Hoogtepunten Art Rotterdam 2019

Met de gehele beurs online gezet op galleryviewer, het andere/aanvullende kindje van beursdirecteur Fons Hof, vollediger nog dan eerdere jaren op voormalig partner artsy, is het niet meer nodig de beurs af te wachten. Sterker nog – ik hoef niet eens meer te gaan, het aanbod eenmaal extensief online bekeken. Wat een rust!

Vanaf 6 februari vergelijkend warenonderzoek. Lijken de getoonde werken op de plaatjes? Wat is er tegen die tijd nog niet verkocht, de queeste naar de winkeldochters. En verder natuurlijk louter socializen, roddels en geruchten aanhoren, waar gaat Art Rotterdam volgend jaar naartoe, pintje derbij, bitterbal hier, olijfje daar en op zoek naar de dieptepunten, want die moet je gezien hebben.

Met noot: werk hoort natuurlijk altijd in het echt aanschouwd. Nu ja, sommige werken dan toch. De platte plaatjes geven weinig weg van textuur, detail, geur en materialiteit. Maar omdat er toch wel heel veel bekends getoond wordt, hop, de hoogtepunten van Art Rotterdam 2019 in een overzichtelijke negentien plaatjes, de dieptepunten houdt u nog van ons tegoed, alsmede de ongetwijfeld ook te treffen aangename verrassingen:

    SparkleHard, 2019 foto Peter Cox, courtesy PARK Tilburg

Verrassend zijn de nieuwe schilderijen van Koen Delaere bij Gerhard Hofland. Pasteuze plakaten in felle en pastelkleuren. Damn fine materialiteit van een koning van verf op doek. Gaat allemaal weer nergens over en dat breekt wel eens op bij Koen Delaere. Overdaad aan arbeidsethos maakt tegelijk heel veel goed. Deze wil ik wel eens in het echt zien.

    Untitled (Picasso, The Studio, 1956), 2016

Dan Marijn van Kreij bij Andriesse Eyck. Marijn werkdrift nu al jaren met fragmenten Picasso. Hier een negentigtal samples gebroederlijk tesamen in één groot werk. Op de beurs hangen ook drie kleinere samples waarvan een met de mooie titel Untitled (Picasso, Red Interior with Transatlantic Blue, 1958, for above a door), 2017. Toch redelijk letterlijk nageschilderd. Origineel en kopie. Samesame but different.

    #542-16, 2018

Awoiska van der Molen dan bij Annet Gelink. De vrouwelijke Rembrandt. Schilderen met licht zeg maar. Het gedetailleerde zwart leeft en beweegt. Lens based artist, klassiek fotograaf of toch schilder met camera? Pakt u deze maar voor mij in.

    Resonating Tiled 02, 2018

Dan Martin van Zomeren met een hele berg werken. Dat moet een mukvolle stand zijn, of heeft hij een voetbalveld groot gereserveerd? Hij kan hangen als geen andere: steevast een goede ademende plek vol topwerk. Absoluut hoogtepunt lijkt mij bovenstaande verse Katja Mater. Strik erom, inpakken maar.

    Mirror, 2018

Ik ben nieuwsgierig naar het werk van Christine Moldrickx. Geglazuurd keramiek, is dat lekker werk of meer dan lekker werk alleen? Leuk ook om te zien dat Martin van Zomeren als een van de weinigen de prijs niet geeft online.

    Vleesstal, 2017

Ik ben heel benieuwd naar de schilderijen van Helen Verhoeven bij Stigter van Doesburg, zo uit het Bonnefanten gereden. Maar wat zijn die (relatief) exorbitant geprijsd, onnederlands fors?! Dat moet grensoverschrijdend zijn ingegeven. Helen Verhoeven lijkt me iemand met een redelijke productie die heel Nederland zou kunnen voorzien van fijn werk. Zeg maar dag tegen de reguliere verzamelaar in deze prijsklasse. Think global act global.

    Untitled, 2018

Catharina Dhaen bij Gallery Sofie Van de Velde gaan we zeker bekijken. Klein werk en de tent hangt vol met van alles en nog wat zo wordt beloofd maar bovenstaande afbeelding prikkelt en maakt nieuwsgierig. Zou zomaar fijn geschilderd kunnen zijn.

    Fresh Fruits, 2018

Volledig idioot dat ik de solo van Rosalind Nashashibi bij Witte de With heb gemist. Het is de eerste tentoonstelling in jaren die ik om een of andere reden heb overgeslagen. En dan te bedenken dat de gemiddelde tentoonstelling bij Witte de With een half jaar loopt. Ik merkte dat pas getriggerd door de invitatie/aankondiging van GRIMM NY. Terwijl ik het maanden om de hoek kon zien. Herkansing op Art Rotterdam.

    On Spam, Comment Spam #39, 2018

Hé die kennen we. Lijkt wel werk van onze Niels Post. Gestapelde spam. Dat leest lekker weg. Bij NL=US.

Niet in de digitale catalogus van Art Roterdam, wel op de beurs, althans zo belooft de folder: fantastische serie werken op papier van Hadassah Emmerich bij Welikeart.

    #FENCE#BALUSTER#JackieChan, 2019

Mathias Prenen bij The White House Gallery. Lekker lomp gekerfd beeldmeubilair maakt nieuwsgierig. Check vooral ook zijn website.

    Yellow Painting, 2017

Kes Richardson bij FOLD Gallery. Ogenschijnlijk simpel, misschien wel heel fris.

    Looking for the Pigeon Hole, 2017

Bob Eijkelboom oogt weer lekker knetter. Met magneetjes. Zou ik de compositie mogen verwarren in de stand van Barbara Seiler? Ik ga het gewoon vragen.

To zover een enigszins persoonlijke inkijk in het gebodene. Laten we elkaar treffen woensdag op de opening en zaterdag ‘bij mij thuis’ —> open atelier Het Wilde Weten.

Art Rotterdam levert de fysieke boodschap van woensdag 6 (de opening) tot en met zondag 10 februari.

artrotterdam.com

Het Wilde Weten is geopend zaterdag 9 februari van 12:00 tot 20:00 uur.

jeroenbosch.com/2019/01/31/open-studios-het-wilde-weten-2019

hetwildeweten.nl/2019/open-studios-2019

En verwacht/in petto deze Art Rotterdam-week op trendbeheer ondermeer:
– woensdagavond first impressions/verslag van de opening van Art Rotterdam
– lopende de week beeldverslagen van Prospects & Concepts, van de designbeurs Object, Open Studio’s Borgerstraat en uitreiking Dolf Henkesprijs.
Linktips en aanvullingen graag naar het bekende adres.

Jeroen Bosch
About Jeroen Bosch 4761 Articles
Smaakmakend sinds jaar en dag: onafhankelijk kunstenaar, tentoonstellingmaker, trendbeheerder en oprichter art agent orange, artist run art agency. Eigen werk onder jeroenbosch.com Meer info zie trendbeheer.com/jeroen-bosch

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*