Deborah Jack: 20 years, a mid-career survey Pen + Brush, NYC

Voor ik in november 2017 voor mijn onderzoek en aankomend boek naar het Caribisch gebied vertrok maakte ik de tentoonstelling DNA of Water, in New York. In de tentoonstelling presenteerde ik werken van kunstenaars Sasha Huber (Zwitserland/Haiti), Petri Saarikko (Finland), Simone Bennet (Nederland), en Deborah Jack (St. Maarten).

In Hyperallergic schreef Louis Bury destijds over haar werk: “Deborah Jack’s fotografische en filmische afbeeldingen van kustlijnen, te zien in DNA of Water, vatten de spanning tussen de rust van water en zijn tumult in. Met intelligentie en precisie cultiveert Jack deze spanningen om het spook van de trans-Atlantische slavenhandel op te roepen in wat anders ansichtkaart-perfecte tropische scènes zouden zijn.”

Deborah Jack: 20 years, a mid-career survey Pen + Brush, NYC

    Far Water #1, THE WATER BETWEEN US REMEMBER (series), 2016, Digital Photo, 20 x 30 inch, editions of 5. Gepresenteerd in DNA of Water, NYC.

Deborah Jack: 20 years, a mid-career survey Pen + Brush, NYC

    Offering, The value of water (series), 2016, Digital Photo, 20 x 30 inch, editions of 5. Gepresenteerd in DNA of Water, NYC.

Jack is geboren Rotterdam. Na het voltooien van hun studies keerden haar ouders met kleuter Deborah terug naar hun geliefde eiland St. Maarten waar Jack opgroeide en jaren later haar carrière als kunstenaar begon. St. Maarten deelt een eiland van 34 vierkante kilometer met St. Martin (een provincie van Frankrijk) en heeft ruim 40.000 bewoners. Inkomen op het eiland komt tegenwoordig vooral van toerisme.

“De kost” verdienen met hedendaagse kunst was dertig jaar geleden (en nog steeds) een uitdaging op een eiland. St. Maarten had (en heeft) nauwelijks tot geen infrastructuur voor beeldende kunst. Het eiland heeft een handvol commerciële galeries met kunst die de esthetiek van toeristen aanspreekt, het heeft geen museum, verzamelaars, of curatoren/kunstcritici. Desondanks probeerde een kleine groep jonge kunstenaars het toch. Zo was Jack een van de vijf originele oprichters van AXUM, de eerste (en nog steeds enige) projectruimte voor hedendaagse kunst in Philipsburg, St. Maarten. Na tien jaar gooide Jack de handdoek in de ring en besloot te vertrekken naar Amerika om een Master of Fine Arts (MFA) te halen.

what if in the beginning
the word was flesh
& the flesh became salt . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
even now/still the salt of a sea displaced
works its way into the corners of my eyes

—Deborah Jack, “a salting of sorts” taken from skin, the poetry book by Drisana Deborah Jack, (Philipsburg, Saint Martin: House of Nehesi, 2006)

Deborah Jack: 20 years, a mid-career survey Pen + Brush, NYC

    Salt, 2002

Deborah Jack: 20 years, a mid-career survey Pen + Brush, NYC

    Foremothers, 2002, salt, digital print, wood, glass, 10 x 10 x 1 in. (25.4 x 25.4 x 2.5 cm). Collection Adriane Little.

Deborah Jack: 20 years, a mid-career survey Pen + Brush, NYC

    a/salting, 2003

Deborah Jack: 20 years, a mid-career survey Pen + Brush, NYC

    SHORE, 2004, nylon screens, video projection, rock salt, reflecting pool, dimensions variable, installation view, Big Orbit Gallery, Buffalo, New York.

Deborah Jack: 20 years, a mid-career survey Pen + Brush, NYC

    Bounty series, 2007, installation view, Brooklyn Museum.

Deborah Jack: 20 years, a mid-career survey Pen + Brush, NYC

    Bounty series, 2007, Blue Pan in Bonaire (detail 2)

Jack werkt voornamelijk in fotografie, video en installaties. Zee en zout (St. Maarten en Bonaire) zijn een rode draad in haar werk. In mindere mate werkt ze in het medium schilderkunst waar ze zout als “verf” gebruikt.

Sinds het behalen van haar MFA in America (2002) verdeelt ze haar tijd tussen Amerika waar ze werkt als professor of Fine Arts op de New Jersey City University, en St. Maarten waar ze haar autonome werk maakt.

    “The water between us remembers…”, 2016, installation view at Muhlenberg (USA).

