Imran Mir, Sedje Hemon, Abdias Nascimento, Anne Imhof @ Stedelijk Museum Amsterdam

Imran Mir

Na twee jaar uitstapjes in de eigen landen kunnen we dit jaar weer volop het vliegtuig in, hier in Nederland sta je dan wel net zo lang in de rij op Schiphol als dat je vlucht duurt maar goed het kan. Internationale collega’s en vrienden komen ook weer volop hier en ik ga met Tuong Linh Do, een van de curatoren van de Berlijn Biënnale dit jaar, naar SMA. Nu het land weer open is realiseer ik me terwijl ik op haar wacht in de lobby dat ik weer meer kunst in eigen stad zie, hoe ironisch!

Tuong Linh Do (het lijf heeft ook voeding nodig!)

Het kunstveld heeft het maar druk met de ontwikkelingen waar men allemaal aan moet denken tegenwoordig, lokale kunst, vergeet de regio niet, inclusie, perspectieven, interdisciplinair, innovatief, urban, fair pay, samenwerken. Ook bij het SMA heeft men het er maar druk mee. Vrouwelijke en niet Europese kunstenaars geboren in de vorige eeuw, die decennia lang niet te zien waren, ze volgend elkaar in rap tempo op. Overleden, gevestigd, mid-career, het is nauwelijks bij te houden.

In de categorie overleden: Sedje Hemon (Nederland 1923-2011), Imran Mir (Pakistan 1950-2014) en Abdias Nascimento (Brazilië 1914-2011) met teksten ingesproken door Samora Bergtop en Kalaf Epalanga in samenwerking met Sonsbeek 2020-2024. Ga er maar aanstaan, dat levert een hele batterij checkboxen op, enig minpuntje is dat het curator team onlangs opstapte bij de samenwerking partner Arnhem daar is werk aan de winkel voor wat betreft de box “fair pay / arbeidsvoorwaarden”.

Sedje Hemon

Abdias Nascimento

Imran Mir

Het SMA geeft de afgelopen jaren en ook met deze tentoonstelling wederom het publiek een crash course in het vergeten deel van de kunstgeschiedenis van de afgelopen eeuw. Voor het Nederlandse kunstminnend publiek dat al jaren lang internationaal tentoonstellingen bezoekt is dat weinig spannend noch actueel. We zien goede kunst daar valt niets op af te dingen, maar achterhaald. In de, door Hans Hartog de Jager onlangs benoemde categorie: de cultuur van de achteruitkijkspiegel (https://www.nrc.nl/nieuws/2022/10/12/waarom-de-81-miljoen-voor-een-nieuwe-miro-geen-goed-idee-is-a4144876)

Ik vraag me vaak af of een onderdeel van de Nederlandse (kunst)geschiedenis niet juist is dat we ons in de 21e eeuw bewust werden van het feit dat we in het verleden van alles zijn vergeten? De geschiedenis van de tunnelvisie, de lokale euro centrische blik? Is het dan niet makkelijker en ook juist en eerlijk om dat voor de toekomst gewoon zichtbaar te houden ook in onze kunst collecties, documentatie en presentaties tot nu toe? Die geschiedenis vooral niet te versluieren maar er voor te kiezen om die huidige bewustwording te laten zien door niet de geschiedenis te corrigeren maar door nu met de blik op de toekomst andere keuzes te maken in wat we nu presenteren als actuele kunst reflecterend op het nu? Dus op naar de kelder van SMA om de werken van Anne Imhof te zien.

50 is het nieuwe 30?

In de categorie grootstedelijk (urban), vrouwelijk, interdisciplinair: kunstenaar Anne Imhof (Duitsland, 1978) in samenwerking met de Hartwig Foundation. De tentoonstelling werd in eerste instantie samengesteld door Beatrice Ruff en Katya Inozemtseva voor Garage Museum of Contemporary Art in Moskou maar daar geannuleerd en dus nu hier in SMA.

In de solo tentoonstelling ‘Youth’ wordt Imhof aangekondigd als de artistieke stem van de jongere generatie. Als je binnen de presentaties bij SMA Imhof afzet tegen de kunstenaars in Abstracting Parables snijdt dat wellicht hout. Maar kom op jongens, de artistieke stem van de jongere generatie?

Ook de Nederlandse kunstgemeenschap en kunst liefhebbers kennen haar als een kunstenaar die al jarenlang met succes internationaal aan de weg timmert. Ze hebben haar werk de afgelopen jaren veelvuldig op toonaangevende internationale platforms kunnen zien. Imhof wordt (of je het er nou mee eens bent of niet daar gelaten) als een internationale kunstster beschouwd. Ze is met recht een artistieke stem van de huidige gevestigde middelbare generatie kunstenaars, onderdeel van de internationale kunstgeschiedenis en canon te noemen.

stedelijk.nl/nl/tentoonstellingen/anne-imhof-youth-campagne

About Sasha Dees 303 Articles
Verbinder. Wereldburger; Onafhankelijk curator en producent; Focus op Internationaal, Innovatief, Inclusief en Interdisciplinair. Schrijft o.a. voor Trendbeheer, Africanah en ARC Magazine. www.sashadees.com

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*