar is het niet net teveel gebaseerd op één idee, één variatie op een thema? Maar misschien beeld ik me dat in door de buitengemeen slikke presentatie.
Een van de spannende/interessante kunstenaars op afgelopen Nest met Material World. Op verzoek verwijderde ik daar toevallig net vorige week wat foto’s van werk dat beschadigd bleek en de expo niet haalde. Terecht en trigger voor meer.
Check voor meer/anders Magali’s site: magalireus.com/current.html
Higly Liquid bij Fons Welters is nog te zien tot 16 april.
Even in de war hier: Is het niet waarschijnlijk dat Reus een beurs heeft ontvangen van Rijks en Mondriaan Fonds om de tentoonstelling te kunnen maken? Zoals kunstenaars daar, godzijdank, nou eenmaal beurzen voor krijgen, ook die bij Ron Mandos? Dat een galerette commercieel is wil toch zeker alsjeblieft niet zeggen dat de kunstenaar het gehele jaar voor een tentoonstelling gratis moet werken? Met alles uit eigen zak betaald?
ik vermoed ook dat de subsidiënt en instituut de kunstenaar hebben verzocht tot naamsvermelding bij een tentoonstelling vanwege de ondersteuning van de carrière van de kunstenaar.
Veel kunstenaars vergeten die geste nog wel eens, waardoor het wellicht nu opeens opvalt.
Inderdaad krijgen ook kunstenaars die bij andere galeries (waaronder Ron Mandos) tentoonstellingen maken daar in sommige gevallen een beurs voor. Voor de kunstenaars in kwestie ongetwijfeld een geschenk uit de hemel maar je kunt je afvragen of het wenselijk is dat de financiële risico’s van het maken van een verkooptentoonstelling al van tevoren door de staat worden afgedekt. Het geeft deze galeries en kunstenaars een concurrentievoordeel op de kunsthandel die dergelijke subsidies niet ontvangt.
Normaal gesproken delen galerist en kunstenaar samen een investering in tijd, ruimte, materiaal en geld, en daarna delen ze samen de winst uit de verkoop. Van kunstenaars die voor gratis werken is dan ook geen sprake.
Maar gelukkig hebben wij de mededingingsautoriteiten.
“This exhibition was made possible with the support of Mondriaan Foundation and Rijksakademie van Beeldende Kunsten Amsterdam” Huh?
Het is simpel, Magali zit op de Rijks en bij alle tentoonstellingen die je tijdens je residency hebt dien je te vermelden dat het mede mogelijk gemaakt is door de Rijks. Mondriaan Fonds support niet de Rijks maar de kunstenaars op de Rijks (nieuw beleid. Ook als je die beurs ontvangt die je te vermelden dat het is ondersteund door Mondriaan Fonds.
Maakt niet uit waar die show is.
Makkelijk toch?
Ja!