Bram De Jonghe stuurt zijn wensbeentje naar Kunsthal Gent

Bram De Jonghe stuurt zijn wensbeentje naar Kunsthal Gent

Bram De Jonghe (°1985). Geen idee of ik hem nu een Belgische of Nederlandse kunstenaar mag noemen. U kiest maar. Tien jaar geleden trok hij van de Belgische kust richting Den Haag, waar hij zijn liefde, kunstenaar Femmy Otten, volgde. Ook op kunstvlak legde Nederland hem geen windeieren, want in 2015 stak hij zomaar eventjes de Volkskrant Beeldende Kunstprijs op zak.

Kunsthal Gent is een experimenteel kunstencentrum met verschillende identiteiten. In het doorlopend programma Endless Exhibition voegen kunstenaars en curatoren kunstwerken toe zonder einddatum.
Een belangrijk element in hun programma zijn de kunstenaarsinterventies die de dialoog aangaan met de reeds lopende kunstwerken.
Al kan niemand om de geschiedkundige context van het voormalig Caermersklooster heen. En laat De Jonghe nu net van ruimtelijke ingrepen houden. Zowel de architectuur als de wandelgang van bezoekers, kan voor hem een trigger zijn om zijn in situ ingreep in een tentoonstellingsruimte te staven en vermaterialiseren. Die linken zorgen voor de frictie en een concreet ontwerpconcept voor zijn ingrepen, ook wel ‘ruimtelijke geografieën’ genoemd.

Bram De Jonghe stuurt zijn wensbeentje naar Kunsthal Gent

In de Gentse Kunsthal toetste Bram De Jonghe voor de 14e toevoeging van Endless Exhibition af hoe hij de geschiedenis kon of ontginnen of aanraken. En – hoe komt hij erbij? – hier stootte hij op de vorm van de vloerverwarming die hem intrigeerde. Het vertrekzaadje was gepland. Ooit werd hij ‘een rommelaar’ genoemd die zijn beelden al spelend tot stand liet komen’. En laat tentoonstellingsruimtes ontmantelen nu net een van zijn dada’s zijn. Inhoudelijk zag hij wel iets in het tot leven wekken van de geesten van dit Karmelietenklooster, die hier geheid sinds de 14e eeuw welig zweven. Het is Bram zijn poging om de geesten te eren en te warmen in het water dat boven hen wordt rondgepompt. Daarin knipoogt hij ook naar kunstenaar Joseph Beuys met het werk Honing Pumpe am Arbeitsplatz, die een al even absurd manoeuvre pleegde in een museum. Grote ingrepen met een poëtisch klein gebaar, dat is spek naar zijn bek. En laten we de humoristische insteek niet vergeten. (Want de kunst kan soms wel een injectie humor gebruiken!)

Het resultaat? Een gigantische kluwenvorm van grillige amorfe vormen, die uit het hoge plafond naar beneden komen gedwarreld. Bij een eerste aanschouwing, worden alle zintuigen geprikkeld. De vormentaal heeft zich ontleend aan het water uit de vloerverwarming, die hij zowel vormelijk als inhoudelijk wilde transformeren tot gewijd water. Of hoe gedachten tot beelden te brengen. Waarom of hoe hij tot huidskleur komt, is me een raadsel. (Of denk ik zo klassiek dat ik aan ‘blauw’ denk bij ‘water’?) Over klassiek gesproken: het maken van een mal, met het daaruit ontstane negatief, is een klassiek bouwkundig principe dat De Jonghe graag blijft hanteren. Hoewel je hier – als je het niet weet – het gewentelde huzarenstukje schoons, een andere huid zou toekennen: iets zachts dat je wil strelen als het ware.

Bram De Jonghe stuurt zijn wensbeentje naar Kunsthal Gent

We kunnen als bezoeker alleen maar met open mond naar deze monumentale stalen constructie kijken. Er naast kijken is geen optie. Het is een esthetisch genoegen om in de overweldigende ruimte in de zaalkerk naar dit clusterend sensueel spektakel te kijken.

Nog meer spektakel in Kunsthal met de andere huidige interventies van Aline Bouvie, Steve Van den Bosch, Prem Krishnamurthy, Rudy Guedj, David Reinfurt, Martin Belou, Olivier Goethals, Mark Grootes en Emma Van den Broeck, Jesse Jones, Charlotte Stuby, ….

Kunsthal.gent/tentoonstellingen/wishbone

(foto’s Julien Lanoo)

About Hilde Van Canneyt 17 Articles
Hilde Van Canneyt is vooral gekend omwille van de talrijke interviews met bekende en minder bekende kunstenaars uit Vlaanderen en Nederland. Elke twee weken post ze een interview op hildevancanneyt.be

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*