Ik was super blij te horen dat Jack een survey solo tentoonstelling kreeg in NYC en wilde er graag bij zijn. Helaas door COVID mogen Nederlanders nog steeds Amerika niet binnen. Over een periode van twintig jaar deelt Jack met haar werken herinneringen die de geschiedenis vertellen van St. Maarten, Bonaire en Nederland met sub-onderwerpen als kolonisatie en ecologie. Herinneringen die ons de trauma’s laten ervaren maar ook verwerken en zo bijdragen aan genezing.

Deborah Jack: 20 years, a mid-career survey Pen + Brush, NYC

    … our states of emergence see us looking for an inner shore to meet the coming surge and then …, 2017, digital video.

Deborah Jack: 20 years, a mid-career survey Pen + Brush, NYC

    Untitled 01, from this time fire … road revolutions and protest as aftermath, 2020, color photograph.

Over de decennia zijn haar werken gezamenlijk een deel van het (de)koloniale geheugen van het Koninkrijk der Nederlanden geworden. In Nederland weten of horen we weinig tot niets van St. Maarten tenzij er een orkaan als Luis (1995), Ivan (2004) of Irma en Maria (2017) over het eiland trekt en het verwoest achterlaat.

Een nieuwe generatie probeert weer om een praktijk te beginnen op het eiland en zo de kunstwereld te veroveren. Zo is Jack momenteel mentor voor de opkomende kunstenaar Charisse Piper die in 2017 na het behalen van haar MFA terugkeerde en meerjaren (2019-2021) gesteund wordt in het opbouwen van haar praktijk door het Fonds Cultuurparticipatie. Kunstenaar Ras Mosera, de laatste van de 5 oprichters die AXUM projectspace nog steeds draaiende houdt, de mentor voor de ook in 2017 teruggekeerde kunstenaar Claudio Arnell in hetzelfde twee-jaren traject.

Arnell neemt momenteel als onderdeel van dat traject deel aan Caribbean Linked, de zomer residentie voor opkomende kunstenaars, curatoren en schrijvers onder 35 jaar van Ateliers’89 in Aruba. Hier in Nederland hebben sommige lezers wellicht dit weekend de werken gezien van de jonge fotograaf Lisandro Suriel die studeerde in Rotterdam tijdens Unseen. Zijn werk wordt ook gepresenteerd op Art Basel.

In de USA dus vanaf deze week volop aandacht voor de mid-career Deborah Jack. TENT Rotterdam gaf vorig jaar het startschot, ik hoop dat musea en andere presentatieplekken in Nederland meer werk van Jack in Nederland gaan laten zien, en aankopen!

we know the edges of this land
woven to the water
by sand, rock & mangrove roots
shoring together
the ebb and flow of tides
keeping time with our breath

    From the poem “The Edges Sing Our Songs” by Deborah Jack

Deborah Jack: 20 years, a mid-career survey Pen + Brush, NYC

    Evidence no. 03, from the series “when the evidence of our tears were reborn as…”, 2009-11, Digital Chromogenic Photo, 28×42 inches

Deborah Jack: 20 years, a mid-career survey Pen + Brush, NYC

    Installationviews, epresenteerd in Monroe Brown Gallery (Western Michigan University), 2012

Deborah Jack: 20 years, a mid-career survey Pen + Brush, NYC

Deborah Jack: 20 years, a mid-career survey Pen + Brush, NYC

Deborah Jack: 20 years, a mid-career survey Pen + Brush, NYC

Deborah Jack: 20 years, a mid-career survey Pen + Brush, NYC

    Deborah Jack, Drawn by Water, Sea Drawings in three acts. ACT ONE: Weight/Wait on the Water, video installation, 2018. Gepresenteerd in TENT Rotterdam.

Jack’s werk was eerder o.a. te zien in Brooklyn Museum (2007), Gallery 14N61W, Martinique en Sante Fe Biennial (2014), Wallach Gallery New York (2018), Bamako Encounters, Mali en Perez Art Museum Miami (2019) en onlangs in The Visual Life of Social Affliction in TENT Rotterdam (2020).

De tentoonstelling bij Pen + Brush in NYC (2021/2022) is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van Stichting Stokroos.

September 23, 2021 – January 29, 2022
Pen + Brush
29 East 22nd Street, New York, NY
Openingstijden:
Dinsdag-vrijdag: 11.00 – 18.00 uur, zaterdag: 12.00 – 18.00 uur.
Opening Receptie: donderdag 23 september, 18.00 – 20.00 uur.

Foto’s courtesy Deborah Jack

About Sasha Dees 257 Articles
Verbinder. Wereldburger; Onafhankelijk curator en producent; Focus op Internationaal, Innovatief, Inclusief en Interdisciplinair. Schrijft o.a. voor Trendbeheer, Africanah en ARC Magazine. www.sashadees.com

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*